Jobbstress : Anonyma inlägg • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: mån mar 01, 2021 05:54

Jobbstress

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: krakri, God_cares, Hell Cat, Asia

Jobbstress

Inläggav Utmattad » ons jul 01, 2020 14:17

Jag har varit arbetslös, men fått ett nytt jobb till hösten. Jag borde vara glad, men jag är förtvivlad. Arbetsbelastningen känns orimligt hög och jag vet inte hur jag ska orka. Jag har haft liknande jobb (de är väldigt lätta att jämföra) med mycket mindre som ingått i tjänsten tidigare, men min chef ser det annorlunda och tycker att det är väldigt enkelt av olika skäl som jag ser som i princip irrelevanta. Jag har försökt förhandla om att gå ner i tjänst, men det är detta jobbet eller inget som gäller - tackar jag nej så har jag inte rätt till A-kassa. Så fort de kan ska de ge mig deltid, fast den deltid som diskuterats kommer jag ändå säkert behöva lägga minst 100 % på. Arbetsuppgifterna måste göras oavsett när arbetstiden är slut, sånt är jobbet. Det kommer bli lättare med tiden, säg om ett år, men frågan är hur jag ska orka NU?

Jag har panikattacker och kan inte fungera sedan jag tackade ja till det här jobbet. Jag har svårt att laga mat, handla, duscha osv. Till saken hör att jag har varit nära utbränd, eller odiagnosticerad utbränd, tidigare och är rädd att inte komma tillbaka om det går fel den här gången. Då har det funnits faktorer bortom själva jobbet som varit jobbiga också, men nu känns själva jobbet omöjligt.

Idealt skulle jag bara testa och sedan byta jobb om det inte passar, men det är ungefär samma tidsperspektiv på ett år för att hitta något nytt som för att detta ska bli lättare. Jag är rädd att ha hunnit bli utbränd på vägen så att jag inte orkar något annat heller. Jag vet ändå inte hur jag ska göra mer än att försöka ta det lugnt och se hur det går. Jag tror inte att någon sjukskriver mig innan jag faktiskt testat jobbet, utan jag får helt enkelt vara snabb på att stoppa om det inte går. Vart vänder man sig om man känner att man måste bli sjukskriven av stress? Jag tänker scenariot att jag en morgon inte kommer upp ur sängen, vilket jag ser som mycket troligt - ringer jag vårdcentralen då? Företagshälsovård finns ej, och jag vill inte gå till arbetsgivaren och diskutera mer pga ovanstående.
Utmattad

Re: Jobbstress

Inläggav Naoli » tor jul 02, 2020 20:06

Jag har läst din beskrivning och känner med dig. Mina tankar går till dig. :heart:
Att gå till ett nytt jobb känner jag också skulle bli svårt.

Jag tycker du har lyckats bra att hitta ett jobb även när du inte känner dig på topp! Eller hur? Så långt gick det bra.
(Jag borde söker nytt, men vill inte slita ut mig med något nytt, jag vill har energi över för min familj och mig själv.)

Jag vet inte vart man söker hjälp vid stress, men gissar jag också på vårdcentralen. Finns det något samtalspartner du kan vända dig till? Kompis, någon i kyrkan (eller samtalsakuten som svenska kyrkan driver - finns till för alla), kurator. Redan nu låter som det skulle vara en ide.

Kan du bunkra upp med egen vård under sommaren och planera in det även när du börjat jobbet? Meditation, yoga, qi gong, massage, acupunktur mot stress? Det som du känner skulle kunna vara något för dig. Eller något annat du längtat till, som kan prioriteras (utan att bli till stress...)

Jag hoppas du får fler svar också! :hjarta:
Naoli
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav Utmattad » sön jul 05, 2020 16:46

Naoli skrev:Jag tycker du har lyckats bra att hitta ett jobb även när du inte känner dig på topp! Eller hur? Så långt gick det bra.

Ja, det är sant. Det finns bra saker med detta också, och att hoppa av ger annan stress.

Naoli skrev:Jag vet inte vart man söker hjälp vid stress, men gissar jag också på vårdcentralen. Finns det något samtalspartner du kan vända dig till? Kompis, någon i kyrkan (eller samtalsakuten som svenska kyrkan driver - finns till för alla), kurator. Redan nu låter som det skulle vara en ide.

Jag har provat, och det ger mig ingenting annat än mer stress av att behöva gå dit. Tyvärr känner jag att det bara är om jag måste bli sjukskriven jag går dit nästa gång.

Naoli skrev:Kan du bunkra upp med egen vård under sommaren och planera in det även när du börjat jobbet? Meditation, yoga, qi gong, massage, acupunktur mot stress? Det som du känner skulle kunna vara något för dig. Eller något annat du längtat till, som kan prioriteras (utan att bli till stress...)

Jag har gjort allt jag mår bra av under hela arbetslösheten, men allt som jag bunkrat upp försvann som i ett slag med det här jobbeskedet. Verkligen bara under en dag! Min återhämtning är sådant som tar tid så jag är beroende av flexibel arbetstid eller rimligt många arbetstimmar. Jag behöver vila mycket i största allmänhet. Jag har stort sömnbehov och har alltid haft. Jag är lättstressad och behöver lite extra tid på morgonen för att känna mig förberedd, vilket inte går så bra ihop med att sova mycket. Jag behöver äta mycket och ofta (det räcker absolut inte med en frukt som mellanmål, och jag eftersom jag redan befinner mig ganska nära undervikt är detta inget jag kan slarva med), vilket är stressigt när jag inte råder över mina arbetstider. Mina intressen är sådant som av naturen tar en del tid. Meditation och liknande som går att få in på kortare tid gillar jag inte alls. När jag har gjort listan så tänker jag att det ändå är allt detta som jag listat som viktigt som måste pusslas ihop på något sätt.

Tack! :heart:
Utmattad

Inläggav LL » ons jul 08, 2020 10:40

Det låter som om du tar ut v ä l d i g t mycket i förväg. Gamla erfarenheter som spökar? Det är ett nytt arbete för dig och du kan inte veta hur det blir. En sak i taget. En dag i taget. Om det inte är ett alternativ att säga nej till jobbet så sluta lista alla nackdelar och ta dig an det som kommer så gott det går.
Mor till tre barn, varav en lilleman född feb -07
Nuvarande samling: Patapum blå - Patapum toddler röd !!! - Amazonas Antigua Stil - Bärabarn Lotus - Ringo Kråkbär
LL
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav Utmattad » ons jul 08, 2020 11:27

LL skrev:Det låter som om du tar ut v ä l d i g t mycket i förväg. Gamla erfarenheter som spökar? Det är ett nytt arbete för dig och du kan inte veta hur det blir. En sak i taget. En dag i taget. Om det inte är ett alternativ att säga nej till jobbet så sluta lista alla nackdelar och ta dig an det som kommer så gott det går.

Det är ett yrke där det går att räkna ut arbetsbelastningen baserat på vad som ingår i tjänsten och tidigare erfarenheter.
Utmattad

Inläggav Naoli » lör jul 11, 2020 19:44

Det här kanske känns väldigt trivial, men för något år sedan när jag mådde som sämst på jobbet rådde en kompis mig (hon är också livscoach) att skriva upp varje kväll 5 saker som varit bra med jobbet varje dag. Detta för att nöta in de saker som är bra (så att man inte måla upp allt som nattsvart), och i mitt fall försöka vända den negativa spiralen som jag var inne i. Det har hjälpt fast jag inte ha tid att skriva varje kväll, jag ligger en stund innan jag sover och hitta vilka 5 saker jag kan hitta för den arbetsdagen. Att faktiskt skriver ger nog mer - hjärnan och handen tillsammans blir liksom förstärkt effekt (och så kan du läsa igen sedan).
Naoli
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav Utmattad » tor jul 23, 2020 22:01

Naoli, jag testar gärna det förslaget, men det funkar inte nu. Jag har försökt, men jag vill verkligen inte ha det här jobbet. Det enda jag har kommit på som är positivt är att det ger en lön. Tyvärr är jag inte i tillräckligt akut behov av pengar för att det ska driva mig. Jag har vårdkontakter och jag har tabletter för att kunna att sova, även om de knappt funkar, men något liv har jag inte.
Utmattad

Inläggav Utmattad » ons aug 19, 2020 13:44

Uppdatering: Jag har sagt upp mig för anställningen var orimlig. Facket kommer att gå vidare med arbetsplatsen för de misstänker att det finns en direkt regel de bryter mot, utöver att resten inte är bra ur arbetsmiljösynpunkt. Det här gäller inte specifikt mig och min tjänst, utan alla har det tufft. Det är tråkigt att få vänta på a-kassa vid egen uppsägning, men bättre än att gå in i väggen.
Utmattad

Inläggav kapdurk » ons aug 19, 2020 16:51

:heart:
Tack för att du uppdaterar.
Hur lång är karensen numer om du säger upp dej själv?
Bästa :heart: 07 & 10
"We'll shine like stars in the summer light"
Bild
Användarvisningsbild
kapdurk
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav Utmattad » sön aug 23, 2020 15:37

45 karensdagar, och man kan mista inkomstförsäkringen. Det känns inte lönt att kolla upp det senare, för jag känner inte att jag har något val. Jag äter redan sömntabletter och lugnande för att orka tills jag uppsägningstiden är slut. Jag är inte den enda som försvinner från min arbetsplats. :roll:
Utmattad

Återgå till Anonyma inlägg