Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Alltså, nu behöver jag hjälp! Jag måste göra något fundamentalt fel här, men jag förstår inte riktigt vad.

Nu knyter jag mest omslutet kryss där bältet är utanpå krysset. Varje gång tänker jag att jag måste få henne längre ner den här gången (dottern är ca 62 cm lång, jag är 160), så att hon lättare kan vila huvudet om hon somnar och så att jag lättare kan se var jag sätter fötterna. Men likförbannat så hamnar hon högre och högre varje gång :angry:

Jag förstår inte hur det är möjligt! Eller jo, jag tänker också att jag ska tighta till kanterna på sjalen så att hon sitter bättre och sjalen blir mer spänd. Det måste vara det som ställer till det.

Rent teoretiskt så borde det ju bara vara att visst spänna kanterna, men göra själva knytningen längre ner på min kropp (med bälte och alltihopa), men det går bara inte! Jag blir tokig!!! Och att spänna eller släppa efter när knytningen väl är gjord går inte smidigt alls, får inte riktigt tag i rätt kanter att dra i.

Jag har provat omslutet kryss med bältet innerst, men det är jättesvårt att få till också, lillan är så himla vild och sprattlar så väldigt.

Jag behöver hjälp!!!
Några bilder på hur knytningarna ser ut ibland finns i dessa trådar:
http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewt ... highlight=
http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewt ... highlight=
Av anna m
Vad händer om du använder den andra knytningen med krysset utanpå? Rent avlastningsmässigt har du ju knutit helt perfekt :)
Användarens profilbild
Av Bollen
anna m skrev:Vad händer om du använder den andra knytningen med krysset utanpå? Rent avlastningsmässigt har du ju knutit helt perfekt :)
Jag får inte till det heller. Hon sprattlar så himla mycket och är knepig att knyta runt på grund av det. Kanske löser sig med tiden när jag blir mer van :D
Av anna m
Bollen skrev:
anna m skrev:Vad händer om du använder den andra knytningen med krysset utanpå? Rent avlastningsmässigt har du ju knutit helt perfekt :)
Jag får inte till det heller. Hon sprattlar så himla mycket och är knepig att knyta runt på grund av det. Kanske löser sig med tiden när jag blir mer van :D
Jag gör som med elastisk och lägger sjalen över magen och korsar på ryggen och så petar jag ner barnet under bältet. Sen drar jag tyget tajt över ryggen och korsar under rumpan och knyter på ryggen. Barnet sitter ju fast då och behöver inte hållas. Sen sträcker jag till sjalen om det behövs och breder ut under rumpan och över axlarna.
Användarens profilbild
Av Bollen
anna m skrev:
Bollen skrev:
Jag gör som med elastisk och lägger sjalen över magen och korsar på ryggen och så petar jag ner barnet under bältet. Sen drar jag tyget tajt över ryggen och korsar under rumpan och knyter på ryggen. Barnet sitter ju fast då och behöver inte hållas. Sen sträcker jag till sjalen om det behövs och breder ut under rumpan och över axlarna.
Jag får ju helt enkelt öva. Lösningen verkar alltså vara att byta knytning och kämpa med att få till det där. Alla andra klarar det ju så det borde väl gå med lite vilja?
Användarens profilbild
Av Zalli
Jag brukar knyta väldigt tajt först och sedan sätta i henne. Sedan lossar jag knuten (smokingbältet är ju fortfarande lika tajt ) och drar upp smokingbältet så högt jag kan över hennes rygg och då drar jag ner henne till den nivån jag vill (krysset lossnar ju när jag släpper knuten) och spänner igen. Sedan sprider jag ut tyget :) .

Hm, det kanske var en helt värdelös förklaring men om du inte fattar så kanske jag kan försöka mig på att filma...
Användarens profilbild
Av Bollen
Zalli skrev:Jag brukar knyta väldigt tajt först och sedan sätta i henne. Sedan lossar jag knuten (smokingbältet är ju fortfarande lika tajt ) och drar upp smokingbältet så högt jag kan över hennes rygg och då drar jag ner henne till den nivån jag vill (krysset lossnar ju när jag släpper knuten) och spänner igen. Sedan sprider jag ut tyget :) .

Hm, det kanske var en helt värdelös förklaring men om du inte fattar så kanske jag kan försöka mig på att filma...
En film vore ju fantastiskt!!! Menar du knytningen med smokingbältet innanför eller utanför krysset? Börjar fundera på om jag skulle behöva hjälp för att få till den med bältet innerst, jag försöker en gång om dagen, men det blir bara fel och för löst! Fattar verkligen inte hur jag ska få till det...
Användarens profilbild
Av Zalli
Med smokingbältet utanför krysset. Om du först knyter sådär tajt som du brukar och sätter i tjejen så att hon hamnar för högt upp. Sedan drar du upp det ytterska lagret (alltså smokingbältet) i armhålorna på tjejen, då tappar du inte tajtheten på det. Sedan lossar du knuten och liksom drar ner henne så att hon hamnar i rätt läge. Det går ju eftersom krysset mellan benen släpper när du släpper knuten. Smokingbältet ändras ju inte för det sitter uppkorvat i armhålorna på tjejen :) Sedan knyter du igen, drar ut krysset så hon sitter bra och så drar du ner smokingbältet ytterst :)

Hoppas det blev bättre nu, haha. Ska se om jag kan filma imorgon annars, nu sover båda barnen :)

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?