Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Kaja
Jag har verkligen gillat min Pfaff 4842, men jag saknar coverlock-funktion, i synnerhet nu när jag har börjat sy mer i trikå... Så, nu funderar jag på att uppgradera mig. Jag visste att detta kanske skulle kunna hända, så jag köpte av en ÅF som erbjöd mig möjlighet att byta fritt inom ett år.

Nu står jag och tittar på antingen en Pfaff Coverstyle eller en Bernina 1300 MDA. Just nu så lutar det mer åt Berninan faktiskt. Problemet är bara att jag har två pressafötter kvar till Pfaffen som kommer att bli onödiga... Men, jag får lite fler sömmar med Berninan och den är tystare än Pfaffen. Eftersom min man är extremt ljudkänslig och AVSKYR missljud så har jag börjat bli likadan. Så tyst som det bara går...

Ska suga lite på karamellen någon vecka, men innerst inne så har jag nog redan bestämt mig. Det gjorde jag redan i december...

//Kaja
Användarens profilbild
Av marcy
Mmm det är lite samma här faktiskt. Jag älskar min lilla Daisy och min gamla huskylock. Men en maskin med coversöm hade inte vart fel alls.
Användarens profilbild
Av Summer
Många har tipsat om att det är smidigare och även billigare med en separat coverlock. Inte för jag har någon koll eller så men min mammas kombomaskin var svindyr tycker jag.
Användarens profilbild
Av Fina
Jag skulle också satsat på en separat coverlock. Tycker att det var alldeles för bängligt att trä om den efter varje söm, bökigt och fick bråka en del för att få trådarna att ligga rätt (testade på en pfaff coverstyle). Hade det varit jag och om jag redan hade haft en overlock så hade jag satsat på en enkel coverlock istället. Skulle du sakna några sömmar om du gjorde så?
Användarens profilbild
Av Kaja
Jag har funderat på separat coverlock. Men jag har en vanlig maskin och en overlock. Dessutom får jag min farmors gamla gröna Husqvarna som jag tänkte använda till tyngre arbeten. Ska jag då ha en separat coverlock också?? Jag får inte plats!! Dessutom så skulle jag behöva hålla mig med dubbel tråduppsättning för alla grejer.

Kollade hur mycket jag skulle behöva göra om för att växla mellan cover-och-overlock. Tyckte det var såpass lite att jag är beredd att ta den smällen. Det var en stygntunga som skulle fällas ner, kniven skulle ner, två trådar skulle klippas och så skulle en switch ställas om. Inte farligt tycker jag.

Jag räknade med att jag skulle behöva lägga 4500 emellan min nuvarande för att få Berninas värsting (den som normalt säljs för 13500). För att köpa en Janome Cover från england skulle jag betala 3800. Pfaffens Coverstyle skulle räcka med 3200 emellan. Men, köper jag Berninan så får jag ju fördelen av lokal garanti och kurs, det får jag inte från England... Så, same same i fråga om pris alltså.

//Kaja

//Kaja
Användarens profilbild
Av florin
Hihi, vad roligt att du går i samma funderingar som jag :lol:

Fast det gör du ju eg inte alls :roll: Jag vet ju redan att jag ska ha Janomen :vågen:

Jag fick en oväntad slant igås och den får bara användas till roliga saker, så valet av inköp blir lätt som en plätt!!!!!!!!!!!!!!!!
Användarens profilbild
Av Kaja
Coverlock syr tvillingnålsömmarna som brukar finnas längst ner på t-shirtar och dekorationssömmarna som brukar finnas på utsidan av en hel del trikåplagg (typ polarn&pyrets basgrejer, fast jag vet inte om jag får med exakt den sömmen...)

Det finns att köpa overlockmaskiner med inbyggd coverlock-funktion och så finns det separata coverlockmaskiner för dem som inte orkar trä-och-bygga-om sina overlockmaskiner. (man måste koppla ifrån kniven bland annat för att inte skära sönder tyget).

Min nuvarande overlock har inte coverlockfunktionen, så det är därför som jag funderar på att byta upp mig.

Sedan har jag förstås min vanliga Husqvarna och så kommer jag att få farmors gamla symaskin (hon gick bort nyligen). Tre symaskiner alltså. Fast, jag syr ju förstås så gott som dagligen.

//Kaja
Användarens profilbild
Av Sockertopp
:lol: vem är inte det......

Man får ju betydligt fler täcksömsmöjligheter med en Janome CP än med Pfaff coverstyle. Det är ju 'bara' en täcksöm där.
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Apelsin skrev:

Och då måste jag bara fråga, vad kostar en coverlock :hide: fick ett litet habegr, det är ju det jag saknar :purskis:
Ca 3500 från England för en Janome CoverPro för tillfället....
Användarens profilbild
Av Sockertopp
marcy skrev:Kanske vi kan fixa ett coverpro coop. :)
:lol: blir nog inte så mycket billigare när alla skall skickas på olika håll sen i sverige också. Men....är det nån Stockholmare som tänker shoppa så vill jag gärna veta :roll: :wink: :lol:
Användarens profilbild
Av Kaja
Apelsin skrev:
Sockertopp skrev:
Apelsin skrev:

Och då måste jag bara fråga, vad kostar en coverlock :hide: fick ett litet habegr, det är ju det jag saknar :purskis:
Ca 3500 från England för en Janome CoverPro för tillfället....
kvid :hide:

Finns de att prova i sv? Är det träom varianten eller att man behöver en vanlig overlock också?
Skulle gissa på att JanomeÅF på Bäckebol Homecenter har den, han är inte så himla serviceminded dock, man får prova själv och så står han och tuggar tuggummi under tiden.

Då behöver du inte trä om. Det är en separat som klarar täcksöm/coverlock/coverstitch (samma sak, olika namn) + ett gäng andra sömmar i samma stil.

//Kaja
Användarens profilbild
Av florin
Apelsin skrev:Alltså, jag trodde jag kunde detta fast jag fattar inte ett smack av det ni säger. Vad 17 är en coverlock? Och varför behöver du någon dyrare maskin om du har både overlock och en vanlig och spec. eftersom du ska få en husqvarna? Jag känner mig rätt nöjd med min gamla husqvarna 2000 och min overlock, visst skulle jag vilja sy flatlock och så, men så mycket syr jag inte ändå. Hmm, vad är det du kommer få är alltså frågan?

(kanske inte ska fråga nu när jag är hyffsat nöjd :hide:)
Tänkte på en sak.... Jag har ju faktiskt flatlock på min vanliga overlock :lol: Dvs det kanske finns på din oxå? Fltalock ä'r inte samma som coverlock/täcksöm....
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?