Alltså, jag hade lovat mig själv (och två vänner) att aldrig nånsin äta p-piller eller stoppa andra "anti-barn-preparat" i kroppen. Vi blev rejält uppskrämda av bland annat p-stavar som vandrat i kroppen på kvinnor på slutet av 90-talet, och av min mamma som blev sjuk av p-piller.
Till saken hör att jag alltid haft mycket riklig mens, och grymt mycket mensvärk. Jag är ofta illsk några dagar innan mens, för att bli väldigt ledsen och deppig dagen innan mm - för att sedan utbrista "jaha - var det mensen!". För fem år sedan, efter senaste barnet var livet ganska mycket. Inte pga barnet utan annat i vår omgivning som påverkade livet. Så då blev jag övertalad av min barnmorska att sätta in en hormonspiral. Min man tittade på mig mycket förvånad och undrade om jag verkligen ville detta? Det finns blodproppar i släkten, och mammografipersonen jag var hos en gång sade att "ja, vi rekommenderar ju helst inga hormoner alls" pga cancerisken (vet ej om detta stämmer), men denna spiral skulle vara helt säker. Så jag sade ja, och tänkte att det var ett bekymmer mindre utan blödningar.

I början var det ett h-vete med småblödningar heeela tiden! Sen stabiliserade det sig, så nu kommer det bara blod ibland.
Nu börjar det bli dags att ta ut den igen, och antingen vara utan eller sätta in en ny. Och jag velar...vi ska ju inte ha fler barn är tänkt (jag börjar bli för gammal snart, och även om kärlek för fler barn finns så finns nog inte orken riktigt just nu).
Fördelar men en ny hormonspiral:
* maken säger att jag har varit mycket jämnare i humöret, vilket tydligen uppskattas här hemma.
* tydligen ska menopausen bli enklare med spiral
* slipper mens och humörsvängningar
Nackdelar:
* jag vill inte ha hormonpreparat i kroppen
* läskigt att sätta in den (men å andra sidan ska den gamla ändå ut)
* rädsla för proppar mm
* jag känner mig typ "okvinnlig" som inte får mens.
* om jag inte byter ut den mot en ny och ångrar mig så kanske det blir en ny inkörsperiod från h-v.
Det finns säkert fler aspekter av detta, men jag måste ju ta ett beslut snart. Jag skäms lite och vill inte att nån nära vän ska få veta, därför skriver jag anonymt. Förlåt att jag är så feg.
Behöver lite input, råd och hjälp av er kloka.