Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Mammut
Menar du kantbandsvikare? Finns på Stoff & Stil och panduro.
Användarens profilbild
Av zmurfan
Nu har jag läst fel på rubriken massa gånger.

Bantingsapparat har jag läst. :rofl:
Användarens profilbild
Av Monia
Jag tror att du menar en sådan här :?:

Bild

vet inte var de säljs till huskvarna då detta är till Janome (jag har nyss köpt den till min maskin)
Användarens profilbild
Av florin
Kosmos skrev:
Monia skrev:Jag tror att du menar en sådan här :?:

Bild

vet inte var de säljs till huskvarna då detta är till Janome (jag har nyss köpt den till min maskin)
exakt en sån :tumsup:
Vet någon om man kan köpa en till huskvarna på nätet, vet hur jag får tag på den genom att gå till en symaskins affär, men bor långt ut i skogen och är lite lat :wink:
Har du provat en sån? Enligt min Husqvarna-försäljare så fungerar de inte särskillt bra... Speciellt inte med färdigvikt snedslå eller i svänga... Jag har tänkt gå till butiken länge och prova med lite olika snedslåer, hon har sagt att vi kan prova tillsammans innan jag köper :lol:
Användarens profilbild
Av Kaja
Jag köpte en sådanhär:

Bild

Raka sömmar går bra, men jag tror inte att den kommer att kunna göra några jättesvängar på ett särskilt bra sätt, men min tanke var att fålla klänningar med den och till det så är den jättebra. Fina raka sömmar också!

Jag hittade flera fötter via nätet. England oftast, men även från USA. Priserna inklusive frakt var ungefär desamma som man fick ge för dem i de svenska affärerna, så man tjänade bara in resan...

Dessa två länkar hade jag sparat, kommer inte ihåg vilken av dem som jag spanade mest på, men där har du lite priser att börja med i alla fall

http://www.thesewingstudio.co.uk/search ... a+%3E+Feet

http://www.sewingshops.co.uk/search.asp?Category_ID=1

//Kaja
Senast redigerad av Kaja den lör apr 05, 2008 23:43, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av McMorrigan
florin skrev:
Kosmos skrev:
Monia skrev:Jag tror att du menar en sådan här :?:

Bild

exakt en sån :tumsup:
Vet någon om man kan köpa en till huskvarna på nätet, vet hur jag får tag på den genom att gå till en symaskins affär, men bor långt ut i skogen och är lite lat :wink:
Har du provat en sån? Enligt min Husqvarna-försäljare så fungerar de inte särskillt bra... Speciellt inte med färdigvikt snedslå eller i svänga... Jag har tänkt gå till butiken länge och prova med lite olika snedslåer, hon har sagt att vi kan prova tillsammans innan jag köper :lol:
Jag har en sådan till min Husqvarna. Jag tycker inte om den....Den är liksom trång och jag tycker inte att det löper på bra. Så min ligger och skäms i en låda!
Av Jinxan
zmurfan skrev:Nu har jag läst fel på rubriken massa gånger.

Bantingsapparat har jag läst. :rofl:
Jag kan inte annat än säga samma sak :D
Användarens profilbild
Av Annika80
Kosmos skrev:Men hur syr ni på kantband snyggt??
Alltså jag får på dem helt ok, men skulle vilja ha lika snyggt på båda sidorna.
Kaja: Har du testat kantband av trikå (eller klippta remsor av mudd???)?
McMorrigan: Du kanske vill sälja den till mig :wink: ?
Ja det är inte lätt.
Men jag har kommit på att det blir snyggast om man först syr fast bandet på avigsidan och sen viker fram det och syr fast på rätsidan.
Men helst ska man ju sy saaaaaaakta, och jag har inte tålamod för det,
så det blir inte alltid så himla raka sömmar, men det brukar inte synas så mycket.
Användarens profilbild
Av McMorrigan
Kosmos skrev: McMorrigan: Du kanske vill sälja den till mig :wink: ?
Jag ska fundera om den ska få fortsätta skämmas eller om den ska få bo hos dig istället! Återkommer. :D
Användarens profilbild
Av Kaja
Kosmos skrev:
Annika80 skrev:
Kaja: Har du testat kantband av trikå (eller klippta remsor av mudd???)?
McMorrigan: Du kanske vill sälja den till mig :wink: ?
Ja det är inte lätt.
Men jag har kommit på att det blir snyggast om man först syr fast bandet på avigsidan och sen viker fram det och syr fast på rätsidan.
Men helst ska man ju sy saaaaaaakta, och jag har inte tålamod för det,
så det blir inte alltid så himla raka sömmar, men det brukar inte synas så mycket.
Gjorde så förut, men tycker nu det blir bättre om jag först styrker det på mitten och sen nålar noooga fast hela bandet och sen syr sakta genom alla lager, men jag har inte så bra tålamod heller. Tänkte det skulle gå snabbare med en sån här 8)
Jag har inte testat trikå, men eftersom det nästan alltid är halsringningar och kring handleder som man syr på med trikåband, så tror jag inte att det skulle funka särskilt bra. Jag brukar ha för tjock trikå för det dessutom...

Däremot så går det undan. Ser man bara till att styra tyget och hålla alla grejer långt åt sidan så att det ligger an på kanten och gärna mata in kantbandet så att det är lite vikt och då blir det perfekt. På båda sidorna. Små pillegrejer har jag tålamod att göra RIKTIGT, men just långa sträckor som att fålla en klänning med kantband orkar jag inte... Fast, jag vill ändå att resultatet ska bli bra.

//Kaja
Användarens profilbild
Av Hello
Endera så syr jag "på riktigt", dvs *sy fast räta mot räta; *klipp ner sömsmånen lite; * vik över och sy från rätan, precis exakt i skarven mellan remsa och tyg. Det brukar bli snyggt från avigsidan också tycker jag. Men det tar ju en evig tid, eftersom man måste nåla och sy två varv.

Eller så gör jag den snabbare varianten: *vik remsan dubbelt och lägg runt kanten; *sy en söm nära kanten på remsan. Hemligheten med att få det riktigt snyggt är att sy halvlångsamt, men ffa så långsamt att man tar bort knappnålarna precis innan man syr över dem.

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?