Built to last
Why Would you Settle for Less when you can have More? Do not let other Authors Fool you with Empty Marketing Keywords. FLATBOOTS is what you Deserve. Built to last, Built from Scratch, Nothing Less.
Läs merOver a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...
Moderatorer: Asia, krakri, God_cares
Kotten skrev:TCC-forumet? Berätta!Här finns introduktion till e-postlistan (och på samma ställe finns en del artiklar och annat):
Lindan skrev:Här kommer jag som är helt oinsatt!Den finns ju på svenska också.
Har inte läst och kommer definitivt inte göra det på engelskajag är alldeles för lat. Finns det någon vänlig själ som kan göra förklara vad det egentligen handlar om??
sgraslund skrev:Vilken bra sammanfattning Veronika!Tack så mycket!
sgraslund skrev:Liedloff är ju dessutom anhängare av Freuds tankar om psykoanalys och tror man inte på det kan hennes bok vara lite svårsmält. Med det menar jag att man som vuxen formas av det man upplevt som barn och att psykiska problem som man får i vuxenlivet kan förklaras på det viset. Hon har även en del skumma tankar om homosexualitet.Den är ju rätt gammal, och forskningen inom psykologi har gått framåt massor sedan dess. När hon skrev den kan jag tänka mig att det hon skrev om homosexualitet och psykiska problem inte ansågs som det minsta skumt, det var väl så man trodde det var. De bitarna får man ta med en hel näve salt.
Marit skrev:Jag skulle också tro att barn i dagens Sverige, med rooming-in på BB och fri amning, gråter betyydligt mindre än de amerikanska bebisar Jean Leidloff hade träffat på 1970- och 80-talen.Eller svenska bäbisar på den tiden, eller?
Mony skrev:För varför ska människobarnet kunna gråta om det inte är meningen att vi ska använda gråten?Fast det håller jag inte med om. På samma sätt kan man ju säga att varför kan bäbisen ha ont om det inte är meningen att den ska ha ont? Som jag ser det har man ont för att signalera att något är fel, det är inte rätt att ha ont men det är rätt och bra att _kunna_ ha ont. Kunde man det inte skulle man råka väldigt illa ut eftersom man inte skulle veta att man måste åtgärda något som är fel (sluta sparka på stenen t ex). På samma sätt är skrik bäbisens starkaste signal om att något är fel, så ja, en bäbis ska kunna skrika, men det betyder inte att den måste göra det sådär till vardags. Ofta räcker det att pipa till eller gnälla lite.
Veronikak skrev:Ur ett evolutionärt perspektiv känns det ju ganska ofördelaktigt att avkomman ska behöva skrika högljutt och röja var man finns för diverse rovdjur mm. Därför tror jag inte heller att det är meningen att bebisar ska behöva skrika i normalfallet. Däremot kan de ta till det som en yttersta åtgärd ifall inte vårdnadshavaren lyssnar till de mer timida signalerna. Också det överlevnadsmässigt bra.Mony skrev:För varför ska människobarnet kunna gråta om det inte är meningen att vi ska använda gråten?Fast det håller jag inte med om. På samma sätt kan man ju säga att varför kan bäbisen ha ont om det inte är meningen att den ska ha ont? Som jag ser det har man ont för att signalera att något är fel, det är inte rätt att ha ont men det är rätt och bra att _kunna_ ha ont. Kunde man det inte skulle man råka väldigt illa ut eftersom man inte skulle veta att man måste åtgärda något som är fel (sluta sparka på stenen t ex). På samma sätt är skrik bäbisens starkaste signal om att något är fel, så ja, en bäbis ska kunna skrika, men det betyder inte att den måste göra det sådär till vardags. Ofta räcker det att pipa till eller gnälla lite.
Marit skrev:Barnet kan känna av att den vuxne inte är "äkta" och Ljungberg beskriver faktiskt att barn i vår kultur mycket väl kan skrika tröstlöst även om det bärs och ammas aldrig så mycket. [att]"..inlärda välgestaltade kapitulationsroller aldrig kan göra ett barn nöjt. Detta eftersom barnet känner eller reagerar på förälderns djupare exitentiella situation, och denna ändras inte med bara inlärd saklig "kunskap". (Människan, kulturen och evolutionen, s 440).Ja, jag har stött på i olika skrifter (bl a Juul, tror jag) som ett faktum att en av de största anledningarna till dålig tillväxt hos bäbisar helt enkelt är att föräldrarna inte mår bra. Inte så att bäbisen inte skulle få tillräckligt med mat, men bäbisar trivs inte och växer dåligt om föräldrarna mår dåligt. (Sedan undrar jag, om man nu vet det, varför tjatar bvc bara om att sluta amma och ge mer gröt så fort ett barn mår dåligt, istället för att över huvud taget fråga föräldrarna hur de mår??) Så nog märker de av föräldrarnas existensiella situation, säkert mycket bättre än föräldrarna själva på vissa sätt.
jazoo skrev:Hmmm, tänk på upphovsrättsreglerna....Vilke förlag är det? *nyfiken i en strut*![]()
Å andra sidan är den gamla översättningen slut på förlaget och den nya har inte kommit ut än... Knivigt.
We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]
The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]
All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]
this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]
Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?