Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Tora B
Jag har i några olika sammanhang sett på tv hur kvinnor i sydafrika bär barn på ryggen med en mycket enkel knytning...

- Filmen Tsotsi (för övrigt mkt speciell) bär kvinnan som tar hand om bebisen på ryggen på detta sätt

- En fri kvinnas bekännelser (bra program på svt, söndagskvällar) intervjuades en kvinna medan hon svingade upp en liten plutt på ryggen och svepte in den så här

- Någon dokumentär jag bara såg en snutt på, osäker på om det var från sydafrika eller något annat land

De lindar tyget om sig själva och barnet och viker först in kanten upptill, som när man lindar in sig i en handduk efter badet. Sen drar de tyget dubbelt under barnets rumpa och viker likadant i nederkanten. Någon som testat detta? Jag tycker det verkar lite läskigt men uppenbarligen funkar det ju? Onekligen en snabb och enkel "knytning" iaf.
Användarens profilbild
Av Aurian
Det kallas torsoknytning, iaf här på SB ;-)
Jag har själv inte testat det mer än någon enstaka gång, men föredrar att ha tyg över axlarna...
Användarens profilbild
Av Tora B
Ja, just det... Det som förbryllade mig var att det inte var någon knut inblandad ;-) Jag har bara testat torso med knut förut. Och jag har inte gillat det för jag tycker knuten varit obekväm och skavt mot bröstet.

Hittade den här länken nu, nått sånt jag såg tror jag. Måste nog ge det ett nytt försök!
http://www.mamatoto.org/videos/TorsoTod ... pbStep.mpg
Användarens profilbild
Av zingo
Verkar lite riskabelt tycker jag men man kanske ska pröva innan man säjer nåt.Ska göra det imorgon! :D
Användarens profilbild
Av Kaja
Egentligen är det ju inte värre än att knyta tibetan utan att knyta och det gjorde jag hela tiden.... Man känner ju när tyget ger sig av. Den största tyngden ligger ju på nederdelen av tyget och där har hon ju korsat ändarna och vikt in tyget. DÅ går det ingenstans i alla fall...

//Kaja
Användarens profilbild
Av verre
ska nog prova denna... en dag när A är mätt soven och allmänt glad..
Användarens profilbild
Av trollmamma
Jag har burit mycket i torso speciellt när man ska laga mat,hänga tvätt o trägårds fixa, jag gillade att vila axlarna för bär man mycket tungisar blir dom lite kännsliga !!!

det är en klart stadig knyting för barnets tyngd hjälper tyget att fästa !!!

det är klart smidigt när man korsar bak o knyter antingen fram eller bak beroende på hur mycket sjal man har !!

Jag har ofta haft mina i torso fram då man ska sitta på middagar o dom är trött o det är varmt o man kan då amma o söva (mina sjal barn somnade uteslutande i sjal o utan var det omöjligt !!! )...se'n kam man rellativt enkelt lägga ner dom ....

Axel bär uteslutande i torso :wink: :lol: :wink:
Användarens profilbild
Av zingo
Nu har jag provat ett flertal gånger å får inte till det man måste kanske ha precis lagom längd för att få till det.
Användarens profilbild
Av tinaw
zingo skrev:Nu har jag provat ett flertal gånger å får inte till det man måste kanske ha precis lagom längd för att få till det.
Har du för kort eller hur menar du?
Användarens profilbild
Av Helen
Torso är skönt att använda, framför allt när man ska jobba framåtböjd som vid trädgårdsarbete och liknande. Vid torsoknytning så hamnar vikten längre ner.
Jag har knutit snabbtorso ( som de afrikanska kvinnorna) med en fleecefilt från Ikea en gång. Den var några dm för kort för att vara helt ok, men det fungerade
Användarens profilbild
Av zingo
Jag har rätt så stor skillnad på måttet över bysten å själva bysten
(H- kupa som behöver förminskas) så det liksom hasar upp sig på ovan sidan men "sjalen" kanske är för kort då eller?
Har bara haft ett lakan till spjälsäng men ändå.
Användarens profilbild
Av zero.sara
Den knytningen ska jag också testa.
zingo vi får ta en övaknytadag ihop :wink:
Användarens profilbild
Av tinaw
zingo skrev:Jag har rätt så stor skillnad på måttet över bysten å själva bysten
(H- kupa som behöver förminskas) så det liksom hasar upp sig på ovan sidan men "sjalen" kanske är för kort då eller?
Har bara haft ett lakan till spjälsäng men ändå.
Ja, då tror jag den är för kort!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?