Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Kayak
Hej! Är ny har och ber om ursäkt i fall jag ställer en fråga som varit uppe ofta förut. Är inte så van vid forumet ännu... *s*
Vi ska få vårt andra barn i april och sonen är då knappt två år. Jag har räknat med att bära bebisen i sjal - till sonen hade vi en babybjörnsele men jag vill kunna bära mer och tidigare - och längre. En anledning till att jag vil bära är att jag vill ha händerna fria till sonen men också för att jag vill kunna ge bebisen så mycket närhet som möjligt och jag gissar att storebror kommer ta en del tid...
Vad ska jag välja? Är helt grön på området men har surfat runt mycket. Hittade Tri-cottin och den verkar enkel och bra. Vill inte ha ringsjal eller kort sjal eftersom jag har problem med rygg och axlar och vill bära på båda axlarna. Nu läser jag dock om problemet med att tri-cottin delar sig när barnet lutar sig bakåt. Är helt förvirrad - kan ni hjälpa en stackars blivande tvåbarnsmor? Ge mig erfarenheter och tips!
Tack på förhand
Christina
Användarens profilbild
Av sus
Jag testade en tricotti när min tjej var 4-5 veckor men det slutade med att jag köpte en mobywrap istället. Dels kände jag att "smokingbältet" (det som går på tvären över barnets rygg) gav Majken mycket stadga men även mig. Med tricottin bär man mest med axlarna men med en Moby (eller liknade) får man ner en del av tyngden på höfterna istället.
Användarens profilbild
Av Ester
Inga frågor kan ställas nog många gånger här inne :wink:

Det är bara att fråga på :D

Jag skulle nog rekommendera en trikåsjal som förstasjal - en lång sjal som man knyter som tricottin men även med ett extra "smokingbälte" som extra stöd just för att barnet inte ska kunna luta sig ut.

Nu tror jag iofs inte att en liten nyfödis lutar sig så mycket - men du kanske måste luta dig framåt i jakt på storebror och då sitter bebisen mest ombonat i ett sk x-2-omslut.

Sen vilken trikåsjal som är bäst...ohhh...det finns så många olika...men kan du tänka dig en lång sjal?
VAr beredd på att det tar en 10 knytningar ungefär innan man får in lite snits men när man väl fått in den så är det suveränt avlastningsmässigt och bekvämlighetsmässigt för både dig och bebisen.
Användarens profilbild
Av jag71
Varför inte kolla om det finns någon som bor i närheten så du kan prova. Även om det inte Tri-cottin finns så kan du ju kanske få prova någon trikåsjal och kanske någon vävd också.
Användarens profilbild
Av Vindruvan
Jag rekomenderar en Baby Bundler, det hade jag som första sjal ( eller egntligen kom min ringsjal först, men jag trivdes inte med ringsjal förrens Tinja blev såpass stor att hon kunde sitta upp i sjalen och hålla huvudet själv).

Baby Bundler är en välkänt märke och när din bebis blir såpass stor att du vill gå över till vävd sjal så har du nog inga problem att sälja Baby Bundlern vidare, jag fick 5 intressenter på några timmar och hade sjalen såld samma kväll.

I en trikåsjal ( typ baby bundler) kan du börja med att bära i "vagga" och då ligger barnet ner väl ombonat med "smokingbältet" över sig så det ligger stadigt och tryggt, sedan kan du bära mage mot mage i ex. X-omslut 2, då kan du ha tyg över barnets huvud tills bebisen är stor nog att hålla huvudet uppe själv. ( knytningen X-omslut 2 funkar att använda både som vagga och som mage mot mage, det var den enda knytningen jag använde när jag hade Baby Bundlern).

Om du väljer en trikåsjal så är det lättare att lära sig knyta eftersom tyget är såpass stretchigt så är det väldigt "förlåtande" och det gör ingenting om du knyter lite hårt, det blir mysigt för bebisen ändå. En annan fördel är att du kan knyta och sedan lägga ner bebisen, du slipper " knyta in bebisen" medans du knyter.

Hoppas du hittar ngt bra!

( ett förslag är att köpa en begagnad trikåsjal, om du är osäker på om sjal är ngt för dig! Vi har ju en annonsdel här på forumet, kika där eller lägg ut en eghen efterlysning! :) )

/ Jenny
Användarens profilbild
Av annikar
Jag har haft en tricotti och en trikåsjal. Och jag skulle också rekommendera att köpa en lång trikåsjal Det är inte svårt att lära sig knyta, men man måste öva lite. Omslutet X 2 är oerhört skön att bära i i bebisen sitter stadigt.
Min tricotti använde jag som snabb-att-ta-på-sjal. Den fungerade väldigt bra som sådan, och är lätt att ta på sig utomhus eftersom det inte blir några långa ändar som kan släpa i marken. Och den är skön eftersom man belastar bägge axlarna.
MEN när Samuel var 6 månader lutade han sig bakåt ofta och då ville jag alltid hålla en hand om honom.

Tycker faktiskt inte att tricottin är riktigt prisvärd. Om du ändå vill ha en sån skulle jag starkt rekommendera dig att sy en egen, kolla på tinaw:s fina sida www.baranara.tk under bärpåsar.
Användarens profilbild
Av annalys
Håller nog med annikar i mycket. Jag började med Tricotti, och tycker att det är en bra nybörjarsjal för bebisar. Det gick som du vill att bära mer och tidigare än i Baby-björn.

Men när bebisen blir större och sprattligare blir den lite svajig (ca 5 månader för oss). Jag köpte då en sele (Patapum), som jag iofs är nöjd med, men nu har jag en vävd långsjal också som jag trivs nästan ännu bättre i. Man kan säga att i baby-björn hänger man barnet på axlarna, i Patapumen kommer vikten ner på höfterna, men i långsjalen surrar man den runt överkroppen.

Så till nästa bebis (ja, rent hypotetiskt då :wink: ) satsar jag nog på långsjal från början. Vävd eller trikå, många säger ju att trikå är lättare att knyta i början. Jag har inte provat det själv, men tycker inte den vävda var särskilt svår att lära sig. Kanske är annorlunda med en liten nyfödd, David var ju 8 månader när jag började med långsjal.

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?