Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Agneta H
Jag har ju nu en trikåsjal (moby wrap) som jag är väldigt nöjd med och en ringsjal som är hemmasydd som jag också är nöjd med. Lilleman är 6 veckor gammal. När han blir lite större så måste vi ju skaffa något mer. Antingen skulle det då bli en Ergo eller en vävd långsjal. Jag har ju insett att långsjalen avlastar mer. Är lite rädd för att inte klara knytningen. Ergon verkar ju lätt att sätta på sig och förmodligen kan den få maken att bära mer. Att skaffa en av var är inte tänkbart ekonomiskt, tror jag iallafall. Jag behöver lite synpunkter som hjälp i mitt val. Kan tillägga att vi kör helt utan vagn nu. Förmodligen köper vi en sittvagn så småningom för att farmor och farfar ska kunna köra. Men tänkte försöka klara oss utan till 1 år och då skaffa en sulky.
Användarens profilbild
Av Alven
Vi köpte en Ergo, men efter några månader saknade jag sjalen så mycket att jag köpte mig en stok iaf. Den använde jag medan maken bara använder Ergon. Så för oss blev det båda alternativen även om jag bestämt mig för bara Ergo... :)
Användarens profilbild
Av marlene
kanske en patapum och en stork eller hoppediz... då blir det ju lite billigare. Jag skulle inte vilja vara utan varken långsjalen eller ERGOn. Sjalen används om jag vet att jag ska bära mycket och länge och om jag bär på magen, den går att variera mer. ERGOn används på ryggen och när wille vill gå själv så tar jag med mig ERGOn om han inte orkar hela vägen. Och framför allt så bär sambon bara med ERGOn.
Av Agneta H
Okej, men vad är skillnaden på patapum och ergo? Finns det huvudstöd i patapumen? Har läst lite om olika ryggselar och iallafall bestämt att sutemin ska jag inte ha för jag vill inte ha korsade band över mina bröst. Var kan jag läsa om stork och hoppediz?
Användarens profilbild
Av marlene
Agneta H skrev:Okej, men vad är skillnaden på patapum och ergo? Finns det huvudstöd i patapumen? Har läst lite om olika ryggselar och iallafall bestämt att sutemin ska jag inte ha för jag vill inte ha korsade band över mina bröst. Var kan jag läsa om stork och hoppediz?
Det finns ju recensioner här på sjalbarn både på stork/hoppediz och på Patapum. Patapum är lite mer avskalad än nya ERGO, det brukar sägas att patapum är som gamla ERGO. Det ska finnas huvudstöd till nya patapum om jag inte är ute och cyklar. Jag har inte provat patapum själv med dom som har den verkar nöjda.
Personligen skulle jag hellre köpa en stork än en hoppediz om jag bara skulle ha en sjal, den är inte så, mycket dyrare men jag tycker att den är bättre.
Användarens profilbild
Av jag71
Jag har pm:at dig. :D
Användarens profilbild
Av HelenaW
Jag kan berätta hur vi gjorde: började med en Moby och då lärde man sig ju att knyta. Sedan skaffade vi en Hoppediz och det var inga problem att knyta då vi övat med Mobyn några månader. Sedan blev det även en Patapum, som är makens absoluta favorit men som även jag använder ofta. Hade inte velat vara utan någon av dem! Om du köper begagnat så blir det ju heller inte lika dyrt (men säkert minst lika bra :wink: ).

Såvitt jag vet är Ergo och Patapum väldigt lika, men P är mer "avskalad". Vi har en med huvudstöd = helt suveränt! P är ju betydligt billigare än E dessutom. Vi använder även selen att bära vår 4,5-åring i när hon inte orkar gå ibland (t ex när vi var på Ikea en gång och hon sov på pappas rygg i en dryg timma i selen :D ).

Både här och på www.sjalar.nu finns ju begagnat att köpa. Lycka till med dina val!

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?