Om man ska dö? : Anonyma inlägg • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: mån mar 01, 2021 05:23

Om man ska dö?

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: krakri, God_cares, Hell Cat, Asia

Om man ska dö?

Inläggav Ts. » tor jun 11, 2020 17:56

Om man som förälder kanske ska dö i förtid- vad är då viktigt att göra eller förbereda? Tänker på allt från försäkringar till hemmet och barnens framtid.
Slänga sådant som man inte vill att någon ska hitta känns ju självklart, men mer?
Ts.

Re: Om man ska dö?

Inläggav Fryle » tor jun 11, 2020 19:07

Planerar du att ta ditt liv?
I så fall: Tänk om. Sök hjälp.
Det finns alltid bättre alternativ :heart:.

Annars, om det finns anledning att tro att du ska dö i förtid så prata med dina nära om det. Hjälps åt att komma underfund med vad som är viktigt. Finns det medicinska orsaker så kontakta en kurator, de är bra på efterlevandestöd. Prata med bank och försäkringsbolag.
Storasyster (-03), Lillebror (-06) och Änglapojkarna (-00, -01, -05)
Användarvisningsbild
Fryle
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav zink » lör jun 13, 2020 00:14

:heart:

Instämmer med Fryle.

Om det är du som vill försvinna, sök hjälp. :heart:

Om det är av sjukdom så tänker jag också kurator inom vården. Särskilt viktigt om nära och kära inte finns till hands eller inte kan hantera det.

Funderar...

Det finns ett dokument som heter "Framtidsfullmakt" som är bra att skriva (se länk nedan) så att inte ekonomin blir låst i ett krisläge, att någon kan ta hand om räkningar o s v. "En framtidsfullmakt är en fullmakt som blir gällande vid en framtida tidpunkt, när fullmaktsgivaren inte längre kan ta hand om sina angelägenheter p.g.a. sjukdom, psykisk störning eller liknande förhållande, exempelvis demens. En framtidsfullmakt får omfatta ekonomiska och personliga angelägenheter." https://www.swedishbankers.se/fakta-och ... sfullmakt/

Att skriva ett "Livsarkiv" är också bra. Där är fokus på ens begravning men även annat om t ex bank och försäkring. ("Lämna inga obesvarade frågor vid din bortgång. Beskriv hur du vill ha din begravning. Viktig information på ett ställe. Dina önskemål om du blir allvarligt sjuk.) Den kan numera även lagras digitalt. https://www.livsarkivet.se/

Att skriva "Livsarkiv" kanske man kan göra tillsammans med någon men jag är lite osäker på vem. Är man inte med i svenska kyrkan och kommer att ha en borgerlig begravning så finns det officianter som jag tänker kan göra lite mer ikring. Det får man leta på webben vad som finns i ens bygd.

Skatteverket har en del info ämnat till efterlevande. Denna lista kan nog var ett stöd om t ex abonnemang och försäkringar också. https://www.skatteverket.se/privat/folk ... c9934.html

Ytterligare info finns om man har barn som ska få s k barnpension och efterlevandestöd https://www.pensionsmyndigheten.se/fors ... -till-barn

Jag ser att myndigheterna samlat ihop sig till en sida riktat till efterlevande anhöriga, kanske kan vara till hjälp? https://www.efterlevandeguiden.se/

Men jag hoppas att du inte behöver något av detta på väldigt länge :heart:
V 07. Bonusbarn 85 & 87.
Boba. Utlånat: Choklad- & olivgås, ÄgirsHus lin-ringisar, Patapum & BB-slen.
"Dit det bär dit bär det"
Användarvisningsbild
zink
Sjaldiamant
Sjaldiamant

Inläggav zink » lör jun 13, 2020 00:23

Hittat (dock Uppsala-fokuserat)

... Sjukhuskyrkan, som drivs av Svenska kyrkan, erbjuder samtalsstöd för barn och vuxna.

... i zebragrupperna på Akademiska sjukhuset kan barn och unga som förlorat en förälder eller syskon vara med när det gått minst sex månader sedan dödsfallet. Ordet zebragrupp kommer från uttrycket att barns sorg är randig: barn går in och ut ur sorgen och orkar inte vara ledsna hela tiden.

... Randiga huset i Stockholm erbjuder olika slags stöd åt familjer som drabbats av dödsfall.

... "Dödsviktigt" är en sajt för barn och unga som mist en förälder. http://www.dodsviktigt.nu/
V 07. Bonusbarn 85 & 87.
Användarvisningsbild
zink
Sjaldiamant
Sjaldiamant

Inläggav zink » lör jun 13, 2020 00:28

Funderar vidare. Hemmet. Barnens framtid.

Svårt. Beroende på hur gamla barnen är. Vilket stöd du har runtomkring dig. För jag tänker att om det vore en skilsmässa och man vill att barnen ska känna sig hemma på ett nytt ställe - vilka saker är viktiga för dem då? Kanske lättare att tänka så än döden för att komma vidare. Att göra en lista för vart och ett av barnen och barnen gemensam. För sådant som du känner att andra inte kan ha koll på men som är viktigt för er eller dig, om barnen är små ännu.
V 07. Bonusbarn 85 & 87.
Användarvisningsbild
zink
Sjaldiamant
Sjaldiamant

Inläggav BaraSara » lör jun 13, 2020 07:28

Nu är jag grinig, jag vet, men kan ni inte invänta ts svar innan ni börjar tipsa?! Visst kan ts ljuga om att hon lider av en cancer med dålig prognos när hon egentligen planerar självmord, men ändå.
BaraSara
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav Fryle » lör jun 13, 2020 08:10

BaraSara skrev:Nu är jag grinig, jag vet, men kan ni inte invänta ts svar innan ni börjar tipsa?! Visst kan ts ljuga om att hon lider av en cancer med dålig prognos när hon egentligen planerar självmord, men ändå.

Jag förstår inte vad jag gjort för fel?
Jag har i all vänlighet svarat utifrån de två scenario jag kan tänka mig.
Samma sak uppfattar jag att zink har gjort.

I ett öppet forum uppfattar jag att det handlar om en allmän diskussion lika mycket som personliga råd. Flera av de länkar zink hänvisar till var nya för mig och allmänbildande kunskap.

På vilket sätt skulle vi ha gjort det bättre?
Användarvisningsbild
Fryle
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav BaraSara » lör jun 13, 2020 08:26

Som jag skrev tidigare: invänta svar. Det är min åsikt på ett öppet forum.
BaraSara
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav Fryle » lör jun 13, 2020 09:27

BaraSara skrev:Som jag skrev tidigare: invänta svar. Det är min åsikt på ett öppet forum.

Jag förstår fortfarande ingenting.
Användarvisningsbild
Fryle
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Ponyo » lör jun 13, 2020 10:07

Jag tycker Fryle och Zink svarade otroligt bra. :heart:
Ponyo
SjalBarnModerator
SjalBarnModerator

Inläggav zink » lör jun 13, 2020 10:13

BaraSara skrev:Nu är jag grinig, jag vet, men kan ni inte invänta ts svar innan ni börjar tipsa?! Visst kan ts ljuga om att hon lider av en cancer med dålig prognos när hon egentligen planerar självmord, men ändå.

Ja, du har rätt i det. Du är inte grinig. Jag var för snabb. Borde ha avvaktat respons.

(Jag tänkte - handlade utan att tänka men nu när jag tänker i efterhand - i banorna att den som är sjuk och frågar, behöver hjälpen nu och har inte ork att själv söka. Den som planerar att ta sitt liv kan komma i andra tankar när den ser det konkreta som kommer efteråt för de anhöriga? Den som tvekar. Den som har bestämt sig, har redan sökt fram informationen? Men, jag vet ju verkligen inte. Så klokast hade varit att vänta tills nästa inlägg, ja.)
V 07. Bonusbarn 85 & 87.
Användarvisningsbild
zink
Sjaldiamant
Sjaldiamant

Inläggav zink » lör jun 13, 2020 10:17

Fryle skrev:

Jag förstår inte vad jag gjort för fel?
Jag har i all vänlighet svarat utifrån de två scenario jag kan tänka mig.
Samma sak uppfattar jag att zink har gjort.

I ett öppet forum uppfattar jag att det handlar om en allmän diskussion lika mycket som personliga råd. Flera av de länkar zink hänvisar till var nya för mig och allmänbildande kunskap.

På vilket sätt skulle vi ha gjort det bättre?

Hon har rätt i att vi kunde ha väntat in nästa svar. Men tid kan vara en bristvara för den som frågar om en sådan tung sak. Så både du och jag svarade snabbt för att det kändes rätt att svara snabbt.
V 07. Bonusbarn 85 & 87.
Användarvisningsbild
zink
Sjaldiamant
Sjaldiamant

Inläggav _Anonym » tor jul 09, 2020 19:46

Hur har du det, TS?
_Anonym

Återgå till Anonyma inlägg