Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Krapplack
Kan man sy en skjorta till en liten halvårs-kille utan att göra ärmar separat - dvs bara ett framstycke och ett bakstycke? Eller får han det knöligt under armarna då? Jag vill dessutom att det ska vara knapplöst. :mitvit:

Jag har sytt så enkla klänningar till storasyster - utan knappar och blixtlås (sånt är för svårt för mig), som man stänger genom att knyta kantband men de är ju ärmlösa..
Användarens profilbild
Av Hello
Här kan du se en sån:
Bild
Funkar jättebra! Och det måste ju inte vara med muddi ärmen om man inte vill. Det går ju jättebra att fålla eller kanta ärmen också.
Användarens profilbild
Av Krapplack
tack och nig, precis sådana svar jag önskade mig!!
Användarens profilbild
Av Krapplack
Den blev fin, och bra i storleken, men jag gjorde nog något fel..

Det blir liksom vågtigt under ärmen och när jag skulle dra ut dem sa det kkkrackkk.. och så sprack delar av sömmen upp. :oops:

Det går ju att fixa, men vad gjorde jag för fel???
Användarens profilbild
Av binaem
Krapplack skrev:Den blev fin, och bra i storleken, men jag gjorde nog något fel..

Det blir liksom vågtigt under ärmen och när jag skulle dra ut dem sa det kkkrackkk.. och så sprack delar av sömmen upp. :oops:

Sydde du i elastiskt typ med raksöm?
Användarens profilbild
Av aha
Krapplack skrev:Den blev fin, och bra i storleken, men jag gjorde nog något fel..

När du klipper tyget i ett stycke blir tyget under ärmen i sömsmånen kortare än sömmen. Du måste klippa små jack i sömsmånen in till sömmen för att komma ifrån det, om tyget är vävt vill säga.

Det gäller överlag alla sömsmåner man syr om sömsmånen kommer på innervarv och inte yttervarv i tyget.
Användarens profilbild
Av Krapplack
binaem skrev:
Sydde du i elastiskt typ med raksöm?
Nä, vävt tunnare tyg, mer som lakansväv.
Användarens profilbild
Av Krapplack
aha skrev: När du klipper tyget i ett stycke blir tyget under ärmen i sömsmånen kortare än sömmen. Du måste klippa små jack i sömsmånen in till sömmen för att komma ifrån det, om tyget är vävt vill säga.

Det gäller överlag alla sömsmåner man syr om sömsmånen kommer på innervarv och inte yttervarv i tyget.
åh, tack, det låter som ett tips att prova - efter jag har lagat de små "lufthålen"..

Tycker det låter som att du verkligen beh&ou[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?