Marit skrev:Picea skrev:Angående Ljungbergs förtegenhet så läser jag in saker mellan raderna som jag förstår att han inte skriver ut om han verkligen tycker så. Är jag ensam om att uppfatta det så eller har ni också tänkt på det?
Hm, har läst boken mycket mer okritiskt. Vad tänker du på?
Att han pratar om monogama, heterosexuella förhållanden som det vi är anpassade för, (s. 326) och sen efter diverse diskussioner nämner "frigjord sexualitet" som en felriktad sexualitet. (s. 451) Och hans garderingsmening att biologin tillåter kulturella anpassningar på s. 326, är kryptisk.
Sen kan han knappast vara omedveten om debatten om människans naturliga otrohet. Jag känner igen resonemanget med testikelstorlek, men med tillägget att det fanns en skillnad mellan monogama och trogna, och monogama men otrogna, och där skulle människan vara monogam men otrogen. Det känns som om han inte vill lägga ut resonemanget, trots att hela hans bok annars är en enda hyllning till Freud och hans litet väl detaljerade tankar om sexuella drifter.
Sen kan jag inte låta bli att komma in på resonemanget om försvarsmekanismer. Varför anser Ljungberg att det är fel att "pysa" ut sina aggressioner med hjälp av försvarsmekanismer, bara för att vi är människor? Enligt vad jag har uppfattat av diskussionen om bonoboerna skulle det vara mindre kapitulerat att ha sex med chefen när vi har bråkat, än att ta en promenad i skogen och gråta ut mot ett träd för att lätta upp spänningarna. Eller har jag missuppfattat något? Och om jag byter jobb har jag väl inte vunnit något, är inte det en kapitulation så det skriker om det? Eller han ni någon annan definition på kapitulation än att gömma huvudet i sanden och låta bli att ta tag i saker?
Och sen undrar jag över detta med att häva kapitulationer, som beskrivs (s. 235ff) som att göra upp med sitt förflutna, vädra ut sitt inre, drastiskt förändra, skapa en grund att starta på nytt med, vilket låter så mycket Freud att man storknar.

Jag fattar inte riktigt, för oss vanliga dödliga västerlänningar verkar det omöjligt att häva kapitulationer, för det innebär att vi måste ge upp våra innersta önskningar, vilka per definition bara är kapitulationsrollens önskningar, de egna känner vi, även det per definition, inte av. Men för en eskimå räcker det med en promenad (s. 238). Skulle en västerlänning känna något liknande skulle det per definition vara "kapitulationseufori". Eller? Jag tycker Tomas Ljungberg står på en rätt lös grund här.
Jag håller med honom om att det finns ett rätt stort mått av hjärntvätt i det västerländska samhället, och det är väl dit han vill komma, antar jag. Men det känns som om han vill bevisa att allt vi västerlänningar gör och känner är till för att stärka kapitulationerna, medan samma beteende och känslor hos ursprungsbefolkningar är "äkta".