Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9365935
Bonusmamma skrev:Sambon svarade på mailet i eftermiddags. För en stund sen knackade hans ex på dörren och ville prata med honom. De står utomhus och pratar fortfarande.. Känner på mig att min sambo kommer må dåligt ikväll :(
Tungt men bra. De behöver prata om detta, om de kan.

Men blir det mest på hennes villkor? Det är därför han mår dåligt?

I detta fall bör han ha en hel del odds på sin sida - men ett väldigt ilsket ex å andra sidan... (Hur tänkte hon?!)

Håller tummarna :heart:
Av Bonusmamma
#9366013
Det blev trots allt ett bra samtal, och inte lika jobbigt som min sambo hade föreställt sig!
Hon ville vara samarbetsvillig och sa att de ju kan ha två dagis så att de kan fortsätta ha dottern 50/50. Sen gick hon även med på att dottern börjar på förskoleklass på min sambos ort.

Nu i efterhand, när jag och sambon har diskuterat det, så inser vi att det i så fall är bäst att dottern ändå är skriven här. Annars kommer det blir krångel om ett år vid byte av folkbokföring. Även om vi skriver ett kontrakt med hjälp av advokater så blir det ju så att barnet blir inskriven på en skola på den ort hon är folkbokförd. Och om då ändringen av folkbokföringsadress fördröjs av någon anledning kommer hon ändå hamna i den andra staden.

Min sambo ska ta upp detta med exet. Hon blir nog inte glad, men å andra sidan påstår hon ju att hon vill samarbeta.
#9366067
Ja, det är möjligt att ha två dagisplatser i olika kommuner och gå varannan vecka på respektive dagis. Jag har pratat med en föräldet som hade det så för sitt barn. Enligt den föräldern fungerade det bra för barnet. Därmed inte sagt att det funkar bra, eller ens ok, för alla barn, såklart.
#9366068
Jos skrev:Ja, det är möjligt att ha två dagisplatser i olika kommuner och gå varannan vecka på respektive dagis. Jag har pratat med en föräldet som hade det så för sitt barn. Enligt den föräldern fungerade det bra för barnet. Därmed inte sagt att det funkar bra, eller ens ok, för alla barn, såklart.
Fast här var det ju inom samma kommun om jag fattat rätt.

Hoppas verkligen att det löser sig för din sambo! :heart:
#9366072
Frågan är om det verkligen är för barnets bästa att gå på två förskolor, jag kan tänka mig att det skulle kunna fungera, men det kommer ju aldrig vara det bästa för barnet.

Och sen, hur ska delad vårdnad kunna fortsätta när hon börjat skolan?
Senast redigerad av Ketronya den fre aug 01, 2014 16:49, redigerad totalt 1 gånger.
#9366073
Bonusmamma skrev:Det blev trots allt ett bra samtal, och inte lika jobbigt som min sambo hade föreställt sig!
Det lät som ett steg framåt ändå. Hoppas att det går utan gnissel att skriva dottern hos sambon också.
#9366091
Ketronya skrev:Frågan är om det verkligen är för barnets bästa att gå på två förskolor, jag kan tänka mig att det skulle kunna fungera, men det kommer ju aldrig vara det bästa för barnet.

Och sen, hur ska delad vårdnad kunna fortsätta när hon börjat skolan?
I och med att föräldrarna bor i samma kommun så är det enklare... ;) Om barnet nu blir skrivet hos pappan och sedan börjar skolan där så har barnet sedan rätt att få skolskjuts till mamman de veckor hen bor där. Vilket i min bekantskaps krets har blivit lite löjligt, en ena familjen bor typ 1 km ifrån den ordinarie skolskjutsens hållplats men får inte skolskjuts eftersom det är en annan kommun. Den andra familjen bor den ena parten 2,5 mil ifrån närmsta skolskjutshållplats för skolan men inom samma kommun och barnet i det fallet får åka taxi de veckor hen ska till den föräldern...
Så en del förenklas när barnet börjar skolan!
#9366093
Ketronya skrev:Frågan är om det verkligen är för barnets bästa att gå på två förskolor, jag kan tänka mig att det skulle kunna fungera, men det kommer ju aldrig vara det bästa för barnet.

Och sen, hur ska delad vårdnad kunna fortsätta när hon börjat skolan?
Delad vårdnad kommer de med all säkerhet att fortsätta ha. Det har man för det mesta även om barnet har en boendeförälder som den bor hos den mesta tiden. Var man bor har inte med vårdnaden att göra. Delad vårdnad är inte samma sak som att barnet bor varannan vecka. Delad vårdnad betyder att båda föräldrarna har lika mycket ansvar för barnet och båda ska skriva på diverse papper. Det är extra krångligt med delad vårdnad om en förälder bor utomlands, men det är fullt möjligt. Delad vårdnad är i de flesta fall det bästa för barnet eftersom ett barn har rätt till båda sina föräldrar.

Att gå på olika förskolor varannan vecka anser inte jag vara det bästa för barnet. Hur skulle man som vuxen fungera om man bodde och jobbade på olika ställen varannan vecka? Snacka om dubbelliv.
#9366094
Cayenne skrev:Att gå på olika förskolor varannan vecka anser inte jag vara det bästa för barnet. Hur skulle man som vuxen fungera om man bodde och jobbade på olika ställen varannan vecka? Snacka om dubbelliv.
Tänker också så. Och som vuxen är man inte lika utsatt, beroende av andra s a s.

Det kan ju bli så att det för detta barn inte funkar och barnet då går på sin gamla fsk på heltid, om det är det bästa.
#9366113
Cayenne skrev:
Ketronya skrev:Frågan är om det verkligen är för barnets bästa att gå på två förskolor, jag kan tänka mig att det skulle kunna fungera, men det kommer ju aldrig vara det bästa för barnet.

Och sen, hur ska delad vårdnad kunna fortsätta när hon börjat skolan?
Delad vårdnad kommer de med all säkerhet att fortsätta ha. Det har man för det mesta även om barnet har en boendeförälder som den bor hos den mesta tiden. Var man bor har inte med vårdnaden att göra. Delad vårdnad är inte samma sak som att barnet bor varannan vecka. Delad vårdnad betyder att båda föräldrarna har lika mycket ansvar för barnet och båda ska skriva på diverse papper. Det är extra krångligt med delad vårdnad om en förälder bor utomlands, men det är fullt möjligt. Delad vårdnad är i de flesta fall det bästa för barnet eftersom ett barn har rätt till båda sina föräldrar.

Att gå på olika förskolor varannan vecka anser inte jag vara det bästa för barnet. Hur skulle man som vuxen fungera om man bodde och jobbade på olika ställen varannan vecka? Snacka om dubbelliv.
Jo jag vet det, uttryckte mig klumpigt men menar givetvis 50/50. Man kan liksom inte gå i två olika skolor och borde inte kunna göra det med förskola heller. Och det var det jag menade att även om hon går på två olika förskolor är det inte en lösning som kan gälla mer än ett år, tills hon börjar skolan.
Av Bonusmamma
#9366268
Ketronya skrev:Man kan liksom inte gå i två olika skolor och borde inte kunna göra det med förskola heller. Och det var det jag menade att även om hon går på två olika förskolor är det inte en lösning som kan gälla mer än ett år, tills hon börjar skolan.
Hon påstår sig ha kollat upp det, och det ligger ju på henne att just göra det (kolla upp, anmäla barnet m.m.). Tanken är ju sedan att barnet går på EN skola, på min och sambons ort.

Jag tror inte heller det är bra med två förskolor, men tänker att man kan försöka och att det förmodligen märks ganska tydligt om hon mår dåligt av det. Om det problemet uppstår vill vi ha henne skriven här så att det inte blir några problem för oss att behålla vår förskoleplats.

Sambon har inte tagit upp saken med henne ännu (om att vi önskar få henne folkbokförd här på grund av val av skola), men jag ska pusha honom lite till att göra det snart.
#9366272
Bonusmamma skrev:
Ketronya skrev:Man kan liksom inte gå i två olika skolor och borde inte kunna göra det med förskola heller. Och det var det jag menade att även om hon går på två olika förskolor är det inte en lösning som kan gälla mer än ett år, tills hon börjar skolan.
Hon påstår sig ha kollat upp det, och det ligger ju på henne att just göra det (kolla upp, anmäla barnet m.m.). Tanken är ju sedan att barnet går på EN skola, på min och sambons ort.

Jag tror inte heller det är bra med två förskolor, men tänker att man kan försöka och att det förmodligen märks ganska tydligt om hon mår dåligt av det. Om det problemet uppstår vill vi ha henne skriven här så att det inte blir några problem för oss att behålla vår förskoleplats.

Sambon har inte tagit upp saken med henne ännu (om att vi önskar få henne folkbokförd här på grund av val av skola), men jag ska pusha honom lite till att göra det snart.
Det tycker jag låter som en bra ansats, hoppas han lyckas få henne att förstå och gå med på det.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 59
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?