Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Medberoende
#9572861
Hej! Jag är gammal medlem på forumet och vet inte om det skrivs så mycket längre, men jag är i desperat behov av hjälp och känner inte att jag kan prata med någon, så nu försöker jag skriva av mig här.

Jag och min man är normala medelsvenssons med normala inkomster, men min man har ett köpberoende sedan länge som har skuldsatt oss väldigt mycket. Han vill gärna ha antikviteter och fina saker hemma, och det har gått helt överstyr. Vi har både huset och garaget fullt av prylar och möbler, han talar inte om för mig vad han köper och vad det kostar, och det har hänt att han har gömt saker för att jag inte ska se att han har köpt dem.

Han har tagit lån för att klara utgifterna. Vi har tagit nya lån på huset för att renovera i flera omgångar men pengarna har tagit slut innan vi har hunnit renovera. Han tog också ett blancolån när vi köpte bil, och det har han inte betalat tillbaka utan höjt hela tiden. Dessutom har han tagit fler lån på det.

Han blir jättearg och otrevlig och börjar beskylla mig för en massa konstiga saker, att jag är psykiskt sjuk, alkoholist, knarkare, dement eller liknande, så fort jag börjar prata om vår ekonomi. Han påstår också att jag lurar honom och vill absolut inte se mina beräkningar, och säger att det är för mitt bästa eftersom han skulle avslöja mig som bedragare då. Han påstår att det är jag som gör av med pengar på resor, vilket verkligen inte stämmer eftersom de få resor vi har gjort tillsammans har kostat ungefär en tiondel av allt vi har lånat, och anledningen till att vi lånade till dem var att vi aldrig har kunnat spara för alla sparpengar går åt till hans shopping.

Jag tror, eller vill tro, att han egentligen fattar att det är han som har problem, men att han inte fattar hur stora problem han har. Jag tror att han tycker att det är jobbigt och har ångest, men jag vet inte hur jag ska komma åt det.

Är det någon som vill bolla lite?
Användarens profilbild
Av Fryle
#9572862
Jag hade kontaktat kommunens budget- och skuldrådgivning. De är insatta i olika typer av problematik bakom skulder och de brukar vara trevliga och förstående.
Av Medberoende
#9572863
Tack!
Jag mailade faktiskt dem häromdagen. Nu gav du mig hopp om att de kan hjälpa!
Användarens profilbild
Av camsch
#9572864
Herregud, ärligt så blir jag alldeles mörkrädd. Jag är rätt mycket kontrollfreak när det gäller ekonomi, och det är också jag som har hand om den i vår familj.
Och vi har inga lån utöver hus och bil. Bara som en liten jämförelse.

Du behöver verkligen prata med "proffs", att han tar lån hamnar ju på dig med om ni är gifta utan äktenskapsförord, och även om du äger hälften av sakerna också kan de vara svåra att sälja av och få pengar för.

Vill du vara kvar i förhållandet?
Det låter för mig som han har ett missbruksbeteende här, och utan att överdriva så är verkligen missbruk av alla slag oerhört svåra att komma tillrätta med.
Förlåt om jag är negativ, men du måste verkligen få hjälp nu :heart:
Användarens profilbild
Av camsch
#9572865
Inser när jag läser nu hur hårt det låter och jag är ledsen för det. Du är ju inte på något sätt ansvarig för hans beteende eller skyldig till att ha gjort något fel alls. Problemet är att du ju dras med i det han gör vare sig du vill eller inte och behöver därför agera så fort det går :heart:
Om du orkar och kan skulle jag försöka ringa istället för att maila. Tror det kommer kännas betydligt lättare bara att få lufta för "någon" och kanske möjlighet att fundera på lite lösningar.
Jag tror definitivt att han har ångest över situationen, och det är nog därför han reagerar med ilska som du säger. Frågan är bara hur villig han är att ändra på sitt beteende, att skylla allt på dig känns otroligt obehagligt.
Användarens profilbild
Av Aspasia
#9572866
Nu kommer det här låta väldigt hårt, men det ringer otroligt många varningsklockor när jag läser din beskrivning av hans beteende.

Det han utsätter dig för kallas gaslighting. Det är en form av psykisk misshandel, väldigt manipulativt och obehagligt. Du verkar ha försökt att konfrontera honom och han reagerar med att anklaga dig för att vara den som har problem.

Du kan försöka på ett väldigt sakligt sätt visa hur hans köpbeteende påverkar er ekonomi och relation, helst med tydliga "bevis". Men han verkar ju inte mottaglig för logiska argument.

Jag tycker du ska kontakta en kvinnojour eller kvinnofridslinjen på 020-50 50 50. Det kan vara direkt skadligt för dig att stanna kvar i relationen om han inte tar tag i sina problem och slutar försöka manipulera dig. Det är lätt att tappa bort sig själv efter en tids gaslighting. All styrka och värme till dig :heart:
Av Nikaj
#9572867
Du har fått bra råd redan. Jag tänker också att du kan kontakta din kommuns budget- och skuldrådgivare, om sådana finns där du bor. De har nog hört det mesta på det här temat och kan troligtvis ge dig vägledning, kanske anonymt redan i telefon :heart:
Av Medberoende
#9572868
Tack för era svar! Nej ni är inte för hårda, jag har tänkt lite i de här banorna, och behöver nog höra det för att ta det på allvar och det är väl därför jag har äntligen har vågat ta tag i det. Jag fick snabbt svar på mailet och ringde budget och skuldrådgivaren, som hänvisade mig till avdelningen för våld i nära relationer. Hon kallade det för ekonomiskt våld. Det kändes väldigt drastiskt, men jag ringde dit och de skulle ringa tillbaka i morgon. Får se vad de säger. Tyvärr är det andra saker som jag har börjat undra om de är ok också med hans beteende mot mig.
Användarens profilbild
Av Joffsan
#9572872
Ekonomiskt våld är precis vad det är. Och psykiskt våld. Han hotar dig ju. Du behöver lämna den här mannen och ta hjälp för att minimera de ekonomiska skadorna för dig. Jag föreslår att du börjar dokumentera allt han köpt och sagt till dig.
Medberoende skrev: tor jan 04, 2024 02:15 Tack för era svar! Nej ni är inte för hårda, jag har tänkt lite i de här banorna, och behöver nog höra det för att ta det på allvar och det är väl därför jag har äntligen har vågat ta tag i det. Jag fick snabbt svar på mailet och ringde budget och skuldrådgivaren, som hänvisade mig till avdelningen för våld i nära relationer. Hon kallade det för ekonomiskt våld. Det kändes väldigt drastiskt, men jag ringde dit och de skulle ringa tillbaka i morgon. Får se vad de säger. Tyvärr är det andra saker som jag har börjat undra om de är ok också med hans beteende mot mig.
Av Medberoende
#9572873
Jag har pratat med nexus nu, och det kändes sådär. Jag märker att jag inte är bra på att prata, inte konkret nog, och hon jag pratade med svarade bara med "ja" och "jag förstår" så det lät som hon kom raka vägen från en nybörjarkurs i hur man bekräftar folk. Så säger de på ett ställe att psykiskt våld är lika illa som fysiskt, men i det samtalet kände jag mig mest som Bridget Jones när hon satt i det thailändska fängelset och berättade att hennes pojkvän viker kalsongerna. Hon skrev upp mig i alla fall så att jag ska få prata med någon. Jag har bara ont i magen hela tiden. Tänk om det inte löser sig den här gången heller. Jag som tyckte det skulle bli så skönt med lite ekonomiskt utrymme om jag vill ta en fika på stan eller nåt som jag aldrig kan göra trots att jag tjänar helt normalt med pengar.
Användarens profilbild
Av Aspasia
#9572880
Tråkigt att du inte blev riktigt nöjd med bemötandet, men så starkt och modigt av dig att ta första steget :heart: :heart: :heart:

Det är tufft att bryta sig loss ur en destruktiv relation men du är på väg nu. Kämpa på! :heart:
Användarens profilbild
Av zink
#9572893
Tungt med den känslan efter första samtalet. Men, det är ju inte så att du bränt broar. Du gjorde en väldigt svår sak. Jag tänker att du kan ge det en hans till men då ha skrivit ner det du vill innan. De är enklare att göra det innan i en lugn och fokuserad stund än samtalet.

Du skriver "Jag märker att jag inte är bra på att prata, inte konkret nog," men du har skrivit väldigt konkret och bra här.

Jag är med som skyddsombud ibland i samtal som är svåra - medarbetaren och HR, chef, företagshälsa. Jag är där för medarbetaren, inte arbetsgivaren och bara på begäran av medarbetaren. Och vi två har vi innan gjort upp om vad jag är bra å ha till innan. Det som funkat bra nu med två olika kollegor har varit att om vi ska ha ett möte 30-60 min så lägger vi lika mkt tid nån gång mer på att innan prata oss igm mötet. Vad ska med, vad ska absolut inte med.

Och då kan det bli säg fem riktigt viktiga saker. Då blir det mitt uppdrag att ha koll på de fem grejerna. Om medarbetaren skulle glömma dem i det svåra samtalet så är jag ett live alarm "Du sa inför mötet även att du vile ta upp det här..."

I det senaste mötet var det inte lika mycket fem saker som ett helt förlopp, en tidslinje. Så då skrev vi ett manus som medarbetaren hade som stöd. Och jag satt å följde med i det, samma sak där flika in om ngt blev otydligt.

Jag tänker att du skulle kunna göra så här - fastän du är bara en person. Lägga tid på att skriva ner i ditt fall kanske då en väldigt konkret tidslinje, med tydliga och detaljerade exempel - som visar på hur det eskalerat.

Det du beskriver är ju hot. Och ekonomiskt våld.

Tänk på att skydda det du skriver så att det inte han kan läsa.

Och om du har någon som kan vara ditt typ skyddsombud i manusskrivandet, så ta en stund med den.

Heja dig :heart:
Av Medberoende
#9572908
Jag har fått en samtalstid nu. Den som presenterade sig som min handläggare lät inte sådär påklistrat medlidande som den första jag pratade med. Tack för tipset om tidslinje med fem saker, zink! Jag tänkte skriva ner något och det här verkar jättebra. Jag blir lätt svamlig när jag pratar. Det är lättare att sitta en stund och tänka och konkretisera sina tankar med en text.
Av Medberoende
#9572909
Fast jag vill inte gå tillbaka för långt i tiden heller. Även om det har tagit en viss tid att bygga upp lånen måste vi ju lösa situationen som den är nu, menar jag.
Användarens profilbild
Av zink
#9572914
Det är det som är bra med att skriva ner sina osortwrade tankar.

Du kan skriva ner en lång tidalinje, bra å ha.

Men i mötet så fokuserar du på den del du bestämt dig för.

Och bata bärja skriv, dra inte ut på det. (Jag kan vara sådan att jaf väntar på det perfekta tillfället...) och klar böir du inte första gången. Sov på den minst en natt!

Såbra att denna person kändes bättre, heja dig!

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?