Aktuellt datum och tid: mån mar 01, 2021 05:26
Moderatorer: krakri, God_cares, Hell Cat, Asia
camsch skrev::heart:
Jag vet inte om det "är värt det" ens för din skull.
Inte för att det handlar om trauman på det sättet som du beskriver, men jag har försökt att prata med både mamma och pappa om saker i min barndom och kan bara helt kallt konstatera att min syn/upplevelse av det hela är TOTALT olika det som mina föräldrar kommer ihåg.
Det ger mig helt enkelt inget att fråga dem, det blir bara ett "rättfärdigande" av deras syn på det, och "förklaringar" på vad som hände som blir ännu mer "anklagande" mot mig.
En sak som jag varit på som jag ändå tror på i sammanhanget var att gå på hypnoterapi, dvs terapi under hypnos. Det "hände" väldigt mycket på kort tid med mig och hur jag kände inför saker när jag gick på den (gick typ 5-6 ggr för snart 2 år sen). Det kändes som många bitar föll på plats där och mitt mående blev betydligt bättre. Det hänger ju givetvis på utföraren också, men jag blev positivt överraskad (jag gick till henne för stresshantering och då jag hade pengar "över" på friskvårdspengen). Fick hjälp både med stresshanteringen men även att hantera en hel del saker som hänt i barndomen men som påverkade mig idag. Menar inte att "pracka på dig" något alls, men kan ändå förstå känslan av att "sitta fast" med tankar som man inte kan få att släppa.
camsch skrev::heart:
Inte för att det handlar om trauman på det sättet som du beskriver, men jag har försökt att prata med både mamma och pappa om saker i min barndom och kan bara helt kallt konstatera att min syn/upplevelse av det hela är TOTALT olika det som mina föräldrar kommer ihåg.
Det ger mig helt enkelt inget att fråga dem, det blir bara ett "rättfärdigande" av deras syn på det, och "förklaringar" på vad som hände som blir ännu mer "anklagande" mot mig.
traumaflicka skrev:camsch skrev::heart:
En sak som jag varit på som jag ändå tror på i sammanhanget var att gå på hypnoterapi, dvs terapi under hypnos. Det "hände" väldigt mycket på kort tid med mig och hur jag kände inför saker när jag gick på den (gick typ 5-6 ggr för snart 2 år sen). Det kändes som många bitar föll på plats där och mitt mående blev betydligt bättre. Det hänger ju givetvis på utföraren också, men jag blev positivt överraskad (jag gick till henne för stresshantering och då jag hade pengar "över" på friskvårdspengen). Fick hjälp både med stresshanteringen men även att hantera en hel del saker som hänt i barndomen men som påverkade mig idag. Menar inte att "pracka på dig" något alls, men kan ändå förstå känslan av att "sitta fast" med tankar som man inte kan få att släppa.
Tack för ditt svar. Bra förklarat. Jo förstår att det kan bli så.
Jag går hos en terapeut jag börjat kunna lita på vi gör EMDR. Det tar lång tid för mig att kunna lita på någon. Är så dissociativ. Om hen kunde hypnos skulle vi nog prova, jag vill gärna prova det, men den kan inte det. Ändå tacksam att få ha samma behandlare länge och att den kan trauma.
Glad att höra om dina goda erfarenheter av hypnos och blir alltid lite avis när folk skriver att saker gått fort på några gånger , något år. ...åren bara går och går för mig. Visst det händer mycket men det tar tid.
camsch skrev:traumaflicka skrev:camsch skrev::heart:
Tack för ditt svar. Bra förklarat. Jo förstår att det kan bli så.
Jag går hos en terapeut jag börjat kunna lita på vi gör EMDR. Det tar lång tid för mig att kunna lita på någon. Är så dissociativ. Om hen kunde hypnos skulle vi nog prova, jag vill gärna prova det, men den kan inte det. Ändå tacksam att få ha samma behandlare länge och att den kan trauma.
Glad att höra om dina goda erfarenheter av hypnos och blir alltid lite avis när folk skriver att saker gått fort på några gånger , något år. ...åren bara går och går för mig. Visst det händer mycket men det tar tid.
Dels tycker jag att det ändå låter förhoppmingsfullt med en erfaren terapeut du litar på - det är ju väldigt mycket grunden för allt.
Sen vill jag ändå säga att "snabbt" i det här sammanhanget fortfarande handlar om månader av slit, det är ingen mirakelkur. Det är egentligen nu efter ett par år jag känner att det faktiskt gjorde skillnad. Det var mer en tanke om du inte hittat något vettigt, vilket du ju faktiskt har.
kapdurk skrev:Risken är väl, som zink och Cams säger, att din mor bara hummar om du frågar henne eftersom hon verkar dysfunktionell och själv har stängt av medvetet eller omedvetet.
Men Naolis ide var bra.
Alltså att om möjligt försöka prata med pålitliga personer runt din mor. (Vänner, grannar, släktingar osv.)
miom skrev:Hej!
Jag gjorde det, Nu var kanske min relation med min mamma mer okomplicerad men jag hade ändå en stökig och rörig uppväxt. . Men vi satte oss ner och gick igenom år för år? när bodde vi där, när var vi på den semestern? när firade vi jul där? alltså inte hur var det och vad kände vi och hur mådde vi utan mer ordningsföljden. Hur hängde saker ihop? vi skrev upp det i en bok med årtal och årstid. Det var ganska oladdat då vi inte frågade några känsliga frågor just den gången.
Det fina är att det framkom massor med information av att fråga så. Så mitt råd är försök inte prata ut om hur det var utan fråga istället rena sakfrågor. Får du inte svar så är det också ett svar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst