Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Tips på litteratur och hemsidor som behandlar ämnet!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av lisabetr
#8785182
Finns det fler boknördar där ute? :wink: Den här splitter nya boken har landat hemma hos mig nu, och jag tänkte lägga ut lite tankar om den efterhand. Jag har sett fram emot att läsa den eftersom den både har ett vetenskapligt och ett praktiskt perspektiv. Mayim (Blossom) är alltså tvåbarnsmamma och PhD i neurovetenskap, förutom att hon är ganska rolig så långt jag läst :)
Användarens profilbild
Av Kesti
#8801764
Nu har jag fått boken & börjat läsa. Jag gillar hennes humor och skrivsätt :tumup: . Den går snabbt att läsa också. Återkommer när jag läst lite mer :D .
Användarens profilbild
Av lisabetr
#8803006
Läst färdigt! Håller med om att den är lättläst, och jag gillar också hennes personliga stil. Var ska jag börja... det finns mycket att kommentera vidare :)

Gillar hennes attityd, att inte döma någon annan men att poängtera att alla faktiskt väljer sin livsstil. Att man inte kan hänvisa till att man "måste" något. Även om det kan vara riktigt tufft att fatta vissa beslut så har man ändå ett val, t.ex. att flytta för att kunna bo billigare och få mer tid med sina barn om det är så man vill ha det.

En del av innehållet är såklart färgat av den amerikanska kontexten mer än annat är. En utläggning om varför man ska tänka sig för ordentligt innan man slår sina barn t.ex. skulle nog inte finnas på samma sätt i en svensk bok. Att vi har det bra i Sverige skriver hon om på några ställen, både om lagen mot barnaga och den förhållandevis förmånliga föräldraförsäkringen. Men kanske har hon fått det lite fel att vi i Sverige skulle förespråka hemmafödslar på bred front, även om förlossningarna kanske är lite naturligare här än i USA?

Jag skulle nog faktiskt kunna tänka mig att rekommendera boken till vänner som är nya föräldrar, vad säger ni om det? Det är ju inte direkt en faktaspäckad bok, men det står ändå mycket och personliga historier med igenkänningsfaktor är nog så viktiga tänker jag.
Användarens profilbild
Av Intro
#8865531
Mja, jag tyckte faktiskt inte att denna var nån höjdare. Jag tycker att det är väldigt synd att hon skriver saker som "Jag ska inte tråka ut er med de biologiska anledningarna jag som neurobiolog kan redogöra för" - för det är precis vad jag vill höra. Nu blir det mest ytligt, lite svamligt och väldigt ursäktande. Det är mycket fokus på "Vi gör såhär men det betyder inte att vi är bättre än några andra och om andra vill göra annorlunda går det bra" och det är klart det gör, men hon kunde gott göra lite mer anspråk på att kunna och veta saker, både som mamma och genom den erfarenheten, och som neurobiolog. Mina två cent :) Ska se om min man vill läsa den, annars har jag ett ex till salu om någon annan vill ge sig i kast med den!
Användarens profilbild
Av lisabetr
#8866577
Intro skrev:Jag tycker att det är väldigt synd att hon skriver saker som "Jag ska inte tråka ut er med de biologiska anledningarna jag som neurobiolog kan redogöra för" - för det är precis vad jag vill höra. Nu blir det mest ytligt, lite svamligt och väldigt ursäktande. Det är mycket fokus på "Vi gör såhär men det betyder inte att vi är bättre än några andra och om andra vill göra annorlunda går det bra" och det är klart det gör, men hon kunde gott göra lite mer anspråk på att kunna och veta saker, både som mamma och genom den erfarenheten, och som neurobiolog.
Jo, jag förstår vad du menar. Tyckte också att det var synd att hon inte var lite mer systematisk. Först blev jag nog lite besviken men som "personligt vittnesbörd" tycker jag den är bra.
Vill man ha neurobiologi finns ju t.ex. Kärlekens roll.
Men en tanke, när man väl har accepterat att boken är mer av en personlig berättelse... För en del kan det nog finnas ett värde i en mer "ursäktande" stil, tror jag. När jag först läste Trygga barn... av Cecilia Moen reagerade jag på att hon formulerade sig ganska hårt, t.ex. ungefär såhär: " en babysitter eller bilstol är ingen plats för ett spädbarn". Visst, det är sant, men kanske svårare att ta till sig för en del om man går i försvar? En allmän princip för att ge information är att säga ungefär "för många funkar det att göra såhär..." till skillnad från "du bör göra såhär...". Kanske tänker hon så?
Användarens profilbild
Av Intro
#8918976
honungsmarmelad skrev:Jag vill gärna läsa den, är det någon som vill sälja sin begagnade?
Jag klarar mig utan min :) Frakten går på 36 pix, så kanske en hundralapp allt som allt, kan det funka?
Av ylvakofta
#9010013
Jag har läst drygt halva hittills, och är lite halvnöjd. Kanske för att hon inte tycker exakt som jag hela tiden... :wink:

Återkommer när jag fått tid att läsa klart!
Av p_sarah
#9010037
Jag gillar den överlag! Härlig att rekommendera vänner istället för tegelstenen Sears... modernare skriven och tar även upp lite om EC och lite annat som jag saknade hos Sears .

...saknar de neurobiologiska infallsvinklar som jag förväntat mig och det blir lite väl pseudovetenskapligt visa enstaka stunder kanske gällandes "holistic"-preparat etc., minns inte så noga vilka preparat och metoder hon avsåg men minns att jag i några fall fick halvblunda lite då jag läste ;). Och vissa partier är (som tidigare angett) tydligt skrivna för den amerikanska marknaden.
lisabetr skrev: Att vi har det bra i Sverige skriver hon om på några ställen, både om lagen mot barnaga och den förhållandevis förmånliga föräldraförsäkringen. Men kanske har hon fått det lite fel att vi i Sverige skulle förespråka hemmafödslar på bred front, även om förlossningarna kanske är lite naturligare här än i USA?
Jag minns att hon jämförde att vi föder utan läkare, med barnmorskor istället och utan att det tas för givet att vi medicinerar kraftigt under förlossningen. Man får ha i åtanke vilken kontrast det är mot USA. Kanske HAR vi enormt hög procentandel hemmafödslar jämfört med många andra länder? Trots att det inte är SÅ många. :hmm:
Användarens profilbild
Av lisabetr
#9010661
Kul att du också läst den p_sarah! :D Och alla andra som är på gång...

Hm, kanske är det som du säger att vi har fler hemmafödslar här procentuellt sett. Något annat du fastnade för? Något bra? något att diskutera vidare..?
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?