Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av TygTiger
Hjälp mig välja symaskin! Jag har en urmodig men ack så snygg Huskvarna ZigZag från 40- eller 50-talet (mintgrön metallic, kan sy framåt, bakåt och sicksack) och på den har jag fixat att sy balklänningar, ullkappa och diverse barnkläder - nu senast jeans till sonen.
Men den börjar bli rätt så trött - den slirar på kopplingen, när man trampar på pedalen måste man hjälpa till och veva på hjulet innan den kommer igång och syr och den orkar inte alltid mata fram tyget jämnt, tråden trasslar sig allt oftare etc. Trampan är redan lagad en gång och enligt min händige make är den nu bortom all räddning - när den tar slut är det slut, så att säga.

Jag behöver alltså en ny! Syr mest kläder och lite nyttosömnad typ lagar, byter blixtlås, tygblöjor/bindor, rullgardin eller kuddfodral där det behövs osv. Men vad ska jag ha? Antingen en symaskin som fixar elastisk söm och tvillingnål (för halsringningar etc) och knappnål, som kan sy lite olika sömmar och som kan brodera (jag har fått för mig att det vore grymt kul att kunna scanna in tex Byggare Bob när sonen nu gillar det och brodera dit det på en jeansficka eller liknande), eller så köper jag en overlock med basal coverlockfunktion - den måste kunna fixa en halsringning, en fåll och flatlocksöm. (Själva overlocksömmen är jag inte så intresserad av egentligen, mer snygga halsringningar och dekorsöm/platt sammanfogning av tyg, typ flatlock). Dessutom ska den inte vara för dyr!
Jag har tittat runt och Singer har dels en overlock och en sy- och brodermaskin som båda ligger i den prisklass jag klarar av :wink:
Man kan titta på dem här:
http://www.symaskinswebshoppen.se/Produ ... roductName
http://www.symaskinswebshoppen.se/Produ ... roductName

Hjälp?
Användarens profilbild
Av teres
Overlocken är ett tillbehör! Jag använder iofs min overlock till mycket, inte bara trikå utan till det mesta som ska sys ihop eller kantas men symaskinen är ett måste. Stickningar, blixtlås, knapphål och alla andra sömmar går ju inte att göra på overlocken. Om du ska ha en symaskin se till att den har sömmar du kan sy på trikå med, entrådsoverlock kan bli en ganska snygg söm, ser lite ut som coverlocksömmarna.

Jag har en broderimaskin, har använt broderifunktionen en del, men inte så mycket som jag trodde, till stor del beroende på att om broderifuntkionen är igång så går den ju inte att sy på samtidigt och att pausa i sömnaden för att sätta dit broderidelen, brodera och sedan montera ned för att sy igen blir oftast för meckigt (jag tycker det är träligt att bara behöva hålla på att byta tråd och nål!).

Om din budget tillåter en broderimaskin, hur är det om du istället köper en bra bassymaskin, väntar något och sedan lägger till en overlock? Broderidelen är kul, inte tal om annat men glöm inte att även sådant som programvaror för att kunna göra egna broderier kostar en del....

Kul med en ny maskin iallafall, jag har/hade en husqvarna zigzag som jag sydde på mycket fram till ca 2000, eländet vägrade lägga av, förutom att den slirade lite på pedalen och var lite känsligt för smuts. Bestämde mig till slut för att skaffa en ny iallafall, jag och Rose vi är ett par! Skulle det börja brinna så åker först familjen ut, sedan fotona och därefter kommer jag ut med symaskinen i famnen!
Av TygTiger
Tack för synpunkterna!
Nå, ni har säkert rätt. Jag struntar i broderifunktionen. Nu är planen att lämna in min älskade zigzag på översyn (aj, en tusenlapp... men den behöver verkligen städas och oljas även inuti) och hoppas på att den återgår till att vara min pålitliga rak-och sicksackmaskin.

Det enda jag egentligen saknar på huskvarnan är just elastiska sömmar, det blir inga bra halsringningar. Och det hade varit trevligt med elastiska sömmar i trikåtröjorna så de håller bättre.

Var inne på den lokala butiken idag och tittade på overlockmaskinerna, egentligen är det flatlock och coverlock som jag känner mest behov av men det känns himla onödigt att bara köpa en coverlock... så nu ska jag göra en översyn av sparandet hemma och försöka övertyga maken om att jag behöver en cover/overlockmaskin.

Och jag anar att det blir nååågot svårare att övertyga honom om att vi ska lägga ut pengar på det jämfört med att köpa en digital systemkamera... nåja, vi röker inte, jag har det som stående argument varje gång jag spenderar ordentligt med pengar. :roll:
Användarens profilbild
Av Fryle
TygTiger skrev: ... nåja, vi röker inte, jag har det som stående argument varje gång jag spenderar ordentligt med pengar. :roll:
Just detta argument använder även jag ofta, ändå tror jag inte jag lägger ut hälften av vad en dagligrökare gör, eftersom jag är lite snål.

Att serva en gammal maskin kan ofta löna sig och en ärlig verkstad talar om när det inte är värt det längre. Jag skulle aldrig köpa en broderimaskin, även om tanken kan locka. Jag tror att i vårt hushåll blir det i längden billigare och bättre att botanisera bland tygmärkena i en välsorterad syaffär.
Användarens profilbild
Av teres
När det var dags för mig att titta på en ny symaskin så gjorde jag ett överslag på makens alla verktyg och vips! Hade jag ett mycket starkt argument för hur mycket pengar jag faktiskt skulle kunna få spendera.....(en borrmaskin här, en fräs där etc blir mycket till slut :D )

Tycker det låter som att du verkligen beh&ou[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?