Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Tips på litteratur och hemsidor som behandlar ämnet!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av SusannaK
#8006472
Ska snart beställa denna bok av Aletha Solther.
Tycker den verkar väldigt intressant!
Någon som läst den eller vill läsa den tillsammans här på sb?
Av MariaKB
#8063871
Jag har precis skrivit lite om den här:

http://hostlycka.blogspot.com/2010/08/g ... erapi.html

Alltså - jag gillade boken på ett sätt. Den har många intressanta tankar, inte så mycket nytt om man har läst andra AP-böcker, eller typ Jesper Juul, eller Kontinuumbegreppet, men den samlar allt i en bok, lite kortfattat. Respekt för barnet, icke-auktoritärt föräldraskap, anti-sexism etc, men, ett stort MEN är att största fokus är på gråt, på hur viktigt det är för barn att gråta (in loving arms), varje dag. T.ex. - är ditt barn missnöjt vid matbordet? Antagligen behövder det gråta. Har ditt barn svårt att somna? Det har inte gråtit tillräckligt. Är barnet aggressivt mot andra barn? Då behöver det få gråta ut ordentligt. Allt, verkligen allt, ska lösas genom gråt enligt författaren. Visst kan jag förstå tanken med att barn behöver veta att deras gråt accepteras och att de är älskade oavsett om de är glada eller arga, frustrerade och ledsna, men sedan dyker det upp idéer som för mig låter märkliga, som att föräldrarna kan bli control patterns t.ex. (läs inlägget på min hemsida) och därmed kan hämma barnets gråt. Lösningen blir då alltså att föräldern kan lämna barnet hos någon annan kärleksfull person som det kan gråta ut hos i några timmar.

Hon är även emot fri amning - amning ska bara vara mat och det ska ges varannan timme, vill barnet ha det oftare så ska det istället få gråta (i armarna).
Av Dante
#8078622
SusannaK skrev:Ska snart beställa denna bok av Aletha Solther.
Tycker den verkar väldigt intressant!
Någon som läst den eller vill läsa den tillsammans här på sb?
Jag hittade Solter när vår gosse hade passerat spädbarnsstadiet, så för mig blev det istället "Helping Young Children Flourish". Jag tycker den har gett mig enormt mycket handfasta tankar om barns behov, och hur man kan se på föräldraskapets utmaningar.

Jag ska väl också "erkänna" att vår gosse inte gråter i de mängder som Solter förespråkar, men när han är kinkig och verkar i obalans, tycker jag hennes tankar om gråtens roll är klart användbara.

Jag har roat mig med att översätta en del av Solter på min blogg:

Det känsliga barnet (Solter-avdelningen)

Hälsningar / D

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?