Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av bonusmamma
#9375656
Bonusmamma skrev:Nu har dock mamman ändrat sig igen och vill samarbeta :roll: Hon sa att man inte får ha två dagis trots allt. Hon och min sambo kom överens om att avvakta tills skatteverket har gjort sin bedömning om var barnet ska bo (vilket troligen blir på vår ort), och att vi fram till dess kommer fortsätta ha dottern 50/50 och att hon går kvar på sitt gamla dagis tills vidare.

Sen kommer de fortsätta ha 50/50 även om de bor på olika orter, men kommer då hjälpas åt med att skjutsa till dagis och skola. Dvs, min sambo skjutsar dottern på en av mammans veckor, och mamman skjutsar dottern på en av pappans veckor, så att det inte ska bli den ena föräldern som hela tiden måste pendla långt med barnet.
När sambon berättade om deras överenskommelse tyckte jag han var lite naiv som faktiskt vågade lita på henne. Och visst hade jag rätt :?

I samband med att sambon pratade med kommunen angående dagis-platsen så bad han dem att även skriva honom på platsen, så att mamman inte kan säga upp den.
Idag ringde exet och var fly förbannad på honom. Hon hade ringt kommunen för att säga upp platsen och fick då veta att det inte gick eftersom hon inte stod ensam på den. Hon tyckte min sambo var ett egoistiskt svin som gjorde detta bakom ryggen på henne :hmm: Fastän de tidigare hade gjort en muntlig överenskommelse om att dottern skulle fortsätta gå på sitt gamla dagis.

Än en gång visar hon att det inte går att lita på henne..
Av bonusmamma
#9375729
Det visade sig att mamman hämtade på dagis idag, trots att flickan ska vara hos oss fram till fredag. Hon skrev i ett sms att hon inte tänker låta dottern vara hos oss förrän de har haft ett samtal på familjerätten.

Så nu är det bara att höra av sig till juristen igen, och inleda en stämningsprocess..
Av bonusmamma
#9375817
Vi vet ingenting om dotterns mående nu, mer än att hon gissningsvis saknar sin käraste ägodel just nu; snuttefilten som ligger hos pappa :( Och gud vet hur länge det dröjer innan vi får träffa henne. Ska be sambon skicka snutten på posten imorgon :heart:
Av bonusmamma
#9375820
isbl skrev:Hur mår lilla barnet som hamnar så i kläm :( ska din sambo söka om ensam vårdnad i och med stämningen? Låter ju inte som en toppenmiljö (hos mamman) att växa upp i.
Jag antar att det är något vi får diskutera med juristen, vad som är lämpligt. Helst vill ju min sambo kunna få ett fungerande samarbete som innebär att dottern fortsätter bo 50/50, i andra hand att hon blir boende hos oss, och i sista hand att han måste kräva vårdnaden.

Han vill inte att det ska behöva gå så långt, men en jurist vet nog mer om vad man bör satsa på i sådana här situationer.

Mamman har borderline och tänker bara i svart eller vitt, har sambon berättat. Det är därför hon kan bete sig så här irrationellt utan att tänka sig för. Skulle inte förvåna oss om hon imorgon ber om ursäkt och vill att vi ska samarbeta igen :roll:

Sen hur det påverkar ett barns uppväxt är svårt att säga. Jag tror att hon är en bra mamma, men det är ju omöjligt att avgöra. Dottern har i alla fall inte sagt något om att hon mår dåligt hos mamma.
#9375825
Men jösses...
bonusmamma skrev:Hon tyckte min sambo var ett egoistiskt svin som gjorde detta bakom ryggen på henne :hmm: Fastän de tidigare hade gjort en muntlig överenskommelse om att dottern skulle fortsätta gå på sitt gamla dagis...
Och tyvärr...
bonusmamma skrev:Dottern har i alla fall inte sagt något om att hon mår dåligt hos mamma.
...så behöver inte det betyda att hon har det bra. Det kan även betyda att hon skyddar henne. Eller sig själv, är hotad till tystnad. Tyvärr.

Med en lynnig förälder så måste barnet anpassa sig för att "överleva". Och det har ju även din sambo gjort - han har vant sig.

Skönt att ni kommit en bit på väg men så trist. Och hoppas att ni får råka dottern snart!!! :heart:
Av bonusmamma
#9375848
zink skrev:Men jösses...
bonusmamma skrev:Hon tyckte min sambo var ett egoistiskt svin som gjorde detta bakom ryggen på henne :hmm: Fastän de tidigare hade gjort en muntlig överenskommelse om att dottern skulle fortsätta gå på sitt gamla dagis...
Och tyvärr...
bonusmamma skrev:Dottern har i alla fall inte sagt något om att hon mår dåligt hos mamma.
...så behöver inte det betyda att hon har det bra. Det kan även betyda att hon skyddar henne. Eller sig själv, är hotad till tystnad. Tyvärr.

Med en lynnig förälder så måste barnet anpassa sig för att "överleva". Och det har ju även din sambo gjort - han har vant sig.

Skönt att ni kommit en bit på väg men så trist. Och hoppas att ni får råka dottern snart!!! :heart:
Ja, visst har du rätt i att det kan vara så. Mamman har en äldre son med tidigare partner; han var med andra ord min sambos bonusbarn. Pojken hade enbart vuxit upp med sin mor, och var väldigt kuvad. Så fort han gjorde fel fick hon extrema utbrott. Jag vet inte om det är likadant med dottern :|

Även min sambo har beskrivit att man fick tassa på tå runt henne, för vad som helst kunde få henne att explodera.
Av bonusmamma
#9375879
Nu känner jag mig så frustrerad. Mamman har hört av sig igen, sagt att hon bara var rädd att förlora sin dotter och därför överreagerade. Sambon ska få hämta dottern på dagis ikväll och mamman kom med ett nytt förslag om hur de kunde lösa boendet framöver. Hon sa att hon hade pratat med skatteverket och att de hade sagt att dottern kommer bli skriven hos oss, men det har vi inte fått någon bekräftelse på än. Antingen hittar hon på för att fortsätta försöka få sin vilja igenom, eller så får vi ett beslut på posten om några dagar.

Min sambo vill nu dra tillbaka tillbaka juristens roll i det hela. Det är så dyrt tycker han. Och det främjar inte deras samarbete om det leder till en stämning. Han tycker att de kan träffas på Familjerätten och skriva ett eget kontrakt, vilket blir gratis.

Men vem vet vad den kvinnan hinner hitta på innan de fått en tid dit? Det kan ta en månad eller mer innan man får en tid.
Jag tycker han kan boka in i alla fall ETT möte med juristen för att få vägledning i vad som är viktigt att ta med i kontraktet, så att han inte lämnar några kryphål för henne. Men det är ju dyrt... :roll:
#9375886
Men vaddå dyrt? Har ni hemförsäkring och har haft i minst två år bör sambon söka rättsskydd. Då betalar han en självrisk och sen runt 20-25% av kostnaden över självrisken. Är mamman med på allt kan han ha ett avtal klart inom några veckor till en kostnad om säg 3000 kr. Skulle inte mamman gå med på allt, har han i vart fall förkortat tiden det tar innan det hela bör ta slut eftersom familjerätten inte kommer att kunna avgöra fallet utan sambon blir tvungen att stämma om x månader istället.

Är det inte bättre att få klarhet nu, innan skolan börjar? Mammans sjukdom lär knappast göra situationen bättre om tre månader...
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 59

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?