Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Tips på litteratur och hemsidor som behandlar ämnet!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tinkerbell
Jag är sugen på att beställa bra böcker om föräldrarskap, AP, mm.
Vad har ni läst för böcker på det här området?
Vad kan ni rekommendera?
Ös på med tips så bli jag jätteglad! :D :eld:
Av tumbler
Jesper Juul!!! :D
Användarens profilbild
Av iko
Babywearing av Maria Blois

En ganska komplett genomgång av de bärhjälpmedel som finns, samt fördelarna med att bära.

Jag tyckte det var en sansad bok, men jag var ju redan sjalskadad innan jag läste den ;-)
Användarens profilbild
Av annalys
Instämmer i Jesper Juul. Ditt kompetenta barn, Vem är du, här är jag, Nu ska vi äta och den senaste Livet i familjen eller något liknande tyckte jag var väldigt bra.

Lars H Gustafsson. Lotsa barn, Barnapappa, Se barnet.

Barbara Coloroso hittade jag på biblioteket, Kids are worth it heter orginalet men jag kommer inte ihåg vad den hette på svenska. Växa med ansvar kanske?

Sök på Faber och Maszlich (med någon bra stavning) på internet. De har flera böcker, jag har läst den om syskon. Ångrar att jag inte köpte "How to talk so kids will listen and how to listen so kids will talk" när jag såg den i Skottland, vet inte om den finns på svenska.

Jag skulle jättegärna läsa något av Alfie Kohn, särskilt Punished by Rewards, jag kollade på hans hemsida (googla efter den) och några av hans böcker fanns på svenska men jag hittade ingen på vårt bibliotek. (Köper du något lånar jag gärna :) )

Jag har hört mycket bra om Mary Sheedy Kurcinska (eller något liknande) "Raising your spirited child", speciellt om man har ett intensivt barn. Har inte letat efter den eftersom mina inte är så "spirited".

Kolla biblioteket. Ibland hittar man ingenting, men ibland dyker det upp spännande saker.
Användarens profilbild
Av tinkerbell
annalys mfl - Tack för alla tips! Jag ska söka runt lite på dem. :D

Nu står iaf Juuls "Ditt kompetenta barn" på beställningslistan.
Sen funderar jag lite på... "Our babies, ourselves", Meredith F. Small eller "Continuum concept" Jean Liedloff
kikar lite på "Infant Potty Training" också

Är det nån fler som har läst nåt riktigt bra och vill tipsa!?
Användarens profilbild
Av amöba
tinkerbell skrev: Är det nån fler som har läst nåt riktigt bra och vill tipsa!?
Jag skulle ta bort "Lotsa barn" från tipslistan om du har tänkt läsa Juula "Ditt kompetenta barn". Jag blev i alla fall väldigt störd över att Lars Gustavsson skriver så mycket ovidkommande babbel om sig själv. Juuls bok är mycket mer strukturerad och innehållsrik.

Jag ska annars just börja läsa min födelsedagspresent "Cyberungar" av Ylva Ellneby. På baksidan står det bl.a "Ellneby ställer här den snabba samhällsutvecklinen i relation till det växande barnetoch den mognande hjärnan. Den största frågan är om barn idag får vad de behöver för att utvecklas till vuxna empatiska människor med tillgång till hela sin intelligens och alla sina förmågor." Det låter spännande, tycker jag!!
Användarens profilbild
Av tinkerbell
amöba skrev:
Jag ska annars just börja läsa min födelsedagspresent "Cyberungar" av Ylva Ellneby. På baksidan står det bl.a "Ellneby ställer här den snabba samhällsutvecklinen i relation till det växande barnetoch den mognande hjärnan. Den största frågan är om barn idag får vad de behöver för att utvecklas till vuxna empatiska människor med tillgång till hela sin intelligens och alla sina förmågor." Det låter spännande, tycker jag!!
Ja det lät intressant!
Jag har gått och småkikat på Ylva Ellnebys "Titta vad jag kan!" ett tag nu.
Är det nån som läst den? Var den bra?
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Jag gillar "Lotsa barn", mycker mjukare och mindre skuldbeläggande samt betydligt mer lättläst och "trevlig" läsning än Juul... men det är min åsikt :wink:

Continuum Concept lär väl inte finnas på förlagen? Eller har det kommit en nyutgåva? För övrigt ganska intressant läsning, fast lite väl mycket "ursprungsromantik" över det hela om du frågar en vanlig svenssonmorsa :lol:
Användarens profilbild
Av annalys
tinkerbell skrev: Ja det lät intressant!
Jag har gått och småkikat på Ylva Ellnebys "Titta vad jag kan!" ett tag nu.
Är det nån som läst den? Var den bra?
Vet inte om det var den jag läste eller någon annan av Ylva Ellneby, men jag gillade den iallafall. Intressant om barns utveckling och tips på lekar. Efter inspiration från den "bakar" jag Simon: Pytsar i mjöl, smular jäst, vatten, knådar, jäser, rullar bullar, skjutsar in honom i ugnen och äter upp honom! Han älskar det, och det är en så mysig berörings-lek.
Användarens profilbild
Av The_Fairy
annalys skrev: Sök på Faber och Maszlich (med någon bra stavning) på internet. De har flera böcker, jag har läst den om syskon. Ångrar att jag inte köpte "How to talk so kids will listen and how to listen so kids will talk" när jag såg den i Skottland, vet inte om den finns på svenska.
Finns på Adlibris http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0380811960 på engelska, spanska eller danska!

Den lät väldigt spännande!

Tinkerbell; Infant potty training är bra, vet dock inte ännu om det funkar, då bebisen inte har tittat ut ännu, men hoppas verkligen det! :-)
Användarens profilbild
Av The_Fairy
Oj... Såg att tråden hade varit död nu ett bra tag...:hide:

Ja, ja, kanske det dyker upp några nya tips nu! ;-)
Användarens profilbild
Av norah
Osho: Kreativitet, finns i pocket på Bokus mfl

Handlar egentligen inte om barnuppfostran, men ändå gör den det...
Har hjälpt mig att finna större närvaro och glädje i alla de små vardagligheterna, större frihet och leklust. Mindre prestation, mer levande!

Lättläst, rolig (tycker jag) och nyttig för hjärnan :lol: snabbläst.

Annars håller jag med om att Jesper Juul har mycket tänkvärt, för mig föll det ut riktigt när jag lästa alla hans böcker eftersom de är skrivna under ett ganska stort tidsspann och faktiskt tar upp förändringarna i världen och föräldrarskapet på ett trovärdigt sätt.
Användarens profilbild
Av The_Fairy
norah skrev:Osho: Kreativitet, finns i pocket på Bokus mfl

Handlar egentligen inte om barnuppfostran, men ändå gör den det...
Har hjälpt mig att finna större närvaro och glädje i alla de små vardagligheterna, större frihet och leklust. Mindre prestation, mer levande!

Lättläst, rolig (tycker jag) och nyttig för hjärnan :lol: snabbläst.
Den verkar bra! Det fanns fler av samma författare, som oxå verkade spännande!

Gillar man böcker av den sorten, så är ju Kay Pollaks böcker: Att växa i möten och Att välja glädje, bra böcker!

:)
Användarens profilbild
Av Olamanola
iko skrev:Babywearing av Maria Blois

En ganska komplett genomgång av de bärhjälpmedel som finns, samt fördelarna med att bära.

Jag tyckte det var en sansad bok, men jag var ju redan sjalskadad innan jag läste den ;-)
Är det någon som har denna bok och kan tänka sig att sälja/låna den?? :roll:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?