Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tweed
Jag har en kompis som snart ska hem med prematura tvillingar. På Neo har hon fått låna en sjal, en tunn trikåsjal. Jag lovade att hjälpa henne att fixa till en egen som hon kan ha hemma sen (och att min mamma skulle overlocka kanterna på den) Nu funderar jag på vilket tyg som kan funka bra. Jag har ju en egen som jag har sytt av ett ganska kraftigt trikåtyg, men den är lite klumpig och varm. Jag tror att hon som ska ha två i den behöver ett lite smidigare tyg. Så vad ska man ta? Vad är det för skillnad på trikå, jersey, singeljersey osv och vad passar? Skulle vara jättebra med referenser till tyger som finns hos stoff och stil eller andra butiker som finns på nätet.
Användarens profilbild
Av Vida
Oh, spontant känner jag att det är "billigare" att köpa en sjal... t.ex. en sino...
Användarens profilbild
Av tweed
Beror ju på vad man kan hitta för tyg. Jag köpte mitt för 39kr/m och köpte 3 m och delade på mitten. Total kostnad 117kr. En looma sino kostar ju 790:- (åtminstone på första bästa stället jag fick upp) och andra ligger runt 500 lappen. 500kr/3m = 166kr m. Det tog mamma tio minuter att fixa min så någon direkt arbetskostnad i tid är det ju inte.
Användarens profilbild
Av linafelicia
Singeljersey är nog lite för tunnt, det brukar man använda till t-shirts. Annars kan man nog använda lite vad som helst, beroende på vad man vill ha. Man får känna på det så att det blir lagom tjockt.
Själv fyndade jag min första trikåsjal på en tygaffär i Helsingör. Jag fick tre meter trikå för 69 kr och sen delade jag den på mitten längs med och klippte till avsmalnande ändar. Billigare kan det knappast bli 8)
Användarens profilbild
Av jag71
JAg som då burit tvillingar i trikå sjal kan ju säga att jag skulle valt ett stadigare tyg. Sinon är jätte mysig men blir svajig välidgt fort. Mina små vägde ju 2,3 kg och 2,9 kg när dem föddes. Jag ahde en baby bundler också som är tjockare och stadigare, nackdelen med den är att det var den bredare varianten. Så... en tunna sommarsjal tex mimmis krinklade är min rekomendation. Mimmis säljer ju tyget också så det blir inte dyrt.
Användarens profilbild
Av tweed
De här tvillingarna väger två månader efter födseln 1700 resp 2700g så de är inte stora. Hon hade en sino till låns därinne nu.
Vad är mimmis krinklade och hur får man tag på den eller tyget?
Användarens profilbild
Av jag71
Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
hej!

Jag har en sino, den är av bomull/modal, modal är mjukare än bomull.

Om jag hittade ett billigt tyg med nån uppblandning utöver bomull skulle jag sy själv.
dela på längden och ge den ena som present till nån. och om de är så lätta så gör det ju inget om man bara kan använda den en period.
om det blir billigt dvs.

sinon är ju t-shirt tunn, men varm även i kiruna för ett par dar sen ;) nu har vi snö... :?

nyfiken, vilket sjukhus erbjuder sjal på neo?
Användarens profilbild
Av tweed
Ryhov i jönköping. Jag tror snarare att de påbjuds än erbjuds.
Hur bred bör sjalen vara? Jag gjorde min typ 70 cm bred, men jag tycker att den är lite klumpig, nästan för bred. Jag köpte tre meter tyg och skarvade ihop min, då behöver man inte ge bort någon :lol: Skarvade den dock inte riktigt på mitten, för att undvika att få en skarv precis på ryggen på bebis.
Har beställt lite tygprover från stoff och stil för att bilda mig en uppfattning om de olika kvaliteerna, har så dålig koll på olika tygkvaliteer.
Användarens profilbild
Av jag71
Jag skulle göra en trikåsjal 55-60 cm bred. Har för mig att sinon är 55 cm.

Tycker det låter som att du verkligen beh&ou[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?