Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tweed
Jag var på Ikea idag och smög mig bort till tyghyllan för att känna på den omtalade Lenda. Eftersom jag aldrig träffat på en vävd bärsjal så ville jag bilda mig en uppfattning om vilken sorts tyg som duger till detta ändamål. Vad jag förstår så är lenda ganska flitigt använd. Nu fick jag syn på tyget Elisabet som hade fint vävda ränder och kändes lite som lenda, samma pris också. Så det jag undrar är om det är någon av er erfarna som har känt på detta tyg och kan uttala er om hur det verkar som sjaltyg? Jag trodde att det behövde vara mjukare än lenda för att funka, men har som sagt inte ens sett en vävd sjal irl, än mindre känt på en.

Här är en länk till Elisabet:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10120653
Finns ju i ganska många varianter
Av Emmiez
vet inte, men dom va ju roligare än lenda så funkar dom e det ju jättebra :)
Användarens profilbild
Av aspen
det ska ju vara lite stretch på diagonalen, hade den det?

tex vanligt lakanstyg har för lite stretch/giv på diagonalen, om du minns skillanden ;-)

men du gjord emig nyfiken och sugen på en ikeatur :-)
Användarens profilbild
Av tweed
Jag drog och slet lite i det, tyckte att det kändes likt lenda men är inte säker på hur det ska kännas. Det som var fint med det var ju att mönstret var vävt och inte tryckt som det ofta är på de flesta tyger. De tygerna brukar ju oftast vara lite för tjocka och hårda också.

Vi får väl helt enkelt be någon som bor i närheten av ett ikea åka dit oc känna...
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag var på ikea idag och tittade bland annat på elisabet. Jag har tidigare sytt en bärsele av detta. Med min mycket begränsade erfarenhet av vävda sjalar skulle jag säga att det är alldeles för tjockt och oelastiskt på diagonalen för att bli en bra sjal.

Jag vet inte om du sett lenda förr, men idag såg jag ett tyg på ikea som var märkt lenda, men som mer påminde om elisabettyget, inte som det lenda som jag minns från tidigare besök, som var inte fullt så tätvävt, utan med mer giv.
Användarens profilbild
Av aspen
Fryle skrev:Jag var på ikea idag och tittade bland annat på elisabet. Jag har tidigare sytt en bärsele av detta. Med min mycket begränsade erfarenhet av vävda sjalar skulle jag säga att det är alldeles för tjockt och oelastiskt på diagonalen för att bli en bra sjal.

Jag vet inte om du sett lenda förr, men idag såg jag ett tyg på ikea som var märkt lenda, men som mer påminde om elisabettyget, inte som det lenda som jag minns från tidigare besök, som var inte fullt så tätvävt, utan med mer giv.
jag har gul o beige lenda hemma och jag tycker det är mer giv i det beiga än det gula, kan det skilja så bara för att färgen är olika?
Användarens profilbild
Av Fryle
annelie skrev:
Fryle skrev:Jag var på ikea idag och tittade bland annat på elisabet. Jag har tidigare sytt en bärsele av detta. Med min mycket begränsade erfarenhet av vävda sjalar skulle jag säga att det är alldeles för tjockt och oelastiskt på diagonalen för att bli en bra sjal.

jag har gul o beige lenda hemma och jag tycker det är mer giv i det beiga än det gula, kan det skilja så bara för att färgen är olika?
Jag tycker inte det borde vara så, men vet inte. Det kanske inte beror på färgen i sig utan på att det är från olika partier? Det tyg jag såg idag var oblekt, nästan vitt, en färg jag inte minns innan från lenda. I ärlighetens namn granskade jag inte tygrullarna, men på hyllan de låg i stod det "lenda".
Användarens profilbild
Av Pilotta
Jag har också spanat på Elisabet till att sy en Mei tai av. Men jag ska nog sy en av det beiga lendatyget först :D
Användarens profilbild
Av tinaw
annelie skrev:

Ju mörkare färgat ett tyg är desto stelare blir det i regel.
Användarens profilbild
Av Pilotta
Ju mörkare färgat ett tyg är desto stelare blir det i regel.

Blir tyget alltså stelare om man färgar det mörkare :?
Användarens profilbild
Av camsch
Jag har faktiskt tittat på det där tyget just för att det var så fina ränder i det...
Men tyvärr kom i alla fall jag till slutsatsen att det var liiiite för stelt och lite för lite giv på diagonalen för att vara optimalt. Är ingen expert, men har i alla fall några "riktiga" sjalar att jämföra med.
Stelheten kanske ger sig vid tvätt och användning, men det är svårt att säga.
Av Emmiez
tinaw skrev:Ju mörkare färgat ett tyg är desto stelare blir det i regel.
hur kan det bli så? :hmm: vad är det i mörk färg som gör det stelare?
Användarens profilbild
Av tinaw
Det krävs mer färg för att färga mörkare än ljust, mörka färger måste täcka bättre för att se bra ut. Så det är mängden färg som avgör.
Av Emmiez
tinaw skrev:Det krävs mer färg för att färga mörkare än ljust, mörka färger måste täcka bättre för att se bra ut. Så det är mängden färg som avgör.
aha, då förstår jag det :)

Tycker det låter som att du verkligen beh&ou[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?