gå med i facebook : Anonyma inlägg • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: ons sep 23, 2020 08:24

gå med i facebook

Behålla din anonymitet i "glädje som sorg" - "lätt eller tungt"

Moderatorer: krakri, God_cares, Hell Cat, Asia

gå med i facebook

Inläggav Facebookarn? » tis sep 01, 2020 10:25

Jag har varit en sådan som liksom aldrig nappade på Facebook tåget... har aldrig haft något behov över huvudtaget. Har instagram men har inte gjort något inlägg på över 5år alltså mest för att följa nära familj och ett hobbykonto.

Men nu har jag ett behov och det skrämmer mig lite... inte behovet i sig utan mer att ta steget och gå med... låter säkert jättekonstigt för alla er andra... jag har ju blivit den där som inte är med... hur ska jag börja? När jag väl skapat en profil ser väl alla att jag är "ny" blir inte det konstigt? Väcker inte det frågor?

Anledningen till att jag vill gå med är att jag har börjat med en ny hobby och det enda sättet att hitta andra aktiva är att gå med i FB-grupper. Det finns några öppna grupper men det är inte så mycket aktivitet i de grupperna.

Så hur gör jag för att börja :hmm:
Facebookarn?

Re: gå med i facebook

Inläggav Mikaela » tis sep 01, 2020 10:39

Jag skulle börjat och bara gått med i de grupper du är intresserad av. Efter ett tag kommer du att få förslag på "Vänner", som du kan välja att skicka en förfrågan till. Folk du känner kommer efter ett tag också att få tips om att du finns på FB och få en fråga om de vill bli vän med dig. Sannolikt kommer väl folk säga att kul att du är på FB, det var på tiden, eller något sådant trist. Men du behöver ju inte göra något officiellt uttalande att "Nu är JAG på Facebook!". Det går ju att skapa sig ett namn som inte riktigt är ens eget också, men det kanske motverkar ditt syfte.
- Det är alltid bättre att vara med barnen än att blanda en massa sillsallader
Stora solstrålen L är född i juni -10.
Lilla terroristen H är född i juni -13
Användarvisningsbild
Mikaela
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Sanna81 » tis sep 01, 2020 15:46

Jag gick med för kanske tre år sedan, några kommentarer fick jag om att det var lite sent/konstigt men inte så många.
Mamma till Agnes, född -09, och Selma född -16
Användarvisningsbild
Sanna81
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Marina » tis sep 01, 2020 15:54

Du behöver ju inte göra ditt konto "offentligt" eller sökbart bara för att du går med, om du inte vill. Du kan skapa det och sedan gå med i de grupper du vill. Är det stängda grupper du måste bli inbjuden till så måste du ha en vän i den gruppen om du inte har ett "sökbart" konto.

Det finns ju många som har fb-konton men ALDRIG publicerar någonting så det är väl ingen skillnad på att ha det så eller vara "ny". Vet också flera som tagit bort sin profil och startat om.

Lägg in så lite info som möjligt i början och lägg till allteftersom du känner dig bekväm med det. Nuförtiden kan man styra rätt mycket.
/Marina med älskade V f.05 och underbara A f.10 http://mindrefett.blogspot.se
Användarvisningsbild
Marina
SjalVäsen
SjalVäsen

Inläggav zink » tis sep 01, 2020 23:05

Det är många som inte har Facebook av olika skäl. Principer eller för att inte fastna eller vilja vara lite anonym.

jag har ett fejkkonto efts jag har ett unikt namn och fejkkontot är ett vanligt. Känns väl så där men samtidigt vill jag hålla nere skärmtiden inte knyta nätverk med folk huller om buller från förr. Men det ebhövdes för saker ungefär som du beskriver.
V 07. Bonusbarn 85 & 87.
Boba. Utlånat: Choklad- & olivgås, ÄgirsHus lin-ringisar, Patapum & BB-slen.
"Dit det bär dit bär det"
Användarvisningsbild
zink
Sjaldiamant
Sjaldiamant

Inläggav sabe » ons sep 02, 2020 11:51

Man väljer själv hur man vill göra med kontot hur aktiv man vill vara. Sitter inte och funderar på vilka av mina facebookvänner som gått tidigt eller sent. En grej som jag tycker är lite lurigt med facebook är att det som internet i övrigt anpassar sig till vad du söker på. Det innebär att du gång på gång får din världsbild bekräftad tänker att det är något att vara lite observant på.

Men du väljer som sagt var själv hur kontot ska se ut och hur aktiv du är och vilka du följer.
M 2007-04-10. :heart:
E 2013-02-15 :heart:

http://www.berlekom.se
Användarvisningsbild
sabe
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav camsch » mån sep 14, 2020 20:57

Men det är väl inget konstigt att gå med nu?

Min egen syster gick med för några månader sen, min kusin för mindre än ett år sen.

Tror inte man ser så tydligt hur länge folk varit med, det har jag aldrig sett om de inte själva skriver att de är nya. Gå med i grupper som har kul inriktning och sen spanar du in lite hur andra skriver och läser igen om gruppens/gruppernas regler och sen är det bara att skriva på 😊

Jag är väldigt anonym klasskompisFB. Går inte lätt att hitta, och får därför inte heller förfrågningar från t ex gamla klasskompisar (och tackar nej om det mot förmodan dyker upp)
Vill ha en liten och intim grupp som jag faktiskt umgås med online plus mina intressegrupper. Perfekt för mig :)
Jag är stolt mamma till 2 barn här på jorden och en liten stjärna på himlen.
Lillan född okt -07 bärs sällan numera men i så fall i batikfärgad grön Gås, ringsjal eller i hemsydd sele
Användarvisningsbild
camsch
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav Grodfen » tis sep 15, 2020 05:39

Hoppas du har tagit steget att gå med nu! Folk bryr sig som regel betydligt mindre än man tror om sånt där. Jag hade inte reagerat alls om nån dök upp ny. Man ser så många människor fladdra förbi varje dag.
Jag postar själv nästan aldrig i flödet. Kanske 1-3 gånger per år. Däremot är jag aktiv i flera grupper, det är den stora behållningen för mig.
Ingen märker detta eller bryr sig, för det finns så mycket annat att läsa. :)
Mamma till D, född 110826, och A, född 140227.
Användarvisningsbild
Grodfen
SjalFantast
SjalFantast

Återgå till Anonyma inlägg