Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av suramin
Jag skulle behöva lite hjälp med att fixa till omslutet på ryggen. Hur gör jag för att få min tjej lika högt upp som en ryggsäcksknytning? Hon skulle gärna vilja spana över min axel, men jag lyckas inte få henne nog högt upp. Är det ngn som har ngt smart tips?

Undrar också över knytningen som är hälften omslutet, hälften ryggsäck(SHBC på youtube), är det ngn som har erfarenhet av den? Kan det vara ett alternativ för mig kanske?
Användarens profilbild
Av diddeldi
nej det går inte att få omslutet lika högt upp som ryggsäck. om det inte finns nåt trick som jag inte känner till alltså :wink:
Av suramin
diddeldi skrev:nej det går inte att få omslutet lika högt upp som ryggsäck. om det inte finns nåt trick som jag inte känner till alltså :wink:
Äsch då ... Eller vad bra, då är det inte jag som är hopplöst dålig på omslutet på ryggen :wink:

Synd bara att jag verkligen inte fixar ryggsäck :-(

Den andra skumma YouTube-knytningen då? Har ngn testat om den kan vara ngt att ha?
Användarens profilbild
Av diddeldi
suramin skrev:
diddeldi skrev:nej det går inte att få omslutet lika högt upp som ryggsäck. om det inte finns nåt trick som jag inte känner till alltså :wink:
Äsch då ... Eller vad bra, då är det inte jag som är hopplöst dålig på omslutet på ryggen :wink:

Den andra skumma YouTube-knytningen då? Har ngn testat om den kan vara ngt att ha?
jag har inte sett den innan men det verkar ju vara ett mellanting mellan ryggsäck och omslutet. fast jag tycker det verkar lite läskigt att inte korsa under barnets ben, men det kan man ju välja att göra även med den knytningen. jag kan tyvärr inte uttala mig om hur bekväm den är, du får prova :wink:
Av suramin
diddeldi skrev:
suramin skrev:

jag har inte sett den innan men det verkar ju vara ett mellanting mellan ryggsäck och omslutet. fast jag tycker det verkar lite läskigt att inte korsa under barnets ben, men det kan man ju välja att göra även med den knytningen. jag kan tyvärr inte uttala mig om hur bekväm den är, du får prova :wink:
Tycker också att det verkar rent ut sagt farligt att inte korsa under benen, särskilt när man har en sprattelgumma som jag, men jag tror att det går att korsa i den knytningen. Ngn annan som testat?
Användarens profilbild
Av dagdrömmare
Jag använder ett mellanting mellan ryggsäck och omslutet rätt mycke.

Som denna ungefär http://www.youtube.com/watch?v=7zEpAOgY ... re=related den är lite hackig.

Så här gör jag

När jag har henne på ryggen så tar jag den vänstra delen över min vänstra axel och den högra sjaländen har jag kvar nere under högra armen som vanligt omslutet

Sen drar jag fram båda ändarna och spänner, korsar sen den högra över den vänstra (du kan även göra en knut om du föredrar det) och håller fast den övdre (del som inte kommer från axeln) mellan mina knän.

Sen tar jag den undre delen (den som kommer från min vänstra axeln) och sprider ut den över min högra arm och drar bak dem över barnet till min västra hand. Spänn och dra fram under barnets vänstra ben. Dena ände håller jag sedan fast mellan knäna

(nu sitter barnet i ett enkelt kryss)

oSen tar jag den andra delen som jag tidigare höll fast med knäna och dra bak den på min vänstra sida under min arm över barnets vänstra ben och under det högra och fram

spänn igen och knyt :-)

Hängde ni med? :-)

Det går snabbare än omslutet men känns säkrare än ryggsäck då tyget inte kan åka upp över rumpan
Användarens profilbild
Av Indiemorsan
Det där måste jag testa - jag tycker omslutet är bökigt men blir bra när det är klart, men har svårt att få till ryggsäcken riktigt. Då kanske det är nåt för mig!
Av suramin
Dagdrömmare: Det är den jag pratar om här ovan, fast på filmen du länkar drar han inte under barnets ben, men det gör jag. Jag tycker att det ser farligt ut annars! Nåväl, jag har testat och knytningen är lättare för mig än ryggsäck, men jag tycker att den snedbelastar och att ett av min bebis ben kommer längre ner än det andra...har jag gjort fel då eller?
Användarens profilbild
Av dagdrömmare
surami. Jag tror det är så att man brukar ta över benen när det är ett litet barn och under om de är större.

Om du känner att det blir snedbelastning så har du nog inte spänt ordentligt. Det är viktigt att den biten som du drar över barnet som vitd omslutet blir riktigt tight. Drar du i kors fram eller knyter du en knut? Det är ju lättare att få det tight om man gör en knut. prova det och se om det blir någon skillnad
Av suramin
dagdrömmare skrev:surami. Jag tror det är så att man brukar ta över benen när det är ett litet barn och under om de är större.

Om du känner att det blir snedbelastning så har du nog inte spänt ordentligt. Det är viktigt att den biten som du drar över barnet som vitd omslutet blir riktigt tight. Drar du i kors fram eller knyter du en knut? Det är ju lättare att få det tight om man gör en knut. prova det och se om det blir någon skillnad
Jag gör knut fram, men kanske är det som du säger att jag inte får den sidan tillräckligt spänt, för när jag gör omslutet på ryggen hoppar jag och spänner. Jag får ge knytningen en chans till, men nu funkar faktiskt ryggsäck rätt ok (efter goda råd av sjalbarns experter ;-)).
Användarens profilbild
Av Indiemorsan
I båda filmerna här i tråden tar de sjalen över barnets ben istf under som jag tycker verkar säkrare. Annars måste jag säga att jag gillar den där hälften/hälften-knytningen. Vi har fått till den riktigt bra flera gånger i rad!
Av malinka
Här är en annan film där sjalen går under benet:
http://www.youtube.com/watch?v=u9NDTEheZYg

Det var den jag använde från början. Jag tyckte att ena benet kom längre bak och ner då, precis som suramin beskriver. Kanske en övningsfråga. Man får nog prova sig fram till det man gillar bäst.

Jag upplever inte att barnet skulle glida ur sjalen även om jag inte har den under benet. Ser man bara till att dra ner sjalen ordentligt under barnets rumpa och att spänna noga så sitter det still.
Av suramin
Jag har testat nu att inte dra under benet utan dra den första "stroppen" rätt hårt under rumpan och jag kände mig inte rädd att hon skulle ramla ur. Däremot tycker jag inte att jag fick till grodposition ordentligt utan knävecken kom nästan under rumpan, och det är ju inte riktigt bra.

Men rymningssäker kändes iaf knytningen och det behöver tydligen jag nu, för de senaste dagarna har min tjej ålat sig ur både omslutet och ryggsäck. I omslutet hänger hon ut på sidan eller lirkar ut armarna och böjer sig dubbelvikt bakåt. Tillslut sitter hon knappt fast...ngra tips ngn?
Av malinka
suramin: Gör du en knut över bröstet? I så fall är det bra att spänna fållarna på sjalen och kontrollera hur barnet sitter innan du går vidare i knytningen. Jag brukar ta tag under lillkillens fötter och trycka dem uppåt så kommer han i rätt position.

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?