Skidåkning? : Anonyma inlägg • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: mån mar 01, 2021 05:44

Skidåkning?

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: krakri, God_cares, Hell Cat, Asia

Skidåkning?

Inläggav LedsenMamma » lör jan 16, 2021 23:50

Jag behöver lite perspektiv.

Mitt yngsta barn är tio år. Hen har blivit erbjuden att följa med sin kompis familj till deras stuga och åka skidor (utför) en helg snart. Vi kommer säga nej till detta pga att jag inte tycker det är en bra idé. Pappan vill eg säga ja och barnet vill åka.

Jag har massor av argument emot, men känner mig ändå elak och som att jag kommer bli ifrågasatt för detta så behöver lite hjälp med perspektiv. Orkar inte skriva alla argument och resonemang, men på det stora hela handlar det om att jag inte vill släppa iväg min tioåring 50 mil bort för skidåkning mitt under en pandemi då vården i hela landet är överbelastad...
LedsenMamma

Re: Skidåkning?

Inläggav Anna » sön jan 17, 2021 00:22

Vi åker "alltid" skidor någon vecka på vintern. Vi brukar åka med mina föräldrar och min syster och de tar med sig brorsans barn. Vi älskar skidåkning, och att få lite snö. Men i år är vi alla eniga om att det inte är läge, vi får ge oss till tåls helt enkelt. Hade något av barnen blivit erbjuden att åka med någon annan hade vi sagt nej. Vi har liiite funderingar på om vi kan åka några dagar till en lite öde snöig plats och åka lite längdskidor för att få ett litet avbrott, men det lutar åt att vi låter bli det också.

Kort och gott, jag förstår ert beslut.
Jag hade nog känt lite som pappan, att jag skulle VILJA säga ja, att ge barnet en chans till lite skidåkning som är så härligt men ändå sagt nej pga läget.
H 0304 L 0509 E 1111
Användarvisningsbild
Anna
SjalVäsen
SjalVäsen

Inläggav TS. » sön jan 17, 2021 00:37

Tack, Anna för svar. Nu känns det iaf lite bättre. Jag känner mig som ett ufo ganska ofta när ”alla andra” planerar aktiviteter och jag inte tycker det är läge.
TS.

Inläggav jeba » sön jan 17, 2021 07:38

Jag känner igen mig, vi är restriktiva med vad barnen får göra (o vi själva också såklart) o dessa tider. Men det är tufft att se besvikelsen i barnens ögon.
jeba
SjalVan
SjalVan

Inläggav Nikaj » sön jan 17, 2021 08:56

Här är en till som hade sagt nej. Förhoppningsvis blir det många fler vintrar då man kan göra sådant man gärna vill. I år står vi över allt sådant.
Mamma till storebror A ❤ 2013, mellansyster M ❤️ 2016 och lillasyster E ❤️ 2019

"...att trotsa flodens virvlar med barnet på sin rygg" (M. Wiehe)
Nikaj
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav Amaltea » sön jan 17, 2021 09:39

Jag hade också sagt nej, med tungt hjärta.
Vill ha barnen nära mig i dessa osäkra tider.
Amaltea

Mamma till två fina ungar födda -06 och -08
Användarvisningsbild
Amaltea
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav linamh » sön jan 17, 2021 12:27

Jag hade gjort samma, och hade blivit hatad hemma.
linamh
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav BaraSara » sön jan 17, 2021 19:50

Vi skulle också säga nej. Med tanke på att barnen inte ens får umgås med sina kusiner här hemma, annat än utomhus, så skulle det vara lätt att motivera beslutet, även om det såklart inte är kul vare sig att behöva säga nej eller att behöva avstå.
BaraSara
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav TS. » sön jan 17, 2021 22:26

Nu har vi sagt nej. Just denna kompis går i samma klass som mitt barn och de umgås på fritiden också, så de träffas redan. Men som sagt är det många delar som talade emot denna resa.

Inte helt lätt att formuler till kompisens föräldrar på ett bra sätt, men tror vi lyckades ok med det.

Jag pratade med barnet om saken. Hen blev besviken såklart. Och arg på mig... i typ tre minuter. Sedan ville hen upp i famnen och kramas. :heart: :heart: :heart:
TS.

Inläggav zink » sön jan 17, 2021 23:01

:heart:

Bra jobbat i dessa tuffa tider.
V 07. Bonusbarn 85 & 87.
Boba. Utlånat: Choklad- & olivgås, ÄgirsHus lin-ringisar, Patapum & BB-slen.
"Dit det bär dit bär det"
Användarvisningsbild
zink
Sjaldiamant
Sjaldiamant

Inläggav Anna » sön jan 17, 2021 23:12

Förstår att det var lite tufft att leverera. I grund och botten blir det ju lätt en slags kritik mot deras resa också.
Jag har tänkt lite på detta och tycker faktiskt det är konstigt och ganska så nonchalant att just nu när resande verkligen inte är en självklarhet ändå frågar någon annans barn, och det ens utan att ha kontrollerat innan med föräldrarna vad de tycker. Det är ju lite som gjort för att göra barnet besviket, och kanske även det egna barnet osäkert kring resan.
H 0304 L 0509 E 1111
Användarvisningsbild
Anna
SjalVäsen
SjalVäsen

Inläggav Marina » mån jan 18, 2021 06:46

Jag har haft en rätt - hetsig - debatt med barnens pappa då han planerar att åka till sin flickväns stuga (lååååångt upp i norrland), en resa som tar 2 dygn med bil från oss. Jag hävdar att det är HELT FEL och att jag inte vill att barnen åker. Han säger ju "dom blir inte mer smittade där" men förstår inte argumentet " hur i helvete ska ni ta er hem om nån av er blir sjuk där uppe" :evil:

Jag hade frågat familjen om det inte gick att planera för att barnet får åka med nästa år istället. Kanske lättare att säga "nästa år" än "nej".
/Marina med älskade V f.05 och underbara A f.10 http://mindrefett.blogspot.se
Användarvisningsbild
Marina
SjalVäsen
SjalVäsen

Inläggav petwol » mån jan 18, 2021 11:52

För att komma med en syn från andra sidan så tycker jag det beror väl helt och hållet på :hmm:

En resa till fjällen kan jag tycka kan vara ok.
*Om man tar med sig mat och äter i bilen på vägen. Bara stanna och tanka behöver ju inte smitta. Vet ju hur det brukar se ut vid MC-donalds och liknande längs sportlovsvägarna upp till fjällen :roll: Stanna där känns som som gjort för att sprida smitta.
*Ta med mat så man slipper handla så mycket där
*Längdskidåkning borde vara optimalt ur smittsynpunkt
*ha egen utrustning så man slipper hyra där det är trängsel.
*bara umgås med familjen
*bo i egen stuga

Men det finns ju inga garantier för något och blir man sjuk där så blir det jobbigt! Sedan brukar väl det väl ta några dagar innan man blir väldigt allvarligt sjuk :hmm: men inga garantier så klart.

När vi åker till fjällen normalt sätt så är vi ganska asociala och hittar inte på så mycket förutom längdskidåkning men många andra gör ju en massa saker och då är det ju en annan sak. Så en fjällresa kan ju innebära väldigt olika saker allt från skidskola, Afterski, fest, åka hundspann, spa. Men även långa turer på fjället utan att möta en ena människa :D

Nu vet jag ju inte hur kompisens föräldrar hade tänkt och är man osäker så är det ju bättre att säga nej. Det kommer förhoppningsvis fler år.
A april 2009, N sep 2010, lille A aug 2015 + Bonusdotter -98
Bär med Looma samt Beco butterfly carneval
http://www.tuppochtomat.wordpress.com En blogg om natur, miljö och odling
petwol
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav linamh » mån jan 18, 2021 12:19

Petwol, jag tycker också att det beror på. Om man har egen stuga och inte träffar någon, är två vuxna som kan köra bil hem direkt om någon börjar bli krasslig och avståndet inte är så långt att man behöver träffa på någon på vägen hem så är det väl fine. 2 dygn bort däremot kräver ju rimligen övernattning. Att ta med någon annans barn känns inte heller som en bra idé. Generellt så blir det också ett problem med ökad belastning i sjukvården pga benbrott och liknande, så det är ändå bra med färre besökare i fjällen. Åker man så får man tänka på att ta det extra lugnt och inte utmana sig själv över sin förmåga.
linamh
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Anna » mån jan 18, 2021 15:05

Jag tycker också det kan bero lite på, men man kan bli sjuk eller skadad på plats och behöva vård och det är svårt att förutse. Men framför allt så tycker jag att det hade varit juste att kolla med föräldrarna innan barnen involverades i planen för att slippa den besvikelsen som uppstår även om det är välgrundade beslut.
H 0304 L 0509 E 1111
Användarvisningsbild
Anna
SjalVäsen
SjalVäsen

Nästa

Återgå till Anonyma inlägg