Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9365163
:heart:

Oerhört trist att hon inte tog upp det här innan med pappan! Det borde ligga henne till last? :hmm: När de faktiskt har 50:50 - håller tummarna för att det är rätt formell typ av 50:50 dock. Kan inte det där.

Att föreslå att ha ett barn på två dagis låter inte som att hon bryr sig om barnet...?

Att inte diskutera med pappan, likaså...

(Fast visst, med dagens arbetsmarknad kan det vara tvunget att skriva på om jobb som försvårar, jo. Vet inte läget här.)
Av Bonusmamma
#9365199
Hon fick ett jobb i den andra staden, men å andra sidan tror jag inte att varken soc eller arbetsförmedlingen kräver att man ska flytta om man har ett barn vars andra förälder bor i samma stad? Jag är i samma sits och har inga sådana krav på mig.

Min sambo ska prata med familjerätten på måndag för att få lite råd och info.
Av Bonusmamma
#9365208
Jag tycker bara det är så egoistiskt av henne. Hon vill flytta för att hon inte orkar pendla till jobbet, men min sambo måste själv pendla till sitt jobb och väljer att inte flytta för att han inte vill förlora boendet med sitt barn.. Hon har dessutom närmare till sitt jobb än han :roll:
#9365219
Det är ju så många olika fel i allt det här, inte minst hur dåligt det måste vara för ett barn att gå på två olika dagis!! :(
#9365243
Det som händer när hon anmäler flyttning för barnet och din sambo inte skriver på är att Skatteverket startar en utredning. Då frågar handläggaren hur mycket barnet bor hos vardera föräldern och var barnet har skola/barnomsorg. I första hand går handläggaren på boendetid. Är den 50/50 eller nära, eller om någon eller båda föräldrarna ljuger och boendetiden blir mer än 50% går man vidare till barnomsorg/skola. Då folkbokförs barnet hos vårdnadshavaren som har närmast, fågelvägen, till barnomsorgen. Alltså din sambo, eftersom gemensamma vårdnadshavare inte på eget bevåg kan byta förskola (ska i alla fall inte kunna göra det. Ring skatteupplysningen (folkbokföringen) om du vill prata mer specifikt, de är vana vid frågeställningen.
#9365285
Du har fått svar från folk som är insatta i dylika frågor, bra! Hoppas att ni kommer vidare med detta i veckan trots semestertider!
Bonusmamma skrev:Jag tycker bara det är så egoistiskt av henne. Hon vill flytta för att hon inte orkar pendla till jobbet, men min sambo måste själv pendla till sitt jobb och väljer att inte flytta för att han inte vill förlora boendet med sitt barn.. Hon har dessutom närmare till sitt jobb än han :roll:
Nu är jag visserligen norrlänning men pendla 1,5 mil är det långt? Möjligen om det är tre byten (stadsbuss, länsbuss, stadsbuss) eller annat strul. Inte med bil.

Och som jag förstår det så pendlar pappan alltså idag 5 mil just för att bo kvar i samma stad som sin dotter. Låter som att oddsen är på hans sida (helt oinsatt dock, bör jag påpeka).
Av Bonusmamma
#9365462
zink skrev:Hoppas att ni fått veta mer idag trots semestertider! :heart:
Min sambo fick tag i både Familjerätten och Skatteverket igår :tumup:

De sa som någon annan nämnt i tråden, att dottern inte kan bli skriven på den nya orten om han inte skriver under pappret, och därmed kan hon heller inte få en ny dagis-plats. Skatteverket gör då en utredning om var dottern ska bli skriven. De kollar bland annat på tidigare kända adress. Förra adressen innan mammans lägenhet var min sambos adress. De kollar även på avståndet till nuvarande dagis och sånt.

Om mamman får för sig att stämma på boendet så skaffar vi en advokat. Även om det kostar en del så är det värt det. Det handlar ju om hela dotterns framtiden. Blir hon inskriven på dagis i den andra staden kommer hon får börja skola där och är sen "fast" där tills hon slutar 9:an, om inte mamman flyttar tidigare.
#9365598
Skönt med snabba och positiva besked! Heja på. Fast, fy fasiken att det inte går at samarbeta istället... :-/ Bara göra så där?!
Av Bonusmamma
#9365828
Nu är mamman oerhört naiv.. :roll:

Deras enda kommunikation är i princip över mail och sms, eftersom det var en väldigt känslig separation. Min sambo orkar inte se henne face-to-face helt enkelt, eller ens höra hennes röst över telefon, trots att det gått snart två år.

Han har ännu inte svarat på hennes mail om att hon ska flytta (som han fick för en vecka sen), för han ville hinna kolla upp saker först. Nu kom ett sms fullt att stora glada smileys, där hon skriver att de flyttar sista augusti och att han är välkommen att hälsa på i deras nya hem för att se hur dottern bor, och att hon skickar med ett papper om adressändring som han ska skriva under.

Hur tänkte hon där? Att han kommer acceptera deras flytt utan protester? Att han skulle vilja hälsa på?
Av Bonusmamma
#9365838
Kan det göra någon skillnad i en boendetvist, att mammans make har suttit i fängelse två gånger för rattfylleri?

De var grannar från början, och efter första gången förlorade han körkortet och fick fängelse 1-2 månader, vilket visste om. Efter det skjutsade han runt på sina egna barn OCH min sambos dotter utan körkort, och förmodligen rattfull emellanåt. Det var när han åkte in för rattfylleri en andra gång (6 månaders fängelse) som det uppdagades för omgivningen att han var alkoholist.

Mamman gjorde sen slut med min sambo, och blev ihop med honom strax efter att han kom ut ur fängelset den andra gången. Hon hävdar att han är nykter nu.
#9365842
Oj, att din sambo inte svarade direkt utan det hunnit gå en vecka - för att ha mer på fötterna innan ifrågasättandet - låter mer ok än att i hennes fall höra av sig om en dylik sak som om det vore ngt att bara meddela, inte resonera om. Det är kort varsel (en månad innan flytt) vilket det visserligen kan vara vid ändrat jobb men i det sammanhang då målar upp låter det ju som att hon är naiv eller något annat.

Det du skriver om rattfyllan tyder ju också på det. Om det finns bevsining kring det så borde det stödja din sambos möjligheter att få ha hand om dotter - hoppas jag. (Alkoholism är en folkjukdom, vanligt förekommande och måga har barn - egna eller andras. Och det går att få nyktra alkoholister att fungera, de ska inte klassas ut helst. Men det innebär en risk. Det kräver att den andre - här mamman - inte är medberoende, inte naiv utan skärpt. Jag har sådana positiva fall i min närhet. Men på varje sådan ser jag tyvärr fem negativa fall. Minst.)

Men jag har ingen om helst kunskap inom området alltså vad gäller vårdnadstvister o s v! Det är det andra här som har både självupplevt och professionellt. Och ni har fått kontakt med folks om kan ge professionellt råd.

Oerhört trist men kanske, kanske finn det ngt positivt i det, att det leder till ett bättre liv för dottern om det innebär mer tid hos din sambo och dig...?
Av Bonusmamma
#9365900
Sambon svarade på mailet i eftermiddags. För en stund sen knackade hans ex på dörren och ville prata med honom. De står utomhus och pratar fortfarande.. Känner på mig att min sambo kommer må dåligt ikväll :(
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 59
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?