Instämmer i Jesper Juul. Ditt kompetenta barn, Vem är du, här är jag, Nu ska vi äta och den senaste Livet i familjen eller något liknande tyckte jag var väldigt bra.
Lars H Gustafsson. Lotsa barn, Barnapappa, Se barnet.
Barbara Coloroso hittade jag på biblioteket, Kids are worth it heter orginalet men jag kommer inte ihåg vad den hette på svenska. Växa med ansvar kanske?
Sök på Faber och Maszlich (med någon bra stavning) på internet. De har flera böcker, jag har läst den om syskon. Ångrar att jag inte köpte "How to talk so kids will listen and how to listen so kids will talk" när jag såg den i Skottland, vet inte om den finns på svenska.
Jag skulle jättegärna läsa något av Alfie Kohn, särskilt Punished by Rewards, jag kollade på hans hemsida (googla efter den) och några av hans böcker fanns på svenska men jag hittade ingen på vårt bibliotek. (Köper du något lånar jag gärna

)
Jag har hört mycket bra om Mary Sheedy Kurcinska (eller något liknande) "Raising your spirited child", speciellt om man har ett intensivt barn. Har inte letat efter den eftersom mina inte är så "spirited".
Kolla biblioteket. Ibland hittar man ingenting, men ibland dyker det upp spännande saker.