Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Tips på litteratur och hemsidor som behandlar ämnet!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Kotten
TCC-forumet? Berätta!

Jag lånade boken på bibblan, för den har varit slut i affären sen urminnes tider. Med tanke på det så tycker jag att det är ok att maila runt den.
Användarens profilbild
Av Veronikak
Kotten skrev:TCC-forumet? Berätta!
Här finns introduktion till e-postlistan (och på samma ställe finns en del artiklar och annat):

http://www.continuum-concept.org/forum/index.html

Det är en e-postlista på engelska, med mest amerikaner, men även en del i Europa, inklusive flera stycken från Sverige. Jag tycker där brukar vara mycket intressanta samtal.

Fast sedan finns ju en svensk liknande e-postlista också: ABC-listan, http://www.abctidning.se/diskuss.html
Användarens profilbild
Av Lindan
Här kommer jag som är helt oinsatt!
Har inte läst och kommer definitivt inte göra det på engelska :oops: jag är alldeles för lat. Finns det någon vänlig själ som kan göra förklara vad det egentligen handlar om??
Användarens profilbild
Av Veronikak
Lindan skrev:Här kommer jag som är helt oinsatt!
Har inte läst och kommer definitivt inte göra det på engelska :oops: jag är alldeles för lat. Finns det någon vänlig själ som kan göra förklara vad det egentligen handlar om??
Den finns ju på svenska också.

Författaren Jean Liedloff är psykolog, tror jag, och hon råkade på en indianstam i Venezuelas djungler, som heter Yequana (stammen alltså). De odlar och bor i stora gemensamma hus, hela byn, och förstås bär de sina barn, för det gör man ju i de flesta kulturer utom i västvärlden. Liedloff blev väldigt fascinerad av dem, för de var så glada och harmoniska, och hon åkte tillbaka fem gånger och levde med dem. Sedan, på sjuttiotalet, så skrev hon den här boken, Continuum concept, om att västerlandets sätt att ta hand om våra spädbarn (och äldre barn) inte är lika bra för barnen som Yequanaindianernas på en del punkter, t ex bärandet. Framför allt bärandet. Hon menar att spädbarn föds med förväntningen att alltid ha kroppskontakt med vårdare (mest mamma, men också pappa, andra barn och andra släktingar). Bli burna på dagen och samsova på natten. Och att det därför är vad spädbarn generellt sätt mår absolut bäst av. Hon menar att om barn inte får det de behöver, som bärandet, så kommer det att färga deras framtida liv, så att de inte känner sig lika värdefulla som om de hade fått vad de behövde. Då, när hon skrev boken var det västerländska samhället mycket längre från Yequanaindianernas sätt än vad det är nu - efter födelsen togs ju barnen från föräldrarna och fick bara komma tillbaka var fjärde timme för matning, och sedan skulle man fortsätta likadant hemma ungefär. Men fortfarande får ju de flesta barn inte kroppskontakt med någon stor del av tiden och samsover bara ibland eller inte alls. Och andra saker som hon lade märke till mellan vuxna och barn, som att de vuxna tog för givet att barn samarbetar snarare än förväntar sig att barn trotsar, skiljer också stort. Snarare så att det har blivit mindre likt, som att på sjuttiotalet förväntades lite större barn klara av mer (gå till lekplatser eller ta bussen någonstans) än vad det har blivit nu.

Själva namnet "kontinuumbegreppet" står för, som jag förstår det, att människan är gjord för en vissa upplevelser eller en viss typ av miljö, de upplevelser och den miljö som vi som art kommer ifrån, det som kontinuerligt har funnits där sedan vi blev människor, och att vi mår bäst av när det är så. Som exempelvis då att spädbarn är gjorda för att bäras med, inte lämnas i gömställen som kanin- eller rådjursungar. Och senare förväntar de sig att leka med andra barn, med vuxna i närheten som sysslar med sitt och som man kan härma/hjälpa när andan faller på. Osv.

De här tankarna finns förstås inte alls bara i hennes bok, hela AP-begreppet bygger på liknande erfarenheter och det finns många andra böcker som hävdar ungefär samma saker. "Människan, kulturen och evolutionen" av svenska psykologen Tomas Ljungberg och böcker av antropologen Meredith Small t ex.

Här finns förresten lite som Cecilia Moen har skrivit om Kontinuumbegreppet:
http://www.abctidning.se/x9904a.html
http://www.abctidning.se/x9910f.html
http://www.abctidning.se/x0012f.html

Svarade jag på det du undrade över?
Användarens profilbild
Av solanna
Vilken bra sammanfattning Veronika!

Jag tyckte verkligen att boken var jättebra och det som fick mig att tänka mest var hur vi inte bara ärver våra gener från tidigare generationer utan även vår kultur och att det är den som egentligen gör oss till människor, inte vår kromosomuppsättning. Jag kan verkligen rekommendera boken, även om jag som forskare ibland skulle efterlysa mer källhänvisningar och mindre tyckande. Liedloff är ju dessutom anhängare av Freuds tankar om psykoanalys och tror man inte på det kan hennes bok vara lite svårsmält. Med det menar jag att man som vuxen formas av det man upplevt som barn och att psykiska problem som man får i vuxenlivet kan förklaras på det viset. Hon har även en del skumma tankar om homosexualitet.

Men på det hela taget är det är väldigt intressant bok. Förhoppningsvis går den snart att köpa på svenska också.

Mvh,
Susanne
Användarens profilbild
Av Veronikak
sgraslund skrev:Vilken bra sammanfattning Veronika!
Tack så mycket!
sgraslund skrev:Liedloff är ju dessutom anhängare av Freuds tankar om psykoanalys och tror man inte på det kan hennes bok vara lite svårsmält. Med det menar jag att man som vuxen formas av det man upplevt som barn och att psykiska problem som man får i vuxenlivet kan förklaras på det viset. Hon har även en del skumma tankar om homosexualitet.
Den är ju rätt gammal, och forskningen inom psykologi har gått framåt massor sedan dess. När hon skrev den kan jag tänka mig att det hon skrev om homosexualitet och psykiska problem inte ansågs som det minsta skumt, det var väl så man trodde det var. De bitarna får man ta med en hel näve salt.

Men det som står kvar är ju hennes observationer av indianernas kultur. De är inte heller vetenskapligt utförda, som antropolog var hon bara en glad amatör, men väldigt intressanta ändå.
Av ninen
åh kan inte jag också få den?

frankc at tcd punkt ie
Användarens profilbild
Av Ingetora
Åh, jag tror jag fått den mailad till mig förut men det var 24787653446578974523456789 hårddiskar sedan! :cry:

Skulle också bli jätteglad om någon orkade maila den till mig! soderberg.maria@gmail.com

:urule:
Användarens profilbild
Av Mony
Liedloff förskönar dock verkligeheten lite. B la påstår hon att barnen inte grät. Det vet jag idag är bullshit. För varför ska människobarnet kunna gråta om det inte är meningen att vi ska använda gråten? När min son föddes hade jag mycket ångest över att han just grät. Det är inte bara Liedloff som förskönar sanningen med att det inte finns barngråt hos naturfolk/urbefolkningar. Jag trodde i min enfald att så var fallet, men så är det alltså inte.

Efter besöket på Kiriwina har jag blivit mycket lugnare och fått ett par andra "glasögon" när jag läser sådan litteratur som Liedloff. Man vet inte vad som ligger bakom, men hennes beskrivning stämmer inte riktigt överens med sanningen. Det kan vara pengar, det kan vara en önskan om att det ska vara på ett visst sätt, det kan vara andra saker. Jag har läst att andra forskare har besökt denna indianby efter Liedloff och de blev också förvånade över Liedloffs beskrivning contra vad de upplevde.

Dock är hennes bok inte på något sätt ointressant. Tvärtom! Finns otroligt mycket där som vi verkligen borde ta oss en funderare på. Lite jobbigt att läsa så mycket på en skärm kan jag tycka.
Användarens profilbild
Av Veronikak
Marit skrev:Jag skulle också tro att barn i dagens Sverige, med rooming-in på BB och fri amning, gråter betyydligt mindre än de amerikanska bebisar Jean Leidloff hade träffat på 1970- och 80-talen.
Eller svenska bäbisar på den tiden, eller?

Jag minns inte heller om hon skriver att yequanabäbisar inte gråter alls. Jag vet att hon tar upp en bäbis som var den enda som hon hörde som grät timmavis, och han visade sig hade just kommit hem efter att ha legat i några månader ensam på sjukhus. Så hon skriver i alla fall att de inte skrev långa perioder, utom den här bäbisen, då. Jag tror att hon skrev att hon inte såg någon bäbis med kolik där heller.
Mony skrev:För varför ska människobarnet kunna gråta om det inte är meningen att vi ska använda gråten?
Fast det håller jag inte med om. På samma sätt kan man ju säga att varför kan bäbisen ha ont om det inte är meningen att den ska ha ont? Som jag ser det har man ont för att signalera att något är fel, det är inte rätt att ha ont men det är rätt och bra att _kunna_ ha ont. Kunde man det inte skulle man råka väldigt illa ut eftersom man inte skulle veta att man måste åtgärda något som är fel (sluta sparka på stenen t ex). På samma sätt är skrik bäbisens starkaste signal om att något är fel, så ja, en bäbis ska kunna skrika, men det betyder inte att den måste göra det sådär till vardags. Ofta räcker det att pipa till eller gnälla lite.
Användarens profilbild
Av solanna
Veronikak skrev:
Mony skrev:För varför ska människobarnet kunna gråta om det inte är meningen att vi ska använda gråten?
Fast det håller jag inte med om. På samma sätt kan man ju säga att varför kan bäbisen ha ont om det inte är meningen att den ska ha ont? Som jag ser det har man ont för att signalera att något är fel, det är inte rätt att ha ont men det är rätt och bra att _kunna_ ha ont. Kunde man det inte skulle man råka väldigt illa ut eftersom man inte skulle veta att man måste åtgärda något som är fel (sluta sparka på stenen t ex). På samma sätt är skrik bäbisens starkaste signal om att något är fel, så ja, en bäbis ska kunna skrika, men det betyder inte att den måste göra det sådär till vardags. Ofta räcker det att pipa till eller gnälla lite.
Ur ett evolutionärt perspektiv känns det ju ganska ofördelaktigt att avkomman ska behöva skrika högljutt och röja var man finns för diverse rovdjur mm. Därför tror jag inte heller att det är meningen att bebisar ska behöva skrika i normalfallet. Däremot kan de ta till det som en yttersta åtgärd ifall inte vårdnadshavaren lyssnar till de mer timida signalerna. Också det överlevnadsmässigt bra.
Användarens profilbild
Av Veronikak
Marit skrev:Barnet kan känna av att den vuxne inte är "äkta" och Ljungberg beskriver faktiskt att barn i vår kultur mycket väl kan skrika tröstlöst även om det bärs och ammas aldrig så mycket. [att]"..inlärda välgestaltade kapitulationsroller aldrig kan göra ett barn nöjt. Detta eftersom barnet känner eller reagerar på förälderns djupare exitentiella situation, och denna ändras inte med bara inlärd saklig "kunskap". (Människan, kulturen och evolutionen, s 440).
Ja, jag har stött på i olika skrifter (bl a Juul, tror jag) som ett faktum att en av de största anledningarna till dålig tillväxt hos bäbisar helt enkelt är att föräldrarna inte mår bra. Inte så att bäbisen inte skulle få tillräckligt med mat, men bäbisar trivs inte och växer dåligt om föräldrarna mår dåligt. (Sedan undrar jag, om man nu vet det, varför tjatar bvc bara om att sluta amma och ge mer gröt så fort ett barn mår dåligt, istället för att över huvud taget fråga föräldrarna hur de mår??) Så nog märker de av föräldrarnas existensiella situation, säkert mycket bättre än föräldrarna själva på vissa sätt.

Men samtidigt håller jag inte med honom om att man inte skulle kunna samleva på ett äkta sätt med sitt barn bara för att man annars är välkapitulerad. EC tycker jag är ett bra exempel på motsatsen - de allra flesta som kör EC vet nog intuitivt när bäbisen är kissnödig, även om ens rationella medvetande inte alls kan se några signaler och det inte följer något tidsschema heller (märks tydligast när man tänker "nää, h*n kan inte vara kissnödig redan, oj! nu blev det blött"). Så när det gäller interaktionen med sitt barn kan man, om man vill och tränar, visst samspela på ett inituitivt sätt, även om man är rätt fyrkantig och rationell i andra sammanhang och ens egna föräldrar aldrig har varit sådan mot en själv.
Användarens profilbild
Av Jordnöten
Skrev just ett inlägg och frågade om någon kände till boken+namn på svenska, och sedan när jag bläddrade ner hittade jag er!!! Jättebra! Då ska jag höra med bibban om de har den, annars undrar jag om jag också skulle kunna få den mailad?
Användarens profilbild
Av Cecilia
jazoo skrev:Hmmm, tänk på upphovsrättsreglerna.... :(
Å andra sidan är den gamla översättningen slut på förlaget och den nya har inte kommit ut än... Knivigt.
Vilke förlag är det? *nyfiken i en strut* :D
Användarens profilbild
Av Josefin
Veronikak... Orkar du mejla den en gång till :oops: Eller någon av er andra som har fått hem den.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?