Ensam semester och må skit : Anonyma inlägg • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: mån mar 01, 2021 05:13

Ensam semester och må skit

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: krakri, God_cares, Hell Cat, Asia

Ensam semester och må skit

Inläggav Ts. » lör jul 11, 2020 10:40

Jag har semester nu. Det är bara hemskt.
Jag är så ledsen och så ensam. Att jobba och ha vardag är min enda sköra tråd till något socialt liv.
Jag har plågats av psykisk ohälsa pga svåra trauman i många år PTSD. Har ingen familj och barnen är rätt självständiga tonåringar nu som inte vill hänga med mig.

Jag försöker städa promenera lyssna på podd. Även om jag gråter mig igenom dagarna.
Men det har blivit så tungt. Jag slutar sova. Har så mycket flashbacks så jag bara vill kura ihop mig under ett bord.

Nu har jag inte pratat med någon vuxen person på en vecka.

Har 3 v semester kvar. Jag är helt slut nu. Och det blir ju inte bra direkt jobbet börjar.( hela stället jag jobbar på har stängt för semester så jag kan inte strunta i semester)
Semestern bara tydliggör ju att jag inte har någon eller något annars heller!!
Jag har sms:at och ringt de få kompisar jag har. Inget svar eller svar som lite fullt upp nu jag ringer dig i slutet av nästa vecka. Men det händer inte.
Även nu försökt sträcka ut handen till några om stöd och berättat att nu mår jag sämre( folk vet att jag har PTSD). Men får svar som att imorgon mår du nog bättre.
(Jag är liksom ingen tråkig person jag har fart och humor och är en varm och omsorgsfull vän annars- så jag är ingen needy person de behöver ta hand om )

Hur gör man för att inte vara så ensam jämt. Hur ska jag härda ut semestern?
( chattar med Mind som livlina. Men det kan ju inte vara ens semester liksom)
Ts.

Re: Ensam semester och må skit

Inläggav Mikaela » lör jul 11, 2020 11:09

Behöver du finnas till hands för dina barn? Eller är de så stora att du kan åka på semester utan dem? Tänker att det finns olika kurser, tex en veckas hantverkskurs på någon folkhögskola eller liknande. Min mormor har nog alltid känt lite som du. Hennes lösning har varit att engagera sig i en förening som har en årlig fjällvecka. Den veckan är helig. I år var den på väg att ställas in och hon var väldigt nedstämd. Men nu blev den av och hon har levt upp som bara den. Så att försöka hitta någon aktivitet där man träffar andra är min tanke. Det kanske finns något kul på hemmaplan? Engagera dig i någon välgörenhet? Idrottsförening? Du är långt ifrån ensam. Kom hemifrån! Om så bara för en liten stund. Ensamhet är förgörande. Det finns en orsak till att pensionärer ibland tar lite längre tid i kassan, det kanske var enda sociala kontakten den dagen.
- Det är alltid bättre att vara med barnen än att blanda en massa sillsallader
Stora solstrålen L är född i juni -10.
Lilla terroristen H är född i juni -13
Användarvisningsbild
Mikaela
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Ts. » lör jul 11, 2020 11:48

Jag kan inte åka iväg. "Hemmahotellet" för tonåringarna måste ändå rulla. Laga mat. Tvätta. Ha koll på var de är. Se till att de är hemma i tid. Innan de drar ut igen.

Jag är lite rädd av mig också. Åkte och gick på en vandringsled i skogen en dag. Men vågade inte tälta ensam. Så jag gick tillbaka och körde hem igen.
Det är trist. Jag kan ju inte ens bada. Jag älskar att simma. Men ingen kan ju kolla så jag inte råkar illa ut.
Och till slut är inget givande ensam. Jag är bra på ensamhet tills det brister i mig...

Jag gick under våren med i en förening för att försöka få nya vänner. Men den har tydligen också sommaruppehåll i alla aktiviteter juni- september.
Min psykolog har också sommaruppehåll. Hen har semester 6 veckor.
Ts.

Inläggav Naoli » lör jul 11, 2020 19:53

Det var väldigt bra gjort att ta dig hemifrån på en långpromenad med tältet med dig! Försök inte se det enbart som misslyckande.

Bara lite vilda ideer:
Kan man gör sig ett ärende hos någon granne, låna något, ge bort något - kan man prata någon minut där kanske? Ibland ser jag de som bor närmast och växla några ord, det räcker i regel för att känna att jag finns.
Kan du lämna lite saker hos Röda Korset eller liknande - det brukar finnas lite pratsamma människor där? Vissa har ju som mål att finnas till för den som behöver en pratstund.

Fick du kontakt men någon i gruppen du gick med under våren, kanske finns det flera liknande grupper i ditt område som inte har uppehåll? Ge det dig något att gå på biblioteket bara för att finnas där andra är?

Hoppas att det lätta lite snart.
Naoli
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav _Anonym » lör jul 11, 2020 20:15

Jag känner igen mig i det du skriver. Och jag är också ensam nu. Jag tycker det hjälper att ta mig ut ur huset, som de andra skriver.

Där jag bor finns ett bassängbad och där vågar jag bada "själv". Jag har också skaffat ett gymkort och går på träningspass där. Den här kvällen cyklade jag till Willys och handlade, även det lättade ångesten litet.
Det hade känts bra att bo i en större stad, tänker jag, jag gillar att röra mig runt på stan bland affärer och caféer men bara i större städer, där man kan vara anonym, som sagt var kan man småprata över en kassa och ibland kommer någon fram och pratar helt utan anledning.

Sista tipset är: husdjur, de ger sällskap. Och sista utvägen, om det är för illa: psykakuten.
_Anonym

Inläggav Ts. » lör jul 11, 2020 21:35

Delvis påverkar ju Corona också. Vi åker ingenstans som vi brukar på semestern. Man bör inte träffa nya människor.
Jag försöker att handla max 1 gång per vecka och på udda tider för att minska kontakter.
Jag har slutat gå på gym sedan mars. Inga kurser får hållas. Barnens sommaraktiviteter läger mm är inställda så jag är också mer begränsad då.

Så ensam innan.
Ännu mer ensam nu.

Har grannar som jag ibland råkat gå in till. Men undviker det numera.
Upplever männen i familjerna som bor grannar som trevliga men kvinnorna mer ovilliga att ha kontakt. Lite konstigt.
En gång bjöd en man med barn mig på te när han lånat mjölk i en burk av mig.
När frun hitta burken som var min hos dem fick hon ett utbrott. Så jag är försiktig.
Jag förstår inte sånt.

Jag mår lite för dåligt för att engagera mig i nått volontärt. Eller nått nytt projekt.
Hade velat umgås med någon bara fika cykla prata. Hade önskat att de jag tror är mina vänner velat träffa mig( men får acceptera att ingen vill).
Jag är så trött av psykisk belastning och av att jobbat på jobbet i terapin allt kring barnen.
Jag hade en nära vän ett tag. Vi pratade varje dag nästan ,om allt.
Men hon träffade en kille som i ett trollslag försvann hon. Sedan dess har vi bara pratat en gång. Det var ett halvår sedan.

Shit jobbigt ledset.
Ja tur jag har mina djur. Utan dem hade jag inte överlevt.
Ts.

Inläggav _Anonym » lör jul 11, 2020 23:53

Det är sant, Corona-krisen försämrar läget.

Du verkar gilla djur. Om du aldrig har haft hund men har möjlighet till det kan jag verkligheten uppmuntra dig att pröva. Jag har en valp nu och hennes närvaro är på ett plan som inte liknar något annat djurs, hon är som ett nytt barn. Att ha hund öppnar också lätt upp till kontakt med andra människor. Det finns så mycket man kan göra med hunden, och träffar/kurser utomhus med andra hundar.
_Anonym

Inläggav Ts. » sön jul 12, 2020 01:09

Jag har haft hund. Flera stycken. Och vill jättegärna ha hund igen. Men har ingen möjlighet att ha det nu. Det skulle inte funka med jobb och hur jag bor osv.
Kan drömma om det att ha hund igen. Skulle tränas flitigt.
(Passat en del ouppfostrade krabater vilket varit en mindre mardröm. Det är skillnad på hundar och hundar)

Men så är inte livet nu.

Härligt det låter för dig som hade skaffat hund. Fint!!
Ts.

Inläggav Sanna81 » sön jul 12, 2020 06:16

Går det verkligen inte att hitta på något tonåringarna kan tänka sig att göra med dig? Ser de inte hur det är med dig?
Mamma till Agnes, född -09, och Selma född -16
Användarvisningsbild
Sanna81
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Mikaela » sön jul 12, 2020 07:25

När det gäller Corona så är min personliga åsikt att just ni som har den här situationen med en stor ensamhet, faktiskt har ”rätt” att träffa lite mer folk, att inte bara handla när det är som minst, att åka mer än en gång i veckan osv. Vi andra, som har en annan situation får dra ett tyngre lass med sådant. Alla ska ju helst komma ur det här med psyket i rimligt skick också. Och blir det långvarigt så måste även du orka. Så kom ut mer, på ett eller annat vis.
- Det är alltid bättre att vara med barnen än att blanda en massa sillsallader
Stora solstrålen L är född i juni -10.
Lilla terroristen H är född i juni -13
Användarvisningsbild
Mikaela
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav _Anonym » sön jul 12, 2020 07:52

Ts. skrev:Jag har haft hund. Flera stycken. Och vill jättegärna ha hund igen. Men har ingen möjlighet att ha det nu. Det skulle inte funka med jobb och hur jag bor osv.
(Passat en del ouppfostrade krabater vilket varit en mindre mardröm. Det är skillnad på hundar och hundar)

Men så är inte livet nu.

Tack. Det låter lite bättre än det är. Jag har precis skilt mig och försöker hantera en helt ny ensamhet varannan vecka. Som för dig är det speciellt nu under semestern.
_Anonym

Inläggav Buj » sön jul 12, 2020 18:33

Du får gärna pm:a mig. Jag kan skriva en rad varenda dag om du vill. :heart:
Fyra barn
Användarvisningsbild
Buj
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav lilith » sön jul 12, 2020 22:04

Finns det internetkompisar du kan skaffa, något nytt socialt medium att skriva kommentarer i? Många debattforum kan vara destruktiva och provocerande men man får upp pulsen iallafall.

(Just nu hänger jag mycket på reddit.com, språket är engelska och de flesta är Amerikaner men ämnen/kategorier är många och många grupper är snälla och stöttande (men jag har ingen bra erfarenhet av de svenskspråkiga)
L -11 och T -14 :heart:
lilith
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav Jennelii » mån jul 13, 2020 11:08

Ts. skrev:Jag har haft hund. Flera stycken. Och vill jättegärna ha hund igen. Men har ingen möjlighet att ha det nu. Det skulle inte funka med jobb och hur jag bor osv.

Men så är inte livet nu.

Om du bor i Umeå får du gärna roa dig med att försöka träna våran hund :mrgreen:
Mamma till fyra stora barn -91, -93, -96, -04 och en liten sladdis född 25 dec 2013
Användarvisningsbild
Jennelii
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Naoli » tis jul 14, 2020 20:26

Mikaela skrev:När det gäller Corona så är min personliga åsikt att just ni som har den här situationen med en stor ensamhet, faktiskt har ”rätt” att träffa lite mer folk, att inte bara handla när det är som minst, att åka mer än en gång i veckan osv. Vi andra, som har en annan situation får dra ett tyngre lass med sådant. Alla ska ju helst komma ur det här med psyket i rimligt skick också. Och blir det långvarigt så måste även du orka. Så kom ut mer, på ett eller annat vis.

Det håller jag med - alla måste också få chans att må skapligt bra.
Naoli
SjalBeroende
SjalBeroende

Nästa

Återgå till Anonyma inlägg