Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Stark
Har fått tag på en väldigt efterlängtad Janome 644D som jag älskar, MEN som jag har lite problem med. Speciellt 3 och 4 nedan.

Problem 1
Jag har bara en urdålig manual som i stort sett inte säger något.

Problem 2
Har aldrig använt en overlock tidigare.

Riktigt problem 3
Hur gör jag för att sy svängar? Ska jag bara sy som vanligt och när jag kommer till svängen, vrida på differentialen? Och då hur mycket?

Riktigt problem 4
När jag använder en symaskin så ser jag alltid till att alla sömmar är fästa i slutet. Jag trodde att eftersom overlocken klipper sömsmånen så skulle jag inte behöva göra något när jag syr/klipper av en redan overlockad söm, men idag såg jag att en av de översydda/klippta sömmarna börjat gå upp. Vad gör jag för fel? Har jag för lång stångslängd? Hoppas ni fattar problemet...
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
1 - Jag tror manualen finns att ladda ner på Janomes hemsida.

2 - Det är väl bara att sy och prova sig fram. Eller om du har en syvan kompis som kan visa. Eller gå en kurs.

3 - Jag förstår inte riktigt vilken typ av svängar du menar :hmm: Jag svänger bara, precis som när jag syr på en vanlig maskin. Nu menar jag svängar som tex i grenen på ett par byxor.

4 - Sömmar som jag sytt över har aldrig gått upp för mig. Klipper jag av en söm så fållar man väl oftast efteråt. Jag vet inte om jag riktigt förstår när de går upp för dig.
Användarens profilbild
Av Kaja
3. Det är svårt att svänga med en overlock. Stora runda svängar går fint, men småpyttegrejer är det bättre att du använder en vanlig maskin till.

4. Jag tycker att fållar som man har sytt över med en annan söm inte rispar sig, men avslutar man en fåll utan att knyta en knut eller sy in tråden för hand i så kan det ibland gå upp, men bara om det är en söm som har mycket belastning precis där sömmen slutar (det är inte så många plagg som har det...)

//Kaja
Användarens profilbild
Av florin
Jga har samma maskin som dig så funderar du över något så går det bra att skicka pm :lol:

1. manualen finns på nätet :lol:
2. det är bara att öva :D
3. Det är bara att sy som vanligt, i snäva svängar kan du koppla ur kniven så slipper du råka klippa sönder tyget.
4. Jag fäster inte trådarna när jag sytt över dem med en nya söm.
Syr jag ett plagg som ska overlockas i sömmarna och sedan fållas på valig maskin så knyter jag en vanlig knut på varje trådslinga. Det är oxå viktigt att inte klippa av trådslingan direkt inpå tyget. Se till att det är en bit kvar.
Användarens profilbild
Av kattta
Jag tror att jag ska passa på att gå å köpa en triss-lott när jag ändå har flytet inne...

Jag är åxå helt ny på overlock.
Kopplade upp mig just för att gå in här på forumet och fråga exakt samma frågor som 3 & 4, som för mig åxå är "stora problem"

Jag lyckas ALDRIG hålla mig på tyget när jag kommer till minsta illa sväng *morr*, lyckas jag mot alla odds så har jag skapat mig en volang...

har åxå upptäckt att sömmen inte håller sig och trådar upp sig, tex om man syr näsduksfodral :roll: eller om man tex väljer att kanta en snuttefilt med overlocksömm
Användarens profilbild
Av florin
kattta skrev:Jag tror att jag ska passa på att gå å köpa en triss-lott när jag ändå har flytet inne...

Jag är åxå helt ny på overlock.
Kopplade upp mig just för att gå in här på forumet och fråga exakt samma frågor som 3 & 4, som för mig åxå är "stora problem"

Jag lyckas ALDRIG hålla mig på tyget när jag kommer till minsta illa sväng *morr*, lyckas jag mot alla odds så har jag skapat mig en volang...

har åxå upptäckt att sömmen inte håller sig och trådar upp sig, tex om man syr näsduksfodral :roll: eller om man tex väljer att kanta en snuttefilt med overlocksömm
Jag gissar att ditt problem är att du inte syr sömmen omlott, du måste sy över början på sömmen en liten bit.

Vi har kanta snuttefiltar för tre år sedan och de är tvättade minst 2gånger i veckan sedan dess och de är fortfarande hela sömmar på dem :D

I näsduksfodralen spar jag bara en liten trådslinga eller ås knyter jag och klipper av. Orkar man så kan man ju använda en nål och dra tillbaks sömmen för hand...

Det där mad att sy i svä'ngar tror jag bara att ni måset öva på så att ni kommer på hurman gör. Lite saktare och se till att styra tyget ordentligt. Jga håller fingrarna nära pressarfoten för att inte misslyckas.
Användarens profilbild
Av Sockertopp
3. Styr tyget jämfört med kniven inte jmf med nålarna.
Användarens profilbild
Av Stark
Nu har jag sytt igen så nu får vi se hur det går denna gång...

Problem nummer 3 löste jag på så sätt att jag vevade fram nålen i svängen och tog bort kniven (så att det inte skulle gå för fort och så att jag inte skulle råka klippa fel). Den biten blev bra.

Problem nummer 4 har jag ännu inte riktigt kollat om jag klarat av. Jag har sytt på vanlig maskin i slutet av sömmarna för att de inte ska gå upp (jag fäster overlocktrådarna genom att dra tillbaks dem genom stygnen). Jag syr ett par muddbyxor och har tänkt att sy på mudden med overlocken och riskerar då att klippa alla sidosömmar... Har dock inte sytt på mudden än. Vi får se hur det går.

Florin, har du någon länk till manualen? Jag har en "manual", men kan alltid få rum för en till (om det nu är en annan än den jag har) och jag är för lat just nu för att leta upp länken till den jag har...
Användarens profilbild
Av florin
jag har den på datorn, skicka din mail så får du den där
llänken har jag inte kvar...

ang problem nummer fyra och de blivande brallorna så syr jag som sagt väldigt mycket muddbrallor i olika material och på dem fäster jag aldrig några trådar. Fungerar hur bra som helst!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?