Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av bonusmamma
#9375891
Stark skrev:Men vaddå dyrt? Har ni hemförsäkring och har haft i minst två år bör sambon söka rättsskydd. Då betalar han en självrisk och sen runt 20-25% av kostnaden över självrisken. Är mamman med på allt kan han ha ett avtal klart inom några veckor till en kostnad om säg 3000 kr. Skulle inte mamman gå med på allt, har han i vart fall förkortat tiden det tar innan det hela bör ta slut eftersom familjerätten inte kommer att kunna avgöra fallet utan sambon blir tvungen att stämma om x månader istället.

Är det inte bättre att få klarhet nu, innan skolan börjar? Mammans sjukdom lär knappast göra situationen bättre om tre månader...
Tyvärr har han inte haft hemförsäkring innan jag flyttade in, vilket är mindre än två år sen. :gaah:
Jag anser att han ändå bör kosta på sig åtminstone ett möte med juristen. Han ärvde en större summa pengar i vintras, så han behöver inte drabbas av skulder..
Av bonusmamma
#9375892
bonusmamma skrev:
Tyvärr har han inte haft hemförsäkring innan jag flyttade in, vilket är mindre än två år sen. :gaah:
Jag anser att han ändå bör kosta på sig åtminstone ett möte med juristen. Han ärvde en större summa pengar i vintras, så han behöver inte drabbas av skulder..
Menar tvärtom. Innan jag flyttade in hade han ingen hemförsäkring.
#9375952
Jisses, vilken situation, stackars barn och stackars dig!

Vad behövs för att nå fram till din sambo?
Det känns som att i den här situationen är det ju verkligen viktigt att ha det juridiskt klart och tydligt vad som gäller och som du säger inga kryphål.

Dyrt i förhållande till vad? Till hans barns mående? Till ert mående? Till en pryl han vill köpa? Jag kan själv fastna ibland i "men vill ha min buffert" men vad är egentligen en buffert till för, är det inte precis sånt här?
Av bonusmamma
#9375988
Nu är vi arga och irriterade (igen). Tidigare idag skickade exet ett surt sms som löd på ett ungefär "Jaha, men då får hon väl bo hos mig varannan helg då, för att du är så egoistisk som inte orkar köra". :roll:

Nyss var vi iväg och hämtade dottern, och det första hon sa när hon satte sig i bilen var att pappa var taskig, för hon får bara vara hos sin mamma på helgerna. "Vem har sagt det?" undrade pappa, "Det har du sagt till mamma" svarar hon. :?

Vi säger så klart att ingenting är bestämt ännu och att pappa inte har sagt så till mamma, men undrar om hon hellre vill bo hos mamma än pappa. Hon svarar, "Ja, för mamma är ledsen".

Hatar att exet ska använda dottern som slagträ :evil:
Av bonusmamma
#9376380
Idag fick sambon ett mail från sin fd bonus-son som är förbannad för att han har gjort hans mamma ledsen. Och tydligen är min sambo ett egoistiskt svin som inte vill köra bil 2 timmar per dag på mammans veckor, för att hämta och lämna dottern på dagis. Vi har ju faktiskt bil och körkort, så det är ju inte mer än rätt att vi ställer upp på det, tydligen :roll:

Så att de flyttar utan att kolla upp pendlingsmöjligheterna i förväg, det måste ju vara vårt fel.. eller? :hmm:
#9376435
Stackars tösen :heart: , som får leva i falska lögner och ansvaret att trösta mamman. Hoppas hon kan tro på din sambo och dig med vad ni säger (med risk att mamman redan förstört det förtroendet) även om ni inte skall smutskasta mamman inför henne. Hur blir det med juristen, vill din sambo fortfarande inte satsa pengarna på sin dotter?

Vill sända en bamse kram till barnet.
#9376436
Veronikak skrev:Stackars barnet, som blir utnyttjad så! Och får höra att hon ska ta ansvar för mammans mående genom att bo hos henne. :|
:notworking:

Det känns inte som att hon är en fungerande borderline av det ni beskriver :(
#9376437
bonusmamma skrev:Han ärvde en större summa pengar i vintras, så han behöver inte drabbas av skulder..
Bra! För det är ju inte alla som har säg 3 000 kr som buffert. Det kan man inte förutsätta.
#9376443
Jag som bara haft borderlinepersoner nära mig som vuxen får ont i magen av tanke på hur det måste vara för ett barn... Har mamman nåt stöd, i sin sjukdom rent generellt och i föräldrarollen specifikt? Det där FUNKAR ju inte! Någon måste ju hjälpa mamman att komma ihåg att det finns nyanser i världen, och förmedla detsamma till barnet. :( Och pappan kan ju inte göra det längre, han är ju Emot Henne...
Av bonusmamma
#9376444
Nu har de i ett sms gjort en överenskommelse om att dottern ska vara hos sin mamma tre helger i månaden och resten av tiden hos oss, fram tills skatteverkets beslut kommer. Och om det beslutas att hon ska skrivas här så ska de fortsätta med den överenskommelsen.

Efter det tillägger hon att vi skadar dottern, som inte låter henne bo 50/50. Att vi är egoistiska som inte kan ställa upp och köra henne. Men är det verkligen vårt ansvar att se till att barnet kommer till och från dagis på mammans veckor? Ska vi känna oss skyldiga till att situationen ser ut som den gör? Är det verkligen VI som har skadat dottern?

Nej, hon är inte riktigt psykiskt stabil, den kvinnan. Vad jag vet har hon frånsagt sig medicinering för sin sjukdom, eftersom hon inte anser att hon är sjuk. Eller ja, "sjuk". Jag vet inte om Borderline klassas som sjukdom eller störning, men hon har valt att inte behandla det.
#9376466
Instämmer, bearbeta din sambo till att ta hjälp av juristen så att det inte drar ut på tiden!

Hur gammal är dottern förrresten? EDIT: 5 år.

Det kanske är bra att det sker ett skifte nu i vem som har den större delen av föräldraansvaret, den som inte har borderline. Innan dottern växer upp till att bli flodhästskötare på heltid.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 59

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?