Nätdejta eller inte nätdejta det är frågan. : Anonyma inlägg • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: tor aug 05, 2021 09:37

Lilla vän - barntavlor, posters, barnposter, födelsetavlor, doptavlor, namntavlor med mera

Nätdejta eller inte nätdejta det är frågan.

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: krakri, God_cares, Hell Cat, Asia

Nätdejta eller inte nätdejta det är frågan.

Inläggav Singel » lör maj 29, 2021 07:50

Fått rådet. (Från min psykoterapeut :lol: )att nätdejta Jag längtar och vill följa min längtan att vara med någon i en relation.
Jag väljs också av sociala skäl bort i många sammanhang fester mm då det bjuds i par i min bekantskapskrets- jag väljs bort, och killkompisars tjejer är skraj mm. Det blir ett ensamt liv och ett socialt handikapp att vara själv.

Jag har nätdejtat i 2 omgångar förut och tyckte det var pest. Av typ 100 skäl. ( som jag kan rabbla upp om nån vill höra).

Jag anklagar mig själv för att jag inte vill. Som om att jag inte försöker tillräckligt då jag tycker att ha en partner är viktigt.
Jag önskar det gick att träffa nån IRL som vanligt. Utan nätdejtingdjungelns fasor.
Eller som en fantasi(!!) har jag tänkt att annons på FB till kompisarna om att vända på varje sten om de känner nån vettig singel. :Hahaa:

Inser hur knasigt detta inlägg låter så för att inte få massa svar från er om att "gör jobbet med dig själv först!" vill tillägga:
Jag har gjort en 7år lång resa med psykoterapi och jobbat med mig själv. Det har varit jobbet from hell genom trauman relationer övergrepp allt skit man kan tänka sig. Jag är komplett med mig själv. Njuter av att vara med mig själv göra saker själv. Så jag tänker inte att en partner ska komma och förändra mitt liv eller rädda mig. Men det är ok att längta efter närhet och gemenskap och ha det behovet tänker jag.

Ös på med synpunkter.
Förstår ni om jag väljer bort nätdejting?
Finns det andra sätt?
Är chilla och tänka att han dyker upp oansvarigt mot mig själv?
Singel

Re: Nätdejta eller inte nätdejta det är frågan.

Inläggav Ashe » lör maj 29, 2021 08:54

Jag förstår att du väljer bort nätdejting. Det är så sjukt svårt och oftast meningslöst ändå. :Hahaa:
Nu har inte jag varit singel så länge men skulle vilja ha nån att umgås med (har inte så många vänner, och är alltid andrahandsvalet)
Just nu är det ju svårt med andra sätt. Innan kunde man ju umgås lite mer fritt, men nu tycker jag det är svårt.

Har egentligen inga tips eller råd, men ville bara säga att du inte är ensam i dina funderingar.
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Ashe
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav Marina » sön maj 30, 2021 10:57

Ja, nätdejting är svårt! Och dyrt om vi ska vara ärliga :shock:

Jag tyckte ändå att FB dejting var bra, då ser man om den man får upp har några gemensamma vänner, då kan man ju ändå be att få bli introducerad "IRL" istället.

Jag hänger på ett forum på nätet för folk med litet specialintresse och där finns en "mötesplats" där har jag börjat prata med några män, kanske kan bli något, eller inte. Vem vet.

Ju färre arenor man har att träffa någon, desto mindre är ju chansen :roll: det enda stället jag egentligen träffar folk på är mitt lilla gym och där är de flesta antingen 20 år för unga eller har familjen med sig :lol:

Jag saknar också att ha någon som jag är "nummer 1" för, men som du jag BEHÖVER inte en man, det går finfint ändå. Men ibland vore det skönt att bara ha någon att krama på känner jag.
/Marina med älskade V f.05 och underbara A f.10 http://mindrefett.blogspot.se
Användarvisningsbild
Marina
SjalVäsen
SjalVäsen

Inläggav Marina » sön maj 30, 2021 10:58

Förresten TS, om du bor i eller i närheten av GBG och skulle vara intressad av man 55 med två mindre barn så skriv PM så kan jag introducera dig för en mycket trevlig singelman 8)
Användarvisningsbild
Marina
SjalVäsen
SjalVäsen

Inläggav sumire » sön maj 30, 2021 20:44

Jag tror faktiskt att du behöver rabbla upp lite om varför du har tyckt det var pest innan. :wink: Det finns många rimliga invändningar mot nätdejting, men en hel del av dem kan det kan nog vara värt att bortse från. Andra kan vara svårare att komma runt.
Större född 0811, mindre född 1111
Användarvisningsbild
sumire
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav Singel » mån maj 31, 2021 17:48

sumire skrev:Jag tror faktiskt att du behöver rabbla upp lite om varför du har tyckt det var pest innan. :wink: Det finns många rimliga invändningar mot nätdejting, men en hel del av dem kan det kan nog vara värt att bortse från. Andra kan vara svårare att komma runt.

Ok gärna
Bor i mellanstor/liten stad. Har ett jobb där jag rätt ofta fattar beslut som obekväma för folk eller rent är mot deras vilja. Så jag vill inte bli igenkänd av dessa individer eller deras vänner och familj.
Ännu mindre råka gilla/ skriva till någon av misstag
Eller att de skriver till mig.

Har också upplevt starka reaktioner hos de jag dejtar just när jag berättar vad jag har för jobb. ( Provat att säga direkt och vänta)

Sedan tar det mycket tid att titta klicka läsa hålla koll på alla som skriver.( Men det kan det ju vara värt.)

Jag tycker det är stört att folk bara försvinner mitt i en konversation hela tiden. Eller folk man träffat försvinner.

Jag tycker det är stört att man dejtar jättemånga samtidigt. Jag blir stressad av det. Och tycker det går emot hur jag funkar.

Jag tycker det är stört och blir ledsen av snuskiga brev och bilder.

Jag tycket det är lite genant att synas på stan med de man dejtar. Vill vara på offentlig plats men i stan ( som är inte så stor)träffar jag alltid barns kompisars föräldrar och kollegor osv. Jag känner ofta direkt att nej denna var inte som jag trodde- kanske helt konstig. Men man måste ju ändå prata en liten stund.

Ja det var några saker.

Nu har jag ändå registrerat mig Suck!!. Och varit på en 1a dejt. Vi gick en promenad. Mycket folk runt. Suck- han var snäll men inget för mig!
Min son 😮 och ett antal kollegor såg mig. Suck! Blir tusen frågor nu.
Får se hur många dagar jag står ut innan jag gråtande eller i vredesmod stänger kontot.
Singel

Inläggav sumire » mån maj 31, 2021 20:25

Ok. Det där med att det är lite ”offentligt” är ju svårt att göra något åt. Vissa har ju förvisso helt anonyma profiler och skriver att det är pga jobb, men jag vet inte vilka som tar kontakt med dem (eller om det egentligen handlar om att de är gifta eller något, för den delen 😬).

Men! Några av problemen du nämner kan väl lösas genom att bara dejta folk från någon annan stad. Om det finns någon inom rimligt avstånd, förstås. Lite krångligare, men kanske värt det? Då borde du kunna undvika att visa dig med någon i din hemstad så länge du inte inleder något mer seriöst, och i så fall gör det väl inget längre.

Man behöver inte dejta flera samtidigt, och jag är övertygad om att alla inte gör det.

Om folk blir avskräckta av ditt jobb så är det väl deras problem. Tänk på varför du gillar jobbet och nämn/berätta om det utifrån det, då kanske det känns lite bättre?
Användarvisningsbild
sumire
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav Singel » tis jun 01, 2021 09:28

sumire skrev:Ok. Det där med att det är lite ”offentligt” är ju svårt att göra något åt. Vissa har ju förvisso helt anonyma profiler och skriver att det är pga jobb, men jag vet inte vilka som tar kontakt med dem (eller om det egentligen handlar om att de är gifta eller något, för den delen 😬).

Men! Några av problemen du nämner kan väl lösas genom att bara dejta folk från någon annan stad. Om det finns någon inom rimligt avstånd, förstås. Lite krångligare, men kanske värt det? Då borde du kunna undvika att visa dig med någon i din hemstad så länge du inte inleder något mer seriöst, och i så fall gör det väl inget längre.

Man behöver inte dejta flera samtidigt, och jag är övertygad om att alla inte gör det.

Om folk blir avskräckta av ditt jobb så är det väl deras problem. Tänk på varför du gillar jobbet och nämn/berätta om det utifrån det, då kanske det känns lite bättre?

Du resonerar klokt.
Det är ju mest att de dejtar så många andra, och försvinner eller plötsligt dyker upp igen som inget hänt. Själv bestämmer jag ju hur jag gör självklart.
Är inte beredd att dejta någon i en annan stad. Väljer aktivt bort det. Valt att inte pendla för jobb. Så tänker inte pendla för kärlek heller. Skulle inte orka det, behöver få vardagen att gå runt med barn och oregelbunden arbetstid. Sen kan man ju träffas lite mindre offentligt på nått ställe där det är folk men inte så mycket folk- tror den saken är det minsta problemet egentligen.
Tror det med mitt jobb är utbildningsnivån och fördomar kring yrket- Jag har själv funderat om jag ska sortera bort de med endast gymnasiekompetens- samtidigt tänker jag att innan min långa utbildning och mitt yrke så var ju jag samma person som nu -eller? Vet ju inte hur det förändrat mig och hur jag fungerar och resonerar-så varför sortera bort dem? Skulle kännas fördomsfullt. Äh vet inte.
Singel

Inläggav Marina » tis jun 01, 2021 09:48

Jag har sorterat bort de utan högskola, fördomsfullt eller inte så behöver jag någons om är beredd att leva som jag gör villket inte direkt är 7-4. Sorterar också skamlöst bort de med bilder med fiskar, hållandes ett ölglas eller poserandes framför en uppbart hyrd bil..

Mer "premium"-sajter filtrerar ju också bort de som bara är ute efter att "kolla runt" - man betalar inte flera hundra i månaden för det.
Användarvisningsbild
Marina
SjalVäsen
SjalVäsen

Inläggav Singel » tis jun 01, 2021 12:36

Marina skrev:Jag har sorterat bort de utan högskola, fördomsfullt eller inte så behöver jag någons om är beredd att leva som jag gör villket inte direkt är 7-4. Sorterar också skamlöst bort de med bilder med fiskar, hållandes ett ölglas eller poserandes framför en uppbart hyrd bil..

Mer "premium"-sajter filtrerar ju också bort de som bara är ute efter att "kolla runt" - man betalar inte flera hundra i månaden för det.

Håller me
Precis!-Och de som sitter på döda djur.
Singel

Inläggav sumire » ons jun 02, 2021 08:07

Singel skrev:
Marina skrev:Jag har sorterat bort de utan högskola, fördomsfullt eller inte så behöver jag någons om är beredd att leva som jag gör villket inte direkt är 7-4. Sorterar också skamlöst bort de med bilder med fiskar, hållandes ett ölglas eller poserandes framför en uppbart hyrd bil..

Håller me
Precis!-Och de som sitter på döda djur.

Ja, herregud...

Jag tänker att man inte behöver vara helt fördomsfri när man dejtar. Man får ju utgå från vad man vill ha, och det brukar ju vara delvis irrationellt. Men det finns säkert en massa personer därute som inte råkar ha högskoleutbildning och som du skulle klicka jättebra med. Samtidigt är det väl, rent statistiskt, mindre chans att träffa en av dem än att träffa någon som är riktigt intressant för dig i gruppen med högskoleutbildning. T ex. Så du kanske kan tillåta dig att vara lite krass på den punkten.

När det gäller att de dejtar många så kanske du helt enkelt kan säga redan väldigt tidigt att du inte vill dejta någon som gör det?

Sedan tror jag på Marinas tips om ”premium”-sajter om man vill hitta något seriöst. Utbudet är väl betydligt mindre än på Tinder, bara.

Alltså, apropå ordet utbud: det är ju ett problem att det blir lite affärsmässigt med nätdejting. Själv tänker jag att man måste se det som ett sätt att träffa olika människor som man inte hade träffat annars, helt enkelt, och vara beredd på att träffa ganska många om man ska kunna hitta rätt. Det behöver ju inte bli så, det kan ju gå jättesnabbt, men jag tror att det blir lättare för en själv med den inställningen.
Användarvisningsbild
sumire
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav Gammeltuve » lör jun 12, 2021 11:51

Som nybliven singel för några år sedan provade jag Tinder. Det vara bara yta, och därmed inget för mig. Har full förståelse för de som väljer bort det där....

Nu är det ju coronatider och begränsningar, men jag tror att det fortfarande kan bli bra att träffa någon via sociala sammanhang. Vad tycker du är kul? Sök upp sammanhang där det finns likasinnade, det kan vara allt från trädgårdsföreningens årsmöte till ungarnas fotbollsklubb. Själv håller jag på mycket med musik och det är i det sammanhanget jag har träffat alla tidigare partners.

Att hänga ut en annons på FB låter modigt. För min del hade det varit ett steg utanför komfortzonen att göra så, men vad kan gå fel?
Farsa, datanörd, traktorare, matchmaker och humanist
Bild Bild
Användarvisningsbild
Gammeltuve
SjalVan
SjalVan

Inläggav zink » sön jun 13, 2021 00:59

Hade det varit fler igång här på SB så vet vi ju att kontaktannonser här kan lyckas ;-)

Har en kompis separerad sedan ett år som testat Tinder och i samband med det så funderade jag över var jag träffat mina 5-10 officiella och inofficiella. Mellan att jag var 15 och 29 år. Det har enbart varit intressen (föreningsliv), jobb och studier. Aldrig via vänner faktiskt, vilket kunde ha skett ändå. Däremot att som i Tinder titta på en bild och en textrad känns för mig främmande. Men jag är väldigt mycket textmänniska (Näe, va?) och inte intresserad av utseendet. Jag är 50+ och har aldrig använd ordet "snygg" om en människa, även om jag fattar vilka som klassas som det. Jag kan säga snygg om en tröja men inte om en människa. Människor kan vara vackra däremot.

Riskerna med att lägga ut annonser där många ser dem är att det blir mycket skit att skyffla väl?

Jag har även förstått nu att folk träffas via t ex Wordfeud. Där har man ju et gemensam intresse till at börja med i alla fall.

Heja dig!
V 07. Bonusbarn 85 & 87.
Boba. Utlånat: Choklad- & olivgås, ÄgirsHus lin-ringisar, Patapum & BB-slen.
"Dit det bär dit bär det"
Användarvisningsbild
zink
Sjaldiamant
Sjaldiamant

Återgå till Anonyma inlägg