Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9366307
Ketronya skrev:
Bonusmamma skrev:
Ketronya skrev:Man kan liksom inte gå i två olika skolor och borde inte kunna göra det med förskola heller. Och det var det jag menade att även om hon går på två olika förskolor är det inte en lösning som kan gälla mer än ett år, tills hon börjar skolan.
Hon påstår sig ha kollat upp det, och det ligger ju på henne att just göra det (kolla upp, anmäla barnet m.m.). Tanken är ju sedan att barnet går på EN skola, på min och sambons ort.

Jag tror inte heller det är bra med två förskolor, men tänker att man kan försöka och att det förmodligen märks ganska tydligt om hon mår dåligt av det. Om det problemet uppstår vill vi ha henne skriven här så att det inte blir några problem för oss att behålla vår förskoleplats.

Sambon har inte tagit upp saken med henne ännu (om att vi önskar få henne folkbokförd här på grund av val av skola), men jag ska pusha honom lite till att göra det snart.
Det tycker jag låter som en bra ansats, hoppas han lyckas få henne att förstå och gå med på det.
Fast hon behöver ju inte gå med på det, han behöver bara låta bli att skriva på flyttanmälan för barnet ;)

Ett sätt att lägga fram det skulle ju vara att det blir mycket extra pappersarbete om barnet ändå ska skrivas hos pappan och TS i vår för att barnet ska få skolplats på rätt ställe. Enklare att skriva hos pappan direkt? Lägg fram det som att det är administrativt självklart och logiskt?
Av Bonusmamma
#9368115
Idag bröt dottern ihop när vi blev arga på henne för en sak hon hade gjort. Vanligtvis blir hon arg och förbannad när man tillrättavisar henne, men nu blev hon tröstlöst ledsen. Efter ett tag lyckades min sambo få kontakt med henne, och då snyftade hon fram att hon inte vill börja på ett nytt dagis, men att hennes mamma inte lyssnar på henne när hon säger det :cry:
De flyttar nästa helg tror jag det är.
#9368274
Skönt att hon vågar visa hos er och kan sätta ord på känslorna :heart: Elände att det ska behöva vara så här...
Av Bonusmamma
#9368845
De har talats vid om flytten som hastigast nu när dottern skulle från oss till sin mamma. Mamman har ändrat sig, och tycker nu att dottern ska börja på förskoleklass och skola i den nya stan. Självklart :roll:

Dottern grät vid överlämningen, och mamman berättade att hon även gråter varje gång hon hämtar henne på dagis efter att hon varit hos oss. När vi hämtar henne efter mamma-veckan är hon alltid glad, även om hon framåt kvällen blir lite orolig och stökig. Men hon gråter inte, utan är jätteglad över att pappa hämtar.

Jag förstår inte hur mamman kan tycka att det är en bra idé att dottern blir tvungen att flytta till henne på heltid? För det är ju så det kommer bli när hon slutar på dagis.
Av Bonusmamma
#9369499
Nu har mamman visat sitt rätta ansikte, det vill säga låtsas inte ens längre att hon tänker samarbeta. Han fick ett helt galet röstmeddelande från mamman på telefonen. Hon håller på att gå bananas och säger att dottern SKA börja på förskola och skola i nya stan, och att hon ska skolas in nästa vecka.

Så nu äntligen börjar min sambo få eld i baken. Han har ringt familjerätten för att be om råd i situationen, och de i sin tur säger att man inte får ha två förskoleplatser. Så nu ska han ringa till kommun och se om hon verkligen har en ny förskoleplats (och om hon sagt upp deras gamla i så fall?) eller om hon ljuger av någon anledning.

Sen ska han skaffa ett ombud, på inrådan från familjerätten.

Det som stör mig mest är att de få gånger jag träffat exet så har hon verkligen verkat vara en bra förälder, omtänksam och velat samarbeta med min partner. Jag har tänkt att min sambo är lite förblindad av deras gamla relation, att han har en bild av henne som kanske inte stämmer helt överens med verkligheten. Men tydligen är hon en lika falsk person som min sambo alltid har påstått.. :(
#9369503
Har de gemensam vårdnad så måste både vårdnadshavare skriva på både för att säga upp förskoleplatsen och för att kunna skaffa en ny. Så om sambon inte har skrivit på någonting så borde det inte vara någon fara.
Av Bonusmamma
#9369544
PrettyUgly skrev:Har de gemensam vårdnad så måste både vårdnadshavare skriva på både för att säga upp förskoleplatsen och för att kunna skaffa en ny. Så om sambon inte har skrivit på någonting så borde det inte vara någon fara.
Eftersom hon påstår att hon redan har skaffat en ny dagis-plats så måste det ju ha skett bakom min sambos rygg :hmm:

Nu, efter att kommunen hade låg kö och han blev bortkopplad, så har han blivit handlingsförlamad igen.. Han tycker det är så jobbigt att ta itu med situationen att han kopplar bort det mentalt :gaah:
Jag vill inte få honom att må mer dåligt genom att pressa honom för hårt, men han måste ju verkligen ringa runt och reda ut allt, nu!
#9369548
Bonusmamma skrev:
PrettyUgly skrev:Har de gemensam vårdnad så måste både vårdnadshavare skriva på både för att säga upp förskoleplatsen och för att kunna skaffa en ny. Så om sambon inte har skrivit på någonting så borde det inte vara någon fara.
Eftersom hon påstår att hon redan har skaffat en ny dagis-plats så måste det ju ha skett bakom min sambos rygg :hmm:

Nu, efter att kommunen hade låg kö och han blev bortkopplad, så har han blivit handlingsförlamad igen.. Han tycker det är så jobbigt att ta itu med situationen att han kopplar bort det mentalt :gaah:
Jag vill inte få honom att må mer dåligt genom att pressa honom för hårt, men han måste ju verkligen ringa runt och reda ut allt, nu!
Är det ok för honom att även du ringer runt? Eller är det för personanknutet nu, det kan du göra när det är mer generella frågor.

(När det var grejer kring bonusungarna ringde den av oss som hade möjlighet. Det var en av orsakerna till att jag tog dubbelnamn, då hette jag samma som barnen.)

Men. Han f å r inte koppla bort det nu. Det är ju start alldeles snart. Kan du supporta honom utan att stressa...? Svårt!

Om han blivit bortkopplad i kommunkön så säg åt honom att säga det när han ringer upp (eller hann han aldrig prata med ngn levande ens?) att de måste ta emot ett meddelande och ringa upp. Att läget faktiskt är akut nu. En förälder som väl begår ett brott och ett barn som far illa...
Av Bonusmamma
#9369565
Nu har vi fått ett mess från mamman om att hon inte tänker lämna dottern till oss på fredag, då det är bytesdag, att hon tänker behålla henne hemma :siishah:

Vad gör man då, om hon inte ändrar sig innan dess? Om hon vägrar umgänge? Vem anmäler man det till?
Av Bonusmamma
#9369594
Juliusdotter skrev:Hoppas för tjejens skull att ni fått fatt på någon idag. Vad hade hon för anledning till att inte låta dottern komma till si pappa på fredag?
Hon är arg för att han vill folkbokföra dottern hos oss istället, och att vi vill att hon ska gå i skola på vår ort. Hon skrev i sms:et att överenskommelsen om delat boende är bruten från hennes sida, och att han får möta henne i tingsrätten om han vill ha sin dotter.

Så.. hur går man tillväga då?
Lämnar man in blankett till tingsrätten, eller ringer man?
Hur skaffar man ett ombud/advokat?
#9369598
:(

Jag har ingen erfarenhet men jag tror att ett tips nu är => Skriv ner allt! Datum och tid och vad som sägs/skrivs. Även om det blir er tolkning. Så ta er en stund ikväll och skriv ner det som skett fram tills nu. Det blir nog din upgift eftersom sambon är stressad. En viktig uppgift.

Du lär få tips här av andra som varit i er situation på olika sätt. Heja på så mycket det går innan det går för långt som påpekas ovan.

Det är väl något sorts brott om hon vägrar lämna på fredag? Det handlar ju inte om oro för dotterns väl och ve dessutom...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 59
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?