Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Shuna76
Jag är ju synovis & ska sy egna tygblöjor, men nu behöver jag nålhjälp..På Pinkgreens sida tipsar de om att trikånål/jerseynål/kulspetsnål är bra att använda när man ska sy i PUL-tyg..men var hittar jag såna? Har tittat lite på Stoff & Stil, men blir inte klokare! :hmm: Sen undrar jag över tråd..om det inte står något kan man anta att det är polyestertråd då? :help:
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Men jerseynålar måste ju finnas?! Eller förresten, undra om det inte står "stretch" på förapckningarna ibland? :roll:

Överallt annars står det ju att man ska ha polyestertråd till PUL-tyg så då borde det ju vara det som gäller här också! :-D
Användarens profilbild
Av Shuna76
Så stretch & trikånål är samma? :) Ja, alltså jag vet att jag ska ha polyestertråd. Jag menade om det inte står något där man beställer (i detta fall Stoff & Stil) kan man då anta att det är polyestertråd..fast sen såg jag att de har en kategori för bomullstråd oxå så det andra är nog polyster då..:)
Användarens profilbild
Av Shuna76
Fast nu fick jag ett annat bekymmer..Vad är skillnaden mellan 5-75 & 5-90? Vilken ska jag ha?
Av Marine78
Shuna76 skrev:Fast nu fick jag ett annat bekymmer..Vad är skillnaden mellan 5-75 & 5-90? Vilken ska jag ha?
75 ären finare nål än 90. Ju högre siffra desto grövre (och något längre också tror jag) nål.
Användarens profilbild
Av Shuna76
Då borde det vara 75 jag ska ha tycker jag..:) Tack CrazyMagpie & Marine78 för hjälpen! :D
Användarens profilbild
Av teres
Tänk efter med tråden också! På min maskin så kan jag inte ha SoS trådrullar, de är för långa om jag skall ha dem måste jag använda den extra trådrullehållaren! Är dessutom inte glad för att använda deras eller typ Ikeas tråd, tittar man på den med föstoring så är den ganska fransig? Dammar mycket mera. Jag köper hellre lite dyrare tråd av kvalitetsmärken, köper då större rullar och mindre antal färger. Inbillar mig att det sparar på maskinen i längden.

Polyester skall du ha om du ska sy i PUL, bomull kan göra att det läcker.
Användarens profilbild
Av Shuna76
Mäh! Jag har ju redan beställt ju..:( Jaja, hinner säkert köpa annan tråd för det var 10-14 dagars leveranstid på dessa! :shock: Var kan jag köpa bra kvalitetstråd på nätet då? :roll:
Användarens profilbild
Av Shuna76
Seså, hjälp mig nu då! Jag skulle ju inte köpa skit-tråd från S&S..var ska jag köpa den då? :wink:
Användarens profilbild
Av McMorrigan
Gütermans trådar gillar jag! Rätt dyra men bra. Får du tag i Mölnlycke är de heller inte så dumma men de ska försvinna från marknaden...... :roll: SoS har jag aldrig provat.....
Användarens profilbild
Av teres
Har faktiskt inte köpt så mycket tråd vi nätet, brukar göra det IRL. Jag håller mig mest till Gutermann eftersom de har en 1000m rulle i ganska många färger, mölnlycke har jag också för mig skall göra bra tråd (brukar ju oftast vara bra tråd om den är lite dyrare....) Har haft funderingar på att köpa via Usa men inte kommit till skott, var på jakt efter en mycket tunn silkestråd.
Coats har jag för mig skall vara bra, när det gäller effekttråd har jag köpt via
http://www.solbrodyr.com/ men tror inte de har vanlig tråd(min persoliga favorit för brodyrtråd är Anchor, men den är svår att få tag på).

Finns det ingen syaffär i Trelleborg? Annars är det ju inte långt till Malmö och där finns det åtskilliga!
Såg en annons på sysidan http://www.sysidan.se/classifieds/view.htm?ID=2571

Kanske finns andra här med andra åsikter och bättre hjälp! :D
Användarens profilbild
Av Shuna76
Jo, det finns i alla fall en syaffär i Tb..tänkte jag inte på..funderade bara HUR jag skulle få tag på tråd här ute i ingenmansland..:hide: :lol: Får kolla där på Måndag när jag ska besöka civilisationen.. :wink:

Tycker det låter som att du verkligen beh&ou[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?