Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av sofiaengvall
Nu har jag min första vävda långsjal (BB-slen Papaya 4,9 m). Men den har bara blivit knuten en gång... sen blev det återfall till mobyn. Det blev helt enkelt inget bra och jag var tvungen att knyta knuten på ryggen. Vill ha den på magen. Ändarna kändes lite onödigt tjocka också (inte tillräckligt avsmalnande). Vanesaker? Kanske borde jag sy en egen i stället?

Hur brukar ni knyta (3 månaders 7kg+ kille) för att det ska kännas skönt och stabilt? Jag körde med mitt vanliga knyt men "bakovänt" med smokingbältet innerst med Laban i och knuten blev som sagt på ryggen. :(

Ja, ja, jag vet... En gång är ingen gång. Men iaf. Tips?

Tack! :)
Användarens profilbild
Av Foxan
Vad har du för storlek på kläderna?

Jag pendlar mellan 44 och 46 och behöver minst 5.2 m för att få omslutet X med knytet på magen. Det kan vara att din BB slen är bara lite för kort för dig...

(jag tror att det är den du menar)
Bild
Användarens profilbild
Av sofiaengvall
Jag har 36/38 och lite mage kvar sen graviditeten. Är runt 1,65 lång.

Knyter de flesta på ryggen? De gör det i knytinstruktionerna på sjalbarn förstasidan... Eller hade jag sjalen alldeles för löst?

Jag ska göra ett nytt försök och ta en liten promenad när gullegubben vaknar. :)

Användarens profilbild
Av Gullan
Du kan ju också prova att inte ha mittmarkeringen riktigt mitt fram när du knyter - då får du knuten i sidan :) Det är också rätt praktiskt, om nu sjalen är något för kort ännu.

Du kan också knyta sjalen med smokingbältet ytterst, det tycker jag är skönast :)
Användarens profilbild
Av sofiaengvall
Jo, hmm... på sidan är nog mycket lättare att komma åt och knyta och bekvämare. Särskilt om man ska sitta och luta sig eller så. Men det blir nog fortfarande konstigt med jacka över...

Såå stor mage har jag inte men jag borde nog gå ner 5 kg till iaf. Kommer inte i mina kläder ännu. :( Får börja promenera mera :) och sluta köpa bulle. :/

Så jag ska knyta som jag brukar med mobyn alltså? Och stoppa i honom efteråt? Ska testa det när det blir dags (han sover ännu).

Användarens profilbild
Av Scharlott
Rent spontant tycker jag att en 4,9 m skall räcka för dig för att kunna knyta omslutet kryss med knuten på magen.

Mitt råd är att inte knyta som med Moby (x-omslut2) där smokingbältet är ytterst. Istället rekommenderar jag vanliga x-omslut med smokingbältet innerst. Känns lättare att knyta tight med en vävd bärsjal då :wink:
Användarens profilbild
Av sofiaengvall
Tyget räcker precis till att ändarna nuddar varandra framför magen. Det gör att tyget knappt räcker till att knyta bakom ryggen iom att det är så tjockt och bara smalnar av de sista decimetrarna.

Egentligen tycker jag att sjalen är: för bred, för kort och hrm... för oelastisk (vanan som talar?).

När jag var ute och testgick så testade jag lite olika (alla med smokingbältet ytterst, knutet innan jag stoppade i honom och med bara små justeringar i knuten på ryggen).

Först hade jag Laban med benen i grodposition. Det första jag tänkte på var att, trots att jag dragit åt och justerat knuten efter att ha stoppat in honom, så sitter han inte lika tight som med elastisk sjal utan överkroppen lutar lite lätt utåt. Det gör att han inte följer mina rörelser till 100% när man går utan skakar runt lite lätt. Jag antar att det är så det är och att man får leva med det?? Tyget är ju inget gummiband... Det hela är helt enkelt mycket mer svajigt än en supertight trikåsjal.

Det andra jag stör mig på är att vikten verkar ligga på baksidan av mina nedre revben. Det gör det tungt att andas. Detta lättade då jag drog bort smokingbältet från hans fötter men det kändes i alla försöken som om en stor del av vikten låg runt magen. Jag kan tänka mig att det är för att sjalen ju faktigkt inte når ner till höfterna utan sitter som lägst om midjan... Knuten på ryggen är bökig och en knöl stör mig.

Sen testade jag att ta ut hans ben (& sprida sjalen från knäveck till knäveck). (Obs att det går åt mindre sjal till detta men Laban vill för det mesta ha benen instoppade.) Det kändes mycket bättre. Jag tror det faktum att knäveckens vikt hängde på sjalens kanter spännde dem bättre så att han satt stadigare. Däremot låg mycket av vikten fortfarande på midjan. När jag bär med elastisk så känner jag ingen vikt alls så det känns jättekonstigt. Drog till knuten inifrån och det blev lite bättre. Testade också att dra ner smokingbältet över hans fötter. Det gick bra.

Det verkar som om jag får köra på mobyn ett tag till tills han föredrar att ha benen ute... eller?

Tacksam för tips! Tack! :)
Användarens profilbild
Av Scharlott
Låter som det är bäst att knyta med benen utanför och vanliga x-omslut (dvs med smokingbältet innerst) för att få det ordentligt tight så att sonen bärs nära dig och du får rätt avlastning 8)

Ett tips skulle kunna vara att gå en bärsjalskurs/knytkurs, för att få lite handfasta tips och råd om hur du knyter. Babydesign har kurserna i Stockholm (se annons -->)

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?