Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Indiemorsan
Det är mycket frågor om ryggbärande nu, men jag känner trots det att jag måste fråga en sak jag också. Bär allt oftare skruttmuffinsen på ryggen - han väger drygt 9 kilo så på längre promenader börjar det kännas jobbigt att ha honom på magen. ja, och så börjar han ju bli stor och sitter liksom ivägen mer på magen. men hur gör ni som bär på ryggen när ni går ut själva?

Jag får till knytningen (gör secured high back carry eller omslut) rätt bra numera, men jag har ju inte ögon i nacken eller händer på ryggen. Visst kan man ta med en spegel i fickan, men vad hjälper det om jag märker att han tappat mössan eller nappen eller vad det nu är, om jag inte når att åtgärda det? Eller om han somnar och jag vill fixa stöd för huvudet?

Hur gör ni, o visa, rutinerade ryggbärande SB:are?
Av Tyche
Mössan har vi alltid knuten så den har aldrig ramlat av och har dom dragit av den har jag bett någon förbi passerande.
Nappen har jag haft fäst med nappbandet i sjalen så den kunde Isaac peta in själv.
Stöd för huvudet så har jag bara dragit i det band huvudet legat mot och lösat det lite och lagt över. Inte tajt men tillräckligt för att ge stöd.
Användarens profilbild
Av jag71
Håller med föregående skrivare. Fast det är inte alltid nappen sitter fast så när den tappas då (särskillt lilla O har för vana att kasta ner nappen lite nu och då) ber jag Skrutt hämta den. Skrutt blir så glad över att få vara stor och hjälpa till. Ber stora tösen om hjälp att dra över sjalen när det är någon som somnat. Så mitt tips är att skaffa fler barn. :lol: Vilket ibland är lättare sagt än gjort så låna grannens barn kanske? :D
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Det har hänt att jag har frågat främmande människor om de kan hjälpa till med att sätta på mössan (det var innan jag skaffade en med band). Det har även hänt att folk opåkallat dykt ner för att t ex (som nu senast) hämta upp pipmuggen från marken när Dante tröttnat på den och släppt den. Annars tycker jag faktiskt att jag når ganska bra att räcka honom saker (napp, mugg t ex), han är ju stor nog nu att ta emot dem om han vill ha dem. Det värsta är väl att jag inte ser honom, om han exempelvis skulle kräkas... (eller att han drar mig i håret, liiite irriterande)
Användarens profilbild
Av sanna73
Jag säger som de föregående, mössa med knytband, napp i band och så brukar jag ha med en vanlig skarf som jag knyter som huvudstöd när A somnar.
Men visst har jag bett förbipasserande om hjälp ibland och många gånger har de själva erbjudit hjälp om tex en mössa åkt på sniskan :D
Användarens profilbild
Av glis
OK svaret är: skaffa snabbt ett par storasyskon eller hämta grannens barn. Grannbarnen bor 2 km bort, vänta jag skall bara knyta fast kisen på ryggen... Eller fråga förbipasserande... Tja, bponden kommer väl och slår den här åkern som ligger vid min favoritpromenad... kring midsommar. :D

Jag skall skaffa spegel, och sedan har jag ju en utmärkt möjlighet att öva knytteknik om jag måste plocka ned honom. Skönt att han inte har napp i alla fall.
Användarens profilbild
Av Cayenne
Jag har faktiskt inte haft problemet.....
Var på a6 en snabbis idag med T på ryggen o kassar i händerna (ja, man kan handla endel på en timme inkl att jag åt lunch på den tiden också) :roll:

TAppar barnet på ryggen nappen, så petar jag in den. Oftast funkar det, men faktiskt så tycker jag inte att det är lika viktigt för barnen med napp när de är i sjal. E vägrade ha snöre i nappen, så jag lärde mig :wink: JAg har också lärt mig den hårda vägen att man inte ska låta ett barn i sjal på ryggen smaka på en piggelin :shock: Jag blev jättekladdig! :hide:

Mössa underlättar det om de har en med snöre, men vi har ofta buff, och kasar den, så kan det vara lite bökigt.... Huvudstöd tycker jag faktiskt inte att jag behöver. Knyter jag omslutet blir det inget bra med huvudet när de somnar, men med secured eller ryggsäck tycker jag att det funkar bra. Ibland puttar jag lite på henne om hon hamnat på sniskan.

Här hemma får ofta barnen hjälpa till att leta efter nappen som har åkt in någonstans under sjalen.......

Bor man inte på landet (som Glis) kan man använda sig av skyltfönster eller bilfönster som man går förbi för att kolla att barnet sitter bra på ryggen. Idag sneglade jag lite i en spegel på dinsko :wink:
Användarens profilbild
Av jag71
glis skrev:OK svaret är: skaffa snabbt ett par storasyskon eller hämta grannens barn. Grannbarnen bor 2 km bort, vänta jag skall bara knyta fast kisen på ryggen... Eller fråga förbipasserande... Tja, bponden kommer väl och slår den här åkern som ligger vid min favoritpromenad... kring midsommar. :D

Jag skall skaffa spegel, och sedan har jag ju en utmärkt möjlighet att öva knytteknik om jag måste plocka ned honom. Skönt att han inte har napp i alla fall.
Då är det bara till att träna på att bli jätte rörlig i armarna och helst förlänga de lite med en extra armbåge eller nåt. :lol: :lol: :lol: Snören i allt blir rådet då.
Användarens profilbild
Av Helene-Gia
Cayenne skrev: JAg har också lärt mig den hårda vägen att man inte ska låta ett barn i sjal på ryggen smaka på en piggelin :shock: Jag blev jättekladdig! :hide:
Ihhhhh :shock: Iskall och kladdig Piggelin på ryggen :help:
Användarens profilbild
Av emelie
Mössa o napp har jag inga nya tips på, men för ryggbärande där barnet somnar så kan jag tipsa om MeiTai eller sele med huvudstöd. Den lata sjalbärarens lösning. 8) Man slipper dessutom knyta upp barnet på ryggen med sjal om man tycker det är krångligt (som jag tycker).
Av Stinamina
Håller med föregående tips om knytband på mössa osv.. När det gäller att somna på ryggen och jag gjort omslutet kryss och av någon anledning får problem att liksom peta in huvudet uder en sjalsida (E-A gillar inte att det sitter åt så det är lite trixigt själv ibland :wink: ) :

Då tar jag med en tunn halsdukssjal och knyter runt henne och mig så sitter huvudet säkert.. Lätta att ta av och justera under ensamma promenader i skog och mark :D

I ryggsäck brukar hon själv lägga in huvudet i sjalen, sötnosen :heart:
Användarens profilbild
Av Indiemorsan
Oj, här har man haft internetbrist (jag blir tokig :whut: snart!) och inte varit inne på ett tag, och så har man fått en massa bra svar. Vad fina ni är :D .

Jag ska sy fast band i mössan (har ändå tänkt det länge). Snöre i nappen har vi redan, men det är inte alltid han får tag i den själv. Jag får väl stretcha armarna så att de blir långa nog att nå att hjälpa honom när det behövs...

Ni som använder en extra sjal eller halsduk som huvudstöd, hur knyter ni den?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?