Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vad tycker ni om denna? (skala 1-5, där 5 = högst)

1
1
8%
2
3
25%
3
1
8%
4
3
25%
5
4
33%
Användarens profilbild
Av April
#4956
Vad tycker du om denna? Motivera gärna ditt svar,
så att vi andra vet om den är värd att köpas :-D

Kram
Senast redigerad av April den tor dec 29, 2005 19:58, redigerad totalt 2 gång.
Av Gäst
#8003
Är det ingen som har provat Tricotti? Den verkar ju enkel och bra. Kan ingen ge lite synpunkter?
Av Gäst
#10208
Verkligen ingen som provat? :?:
Användarens profilbild
Av KATARINA
#11047
jättebra faktiskt. Snabb att ta på, fördelar tyngden jämnt, lätt att justera, går att amma i för många, skönt tyg. Jag har bara använt den inåt på magen och i den positionen avlastar den lika bra som en lång elastisk sjal nu när sonen är snart 9 månader och väger nästan 10 kilo. En sjal jag skulle velat ha från att han var liten. På höften kan jag tycka att den blir en aning svajig men jag bär aldrig på höft iofs annars heller. Synd att jag inte hade den som komlement till långsjalen när han var nyfödd. En nackdel är att man inte kan bära upprätt från födseln utan bara i vagga och det är ju många bebisar som inte vill.
Av Lena
#25016
Min son är nästan 3 månader och jag har använt Tri-cottin ett par veckor. Den är oerhört enkel att ta på, det är det bästa, jag har en Didymos också men det tar ju tid att knyta. Han sitter kanonbra i den, och när han somnar kan man stoppa in huvudet i sjalen så han sover mot mig. Jag använder min långsjal mindre och mindre och Tri-cottin mer och mer... JAg har bara burit mot mig då sonen inte uppskattade att bli buren i vagga.

Enda nackdelen jag kan se är att om man bär länge (mer än nån timma) så hasar han ner lite grand och hänger lite långt ner, men man kan rätta till det då. Kanske att min är lite i största laget för mig?
Användarens profilbild
Av mammahappy
#41621
JAg har haft min tricotti i en vecka nu ungefär å har hunnit använda den en hel del.
Det är den enda bärsjal jag har använt men är oerhört nöjd med den!
Den är sååå smidigt å lätt att ta på sig. Smidigt att man slipper knyta å går att ta den på sig medans man bär Melwin så man slipper lägga ner honom om han är kinkig å vill bli buren.
Jag rekomenderar varmt denna sjalen!
Av Gäst
#54424
Jag använde min tricotti endel när Samuel var 2-4 månader. Mycket snabb och enkel att ta på sig. Mjuk och skön. Men jag var tvungen att sy upp den för storlek small kändes för stor (har stl 34-36).
Dessutom tyckte jag att det kändes för tjock och bylsig som dubbelvikt, så jag delade den på mitten efter ett tag, Samuel har aldig velat ligga i vagga så det spelade ingen roll. Då känns den fortfarande stabil till ett litet barn och betydligt skönare att ha på sig.

Skulle rekommendera en ringsjal istället för den som endast vill bära kortare stunder hemma. Vill man däremot bära långa stunder är detta en bra sjal eftersom den avlastar skönt.
Användarens profilbild
Av annalys
#76938
Nu har jag använt "färdigt" min Tri-cotti, så nu kanske jag är mogen att komma med lite omdömen!

Tri-cotti är min första sjal, jag hade en Baby-björn till första barnet. Det jag framför allt inte var nöjd med då var att den var svår i början, innan bebisen var stadig i nacken. Dessutom blev det lite tungt med tiden, men jag har inte burit jättemycket så det gick rätt bra. Jag ville ha något enkelt och planerade inte att bära så långa stunder, så Tri-cotti verkade bra - utan besvärliga knutar :)

Jag bar först i vagga. Bortsett från att jag fortfarande inte är helt säker på att det blev rätt, och att bebisen nästan försvann under allt tyg fungerade det rätt bra. Bebisen somnade och sov bra där, men han ville inte ligga därnere när han inte sov. Tror egentligen att min förstfödda skulle ha trivts bättre med den, tvåan var stadigare i nacken redan från början.

Började därför ganska snart bära upprätt (tidigare än rekommendationerna, men korta stunder). Även det fungerade bra, sjalen avlastar bra. Dock trivdes bebisen bäst i sjalen när han var trött och ville sova. Är man vaken vill man se mer av världen.

Vid 5 månader, 8 kg, ville min livliga bebis inte längre sitta stilla i sjalen. Vänd inåt såg han för lite, vänd utåt blev sjalen väldigt svajig. Dessutom insåg jag att jag nog köpt för stor storlek, det blev bättre när jag torktumlat och sytt in den. Bebisen satt ofta med ena armen utanför, det fungerade rätt bra men man har inte båda armarna fria utan måste vara beredd att stötta med ena armen.

Totalt sett är jag nöjd med sjalen, men nu har vi vuxit ur den (köpt en Patapum istället). För en lugn bebis fungerar den nog längre. Tyngden var inga problem, jag har även burit min 12-kilos 2,5-åring när han velat det (dock har han inte velat bli buren längre stunder). Mest har jag burit inåt, med barnet vänt utåt känns inte lika stabilt.

Att tänka på är att inte köpa för stor storlek. Tvättråden säger 30 grader hängtorkas, jag har kört den i 40 grader och torktumling utan problem även om den krymper något. Dock töjer den ut sig med lite användning.
Användarens profilbild
Av Empy
#173903
Jag har precis börjat använda en Tri-cotti stl small till min son 10 månader.
Den är helt suverän, får definitivt en stark 5:a av mig. Jag har haft ringsjal och trikåsjal till honom förut, men tyckt att ringsjalen känns bökig. Jag vill ha båda armarna fria och i ringsjalen kan jag inte använda ena armen fullt ut.

Tri-cottin fungerar suveränt med sonen på magen, vänd mot mig och från mig. Jag har båda händerna fria och den är så mycket smidigare att ta på sig än en långsjal.

Min son är en lugn kille som är nöjd med att ha armarna längs sidorna inuti sjalen. Jag kan tänka mig att den inte känns lika säker om man har ett barn som vill äta på sina fingrar och ha dem vid ansiktet. Då måste man ha en hand fri ifall de lutar sig ut från dig.

Det känns som att det kan vara ett bra alternativ för föräldrar som inte vill knyta en långsjal men inte använda sele.

Jag säljer tri-cotti och andra sjalar från babylonia.
Användarens profilbild
Av Dafe
#228025
Jag har fått låna en Tri-cotti av en vän, skulle få köpa den om jag ville men den är nog inget för mig, fick ont i axlarna nästan direkt. Misstänker dock att denna är för stor för mig, sonens hjässa är ungefär två decimeter nedanför min haka, kanske är det därför det är så tungt att bära i den. Denna ska vara en M om jag inte minns fel och jag har storlek 40/42 i vanliga fall. :shock:

Den är dock mjuk och mysig, smidig att ta på är den också. Lillkillen somnade direkt i den när jag satte honom i den för en halvtimme sen (tvättar Didy-Iris och Pikku Ruu). Den får en trea, men kanske hade den förtjänat en fyra om den varit en storlek mindre? Det kan jag tyvärr inte testa. :?
Av Tifflan
#1021442
Jag har en tricotti till min 6 månaders son. Jag har burit honom väldigt mycket i den och är fruktansvärt nöjd med den, det är bland det bästa vi har köpt till honom.
Har aldrig vagnen när vi är på stan och handlar, det är SÅ mycket smidigare med sjalen.

Nu börjar han bli så stor så vi funderar på att köpa en ERGO att bära honom i.
#7651555
Har en som min man använder. Bra för att han slipper knyta, vilket han tycker är krångligt, men precis som många kommenterat verkar storlekarna väl tilltagna. Han är stor och har XL i vanliga T-shirts, köpte en L och trodde den kunde vara liten, men den var alldeles för stor för honom. Tyget töjde sig massor och sonen hängde lååååååångt nere (men verkade iofs trivas fint där...). Nu är den uppsydd och det fungerar mycket bättre, men trots att båda delarna är lika stora hamnar sonen ofta snett i sjalen, vet inte riktigt vad som händer. Jag bhar provat den själv i och med att storleken nu funkar för mig också. Tycker att den är bra om man är ute och inte vill knyta sjal för att det är blött och smutsigt på marken och långsjalen släpar, men den är varm och avlastar inte alls lika bra som en vanlig (elastisk)eftersom den inte ger stöd över höfterna.Men ok för den som inte orkar/kan knyta. Tänk på att storlekarna är stora och att tyget töjer sig. Den får en trea eftersom den trots allt fått maken att sjala och är lätt att lära sig använda, men skulle rekommendera att man lär sig knyta en vanlig sjal istället, är ju inte så svårt och mycket mycket bättre.
#7696302
Jag har ingen "riktig" Tricotti, utan en (eller två, faktiskt) som är sydd av en babybundler (sömmerska: 'Alecsandra'). Bärpåsen är sydd så att den inte töjer sig på längden, utan åt det håll vi breder ut den över barnet, och tyget är stabilt, så jag tror den kommer att hålla länge. Åtminstone för kortare stunder av bärande.

Vi är jättenöjda! Jag finner en liten njutning i att bemästra "komplicerade" saker (= knyta långsjal eller vika blöjor), men attans vad de här små tuberna är bra! Vips!är den på, och Vips!är ungen i. För mig är min tricotti precis lika bekväm som om jag använde en knyt-trikåsjal.

Och så går vi till kapitel två - MANNEN! Så HÄÄÄÄÄR :vågen: nöjd är han. Minst. Svart, snygg, enkel och mycket bekväm. Och så tycker han om att det är gosigt, och att han kan diska med ungen i famnen. För er som lever ihop med någon som är skeptisk mot sjalar för att det verkar knepigt, eller onödigt, eller töntigt, eller "hippie" - kläm in människan i en sån här!
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?