Det här med hormonpreparat... : Anonyma inlägg • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: ons feb 24, 2021 19:22

Det här med hormonpreparat...

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: krakri, God_cares, Hell Cat, Asia

Det här med hormonpreparat...

Inläggav Velig 2000 » tor feb 20, 2020 20:02

Alltså, jag hade lovat mig själv (och två vänner) att aldrig nånsin äta p-piller eller stoppa andra "anti-barn-preparat" i kroppen. Vi blev rejält uppskrämda av bland annat p-stavar som vandrat i kroppen på kvinnor på slutet av 90-talet, och av min mamma som blev sjuk av p-piller.

Till saken hör att jag alltid haft mycket riklig mens, och grymt mycket mensvärk. Jag är ofta illsk några dagar innan mens, för att bli väldigt ledsen och deppig dagen innan mm - för att sedan utbrista "jaha - var det mensen!". För fem år sedan, efter senaste barnet var livet ganska mycket. Inte pga barnet utan annat i vår omgivning som påverkade livet. Så då blev jag övertalad av min barnmorska att sätta in en hormonspiral. Min man tittade på mig mycket förvånad och undrade om jag verkligen ville detta? Det finns blodproppar i släkten, och mammografipersonen jag var hos en gång sade att "ja, vi rekommenderar ju helst inga hormoner alls" pga cancerisken (vet ej om detta stämmer), men denna spiral skulle vara helt säker. Så jag sade ja, och tänkte att det var ett bekymmer mindre utan blödningar. :Hahaa: I början var det ett h-vete med småblödningar heeela tiden! Sen stabiliserade det sig, så nu kommer det bara blod ibland.

Nu börjar det bli dags att ta ut den igen, och antingen vara utan eller sätta in en ny. Och jag velar...vi ska ju inte ha fler barn är tänkt (jag börjar bli för gammal snart, och även om kärlek för fler barn finns så finns nog inte orken riktigt just nu).

Fördelar men en ny hormonspiral:
* maken säger att jag har varit mycket jämnare i humöret, vilket tydligen uppskattas här hemma. :roll:
* tydligen ska menopausen bli enklare med spiral
* slipper mens och humörsvängningar

Nackdelar:
* jag vill inte ha hormonpreparat i kroppen
* läskigt att sätta in den (men å andra sidan ska den gamla ändå ut)
* rädsla för proppar mm
* jag känner mig typ "okvinnlig" som inte får mens.
* om jag inte byter ut den mot en ny och ångrar mig så kanske det blir en ny inkörsperiod från h-v.

Det finns säkert fler aspekter av detta, men jag måste ju ta ett beslut snart. Jag skäms lite och vill inte att nån nära vän ska få veta, därför skriver jag anonymt. Förlåt att jag är så feg. :oops:

Behöver lite input, råd och hjälp av er kloka. :help: :heart:
Velig 2000

Re: Det här med hormonpreparat...

Inläggav Fryle » tor feb 20, 2020 21:17

Till att börja med vill jag säga att det hormon som finns i hormonspiraler inte ökar risken för blodpropp.

Och med stigande ålder ökar ofta mensblödningarna, därmed även risken för lågt blodvärde.

Hormonspiralens effekt är lokal, likaså i huvudsak biverkningarna. De vanligaste är blödningstrassel som du nu kommit förbi. Den dämpande effekten hormonspiralen har på livmoderslemhinnan minskar risken för livmodercancer (inte att förväxla med livmoderhalscancer, där gör hormonspiralen varken till eller från).

Ofta går spiralbytet lättare än vad många tänkt sig. Och även om du skulle uppleva obehag är detta säkert överkomligt i relation till att du sedan har glädje av spiralen i fem år till.

Det finns inget som bara har fördelar men för de flesta har hormonspiral fler fördelar än nackdelar.
Storasyster (-03), Lillebror (-06) och Änglapojkarna (-00, -01, -05)
Användarvisningsbild
Fryle
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav sabe » fre feb 21, 2020 09:52

Jag gillar min hormonspiral känner av den betydligt mindre än andra preparat jag tagit och som Fryle säger så är effekten lokal.
Hormonspiral är ju de alternativet med minst hormoner. Sen avskyr jag att bli undersökt och och när de ska sätta in saker tycker att det är väldigt obehagligt. förmodligen för att jag ser lite annorlunda ut där nere och det är därför svårare att undersöka mig helt smärtfritt. :hmm:

Men jag tycker ändå att det positiva överväger och jag känner inte att jag måste ha mens heller tycker att det är praktiskt att jag inte har det alls längre :)
M 2007-04-10. :heart:
E 2013-02-15 :heart:

http://www.berlekom.se
Användarvisningsbild
sabe
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav CAKirre » fre feb 21, 2020 12:30

Jag blev ordinerad hormonspiral för att komma till bukt med förändringar i celler i livmoderslemhinnan, som hade kunnat leda till livmodercancer om det hade fått vara obehandlat. Precis som Fryle skriver.
Sedan hade jag haft blödningstrassel väldigt länge, som visade sig bero på att jag kommit i klimakteriet, och det har jag nu blivit av med. Även om jag ett tag aldrig trodde att det skulle ge med sig med staven heller.
Jag känner mig inte mindre kvinnlig utan mens, tycker mest att det är skönt att slippa känna att det kanske hade kunnat bli en ny bebis om kroppen bara hade fungerat som den ska.
Sedan har jag nu även hormonplåster, eftersom jag är rätt ung för klimakteriet och även om jag varit väldigt skeptisk till det, mest pga den miljöpåverkan som hormonpreparat ändå har, så är det rätt skönt att äntligen få viss ro, iallafall i den delen av kroppen.
Jag har så mycket annat som stökar för mig.

Citera helst inte.
Mamma till Tösen född feb -15
Kaninerna Salma dec -10 till juli -19 och August juni -11 till jan -19 :ljus:

Jag vill helst inte bli citerad.
Användarvisningsbild
CAKirre
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Andelle » fre feb 21, 2020 15:17

En hormonspiral (eller något annat hormonpreparat) har inte enbart lokal effekt. Våra hormoner styrs via hjärnan så det är liksom omöjligt.

Rekommenderar Jenny Koos aka Vulverine för mer info.

https://www.instagram.com/p/B1ARzYpi97R ... fvdoe9bzpk
3 fina ungar
Användarvisningsbild
Andelle
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Andelle » fre feb 21, 2020 15:23

Bild
3 fina ungar
Användarvisningsbild
Andelle
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav nano » fre feb 21, 2020 17:51

Jag tillhör iofs den kategorien som mår fruktansvärt vid mens (blir nattsvart och vill ta livet av mig VARJE mens).

Tål inte kombinerade, blir apatiskt och bör väl inte äta dem pga hjärtproblem i släkten. "Minpiller" funkade ett tag men sen fick jag massa biverkningar.

Testa hormonspiral i ren desperation. Tog typ 3 mån av att må fruktansvärt och sen en månad till men vill aldrig bli av med den. Kommer fortsätta med det tills jag dör känner jag.

I din sists hade jag lätt fortsatt. Mens är mest skit och kan man slippa det så gör det utan att blinka.
Stora Skruttet sep. -07, lilla Skruttet okt. -12

Bär i MT - "Topatop", Oscha Eventide långsjal och Girasol kortsjal men mest i Tula Toddler just nu
Användarvisningsbild
nano
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav sabe » lör feb 22, 2020 12:09

Fast det är ju ändå skillnad på preparat som verkar mer lokalt och de som tas oralt och påverkar hela kroppen. T.ex. så är kortison preparat som verkar lokalt att föredra framför preparat som man tar via spruta eller som kur. Det betyder förstås inte att lokalverkande preparat är helt biverkningsfria. Ett exempel eftersom jag har astma och allergi
Alla mediciner har biverkningar mer eller mindre jag vet att man inte kan begränsa effekten helt men det är mycket bättre om man får en lägre dos där preparatet ska verka än om man tar oralt och det sprider sig i hela kroppen.

Sen kan man förstås ändå känna att biverkningarna är för jobbiga och försöka hitta andra utvägar. :)
M 2007-04-10. :heart:
E 2013-02-15 :heart:

http://www.berlekom.se
Användarvisningsbild
sabe
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav nrablajS » sön feb 23, 2020 00:54

Jag har aldrig mått bra av de hormonpreparat jag testat, p-piller och p-stav. Jag fick problem med slemhinnan och hade svampinfektioner och urinvägsinfektioner ideligen. Men jag har nu blivit lite sugen på att testa hormonspiral. Frågan är bara om det finns ökad risk för svamp och uvi för då avstår jag hellre. Men blödningarna vore skönt att få bukt med för efter de tre barnen blir det väldigt blodigt och PMSen är vidrig. Jag ska skilja mig och blir deppig varje månad när mensen närmar sig :evil:
nrablajS
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav Fryle » sön feb 23, 2020 13:21

nrablajS skrev:Jag har aldrig mått bra av de hormonpreparat jag testat, p-piller och p-stav. Jag fick problem med slemhinnan och hade svampinfektioner och urinvägsinfektioner ideligen. Men jag har nu blivit lite sugen på att testa hormonspiral. Frågan är bara om det finns ökad risk för svamp och uvi för då avstår jag hellre. Men blödningarna vore skönt att få bukt med för efter de tre barnen blir det väldigt blodigt och PMSen är vidrig. Jag ska skilja mig och blir deppig varje månad när mensen närmar sig :evil:

Om du vill prova är det mest en ekonomisk fråga eftersom tillverkaren inte längre har kvar garantisystemet. Alla preventivmedel bör man ha tre månaders tålamod med i början innan man utvärderar. Trivs du inte med den låter du ta ut den igen och effekten upphör. Det går också att komplettera med lokalt östrogen om du har god effekt mot blödningarna men tycker att slemhinnorna blir torra.
Användarvisningsbild
Fryle
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav kapdurk » sön feb 23, 2020 15:12

Fryle skrev: Det går också att komplettera med lokalt östrogen om du har god effekt mot blödningarna men tycker att slemhinnorna blir torra.

Vilket bra tips. Har fått ruggigt sköra slemhinnor nu. :vågen:
Bästa :heart: 07 & 10
"We'll shine like stars in the summer light"
Bild
Användarvisningsbild
kapdurk
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav Fryle » sön feb 23, 2020 15:35

kapdurk skrev:
Fryle skrev: Det går också att komplettera med lokalt östrogen om du har god effekt mot blödningarna men tycker att slemhinnorna blir torra.

Vilket bra tips. Har fått ruggigt sköra slemhinnor nu. :vågen:

Lokalt östrogen är mycket bra, framförallt lite senare i livet. Efter klimakteriet blir slemhinnorna i slidan tunna och torra. Detta ökar risken för urinvägsinfektion, svampinfektion och urinläckage bland annat. Och svårt med sex.
Användarvisningsbild
Fryle
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Velig 2000. » lör apr 11, 2020 13:28

Tack snälla ni för alla synpunkter, och era personliga erfarenheter! :heart: Tack för tips om Vulverine också, ska läsa.

Jo det är nog så att jag verkligen borde byta till en ny, på riktigt. Maken och jag pratade igenom detta igen, och jag har såklart "glömt" de där nattsvarta dagarna innan mens, den djä-ulska mensvärken mm... :roll: För ett tag sedan hade jag mycket ont i magen på höger sida, och trodde såklart att det var spiralen, men förmodligen bara min känsliga mage och det späddes på med att jag blev orolig.

(Men kanske det också är just det också, utöver hormonerna, vetskapen om att "det är kört" med fler barn som också får mig att tveka, fast jag vet att jag/vi nog inte skulle orka en till graviditet. Maken säger tvärnej av lite olika anledningar, och säger att vi är nöjda med dem vi har vilket vi såklart också är.) :loving:

Lokalt östrogen, bra att ni sade det, ska fråga om det också. Jag är ju ca 45 nu, så rätt vad et är så är det väl dags för det. Är det en kräm på recept eller hur funkar det?

Men nu som världsläget ser ut, så hoppas jag att det ändå går att få en tid. Är inte lätt i vanliga fall, de verkar mest ta emot gravida och akutfall. Vad händer om jag inte hinner byta i tid och den sitter för länge?

Glad påsk på er! :heart:
Velig 2000.

Inläggav Fryle » lör apr 11, 2020 13:48

Det är goda tidsmarginaler med en hormonspiral. Om du är blödningsfri är det ingen större brådska. Om du varit blödningsfri men börjar få blödningar igen eller om du brukar ha blödningar men att de ökar bör du se till att få en bokad tid. Preventivmedelseffekten är kvar även när den blödningshämmande effekten avtagit.

Lokalt östrogen finns receptfritt, tex Ovesterin eller Vagifem. Den förstnämnda finns som kräm och vagitorier och är ganska billig. Den andra är vaginaltabletter med applikator dyrare och ingår inte i högkostnadsskyddet. Det finns även en östrogenring, Oestring, som är receptbelagd. Den läggs i slidan och byts var tredje månad. Sedan finns det lite andra preparat som inte används så ofta, tex Blissel och Estrokad, dessa är de lägst doserade.
Användarvisningsbild
Fryle
SjalInventarie
SjalInventarie

Återgå till Anonyma inlägg