Marit skrev:That's not to downplay the importance of closeness and modeling. That's what the really young ones need. And it's why AP parenting really does work so well for babies and little toddlers. They truly need closeness and modeling, the more the better while they're so little.
så långt är jag med, och jag tycker det ger sig självt när barnet blir äldre att fler av Neufelds anknytnings-steg blir aktuella. Jag tror det är bättre att ha dem i hjärtat än i hjärnan s a s (genom att undvika att "spela duktiga mamman-rollen" som jag försökte uttrycka ovan).
Det är klart att det är bättre att ha dem i hjärtat än i hjärnan! Men jag tror INTE att det kommer automatiskt, att bara för att man har samsovit och haft mycket kroppslig närhet så kommer man automatiskt att bli autentisk och "Hold-on-to-your-kids"-ig! I så fall skulle väl samsovningen lika gärna komma automatiskt till alla som har haft barnet i magen - då är man ju nära och kroppslig närhet på utsidan är ju bara fortsättningen.
Jag tror att vi här i Norden är mycket influerade av t ex Jesper Juul och sådana som pratar om autensitet och att vi därför har modeller för fortsättningen efter bäbistiden - och under den, för även bäbisar vill ju som sagt ha mer än bara kroppskontakt - men att det inte är självklart för oss heller. Och att "duktig-förälder-rollen" är ett sätt att växa in i en autentisk närhet, för alla oss som inte har det i oss genom vår egen uppväxt och hur alla runt omkring oss gör. Utan någon form av förebilder (om så i form av "experter" som Neufeld och Juul) är det svårare att veta vart man skulle vilja vara på väg.
Det du skrev om din son tycker jag snarare stämmer väl överens med vad hon skriver - anledningen till att din son mådde dåligt var ju inte att du inte hade så mycket kroppslig närhet med honom just, utan att banden mellan er har försvagats allmänt eftersom både han och du har haft annat jobbigt just nu. Och de kan inte stärkas av BARA kroppslig närhet, utan prat och att bli sedd och sedan mera kroppslig närhet också, men den är inte viktigast.
Det där med autoritära familjer som fungerar - ja, det är ju omöjligt att veta hur barnen i familjerna mår bara genom att se hur de beter sig. Jag kan tänka mig att det kan fungera på ett relativt lyckligt sätt om man, som du säger, är såpass utelämnade åt varandra som typ i den boken, och om föräldrarna inte är för skrämmande - som att den ena är straffande och den andra mer på barnets sida kanske. Jag vet inte, det är inte värt att försöka sig på något sådant i alla fall, tycker jag. Fast i sådana där undersökningar av vilken föräldrastil som är "bäst" brukar ju de som har fasta regler och närhet få bättre resultat (på hur nöjda och välanpassade barnen är) än de som inte har fasta regler men närhet. Säger jag och försöker inte ha särskilt mycket fasta regler ändå. Vem vill vara välanpassad egentligen....