Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vi vill ha nya kuddfodral till våra soffkuddar, men jag är usel på att sy.. :oops:

Vi letar tyg men Svas tråd om soffkuddsöverdragen inspirerade mig till att kunna tänka om ang tyg och kunna tänka mig att använda era tyger :wink:
http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewtopic.php?t=82348

Det ska bli 9 stycken 55x55 cm fodral och 4 stycken 50x50 cm.
Kuddarna som ska få nya kläder är dessa:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30103233

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10080567

Ska mäta kudden och återkomma med exakt mått på kudden och de befintliga fodralen!

Symaskins jobbet lämnar jag över till er så ni får bestämma om det ska vara blixtlås eller örngottsmodell (och då gärna stängningen mitt på baksidan..) eller kardborrsknäppning.

Vi jobbar på en lantlig / Shaby Chic inredning och önskan är helst ljusare färger. Gärna ljusrosa, gammelrosa, ljusblått, något gammeldags mönster. Men även mörkar färger är okej om de inte sticker ut för mycket. Kanske mörkgrått med något fint mönster?såsom på zmurfans tyg som hon har visat som nummer 1 i sitt inlägg på sidan 1..
Om någon vill sy men inte har tyg så kan jag skicka tyg och ni få sy :wink:

Jag har tänkt mig att betala kanske runt 50kr/överdrag+frakten om jag köper tyget och lite mer om den som syr har en fin tygbit :roll:
Är det på tok för lite betalt?
:hide:

Jag skulle tycka det var underbart att ha soffan fylld av sjalbarnssydda kuddar :vågen:
Finns det någon som vill hjälpa :hello:

Eftersom vi nu plötsligt börjat fundera på helt ny soffa så måste jag tyvärr säga att projektet får stå på vänt lite tills vi bestämt om vi ska ha ny soffa eller inte..
Men tack alla underbaringar för att ni visat att ni är så hjälpsamma!
Jag återkommer!!
Senast redigerad av ClaraochMeja den sön jun 22, 2008 18:16, redigerad totalt 9 gång.
Användarens profilbild
Av Monia
Jag kan göra ett :D Ska hem och kolla tyglådorna, men det kan inte bli förrän i Juli, är det ok?
Användarens profilbild
Av zandrama
Jag skulle kunna göra ett. Kuddfodral är perfekt att sy när man inte hinner med nåt annat. ;)

Vad har du tänkt för färger på kuddarna ungefär? Så ja vet vad jag letar efter i garderoben...
Användarens profilbild
Av ClaraochMeja
Åh färgskala..

Vi håller på att renovera lite hemma och tanken är lite Shabby Chic (stavas det så?!)..
Ljusa färger, typ gammelrosa, lite mönstrad vit, ljusblått, beige...?

Jag skulle bli så glad om jag fick en fin sjalbarnssydd soffa :loving: Men jag är nog lite fegare än Svas så jag skulle nog gärna se bild på tyget innan ni syr :wink: :oops:
Finns det någon som vill sy två stycken så går det ju bra :D
Användarens profilbild
Av zmurfan
Jag är gärna med och syr ett eller två eller fler.
Ska rota och se vad jag har för tyger som kan passa och fota så får du se och bestämma själv om du vill ha och hur många.
Senast redigerad av zmurfan den mån jun 16, 2008 11:31, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av ClaraochMeja
Monia: Absolut okej!

Zandrama: Jag vill gärna ha en Zandramakudde i vår soffa :D
Användarens profilbild
Av zandrama
Den här kanske (fast på andra ledden, jag glömde vrida bilden :roll:):
Bild

Men den är rätt smal, så jag tänkte en kant i vitt, och vit baksida. Om det passar in. Annars får jag kika lite mer. Jag har enfärgat vitt och enfärgat beige också. 8)
Användarens profilbild
Av McMorrigan
zandrama skrev:Den här kanske (fast på andra ledden, jag glömde vrida bilden :roll:):
Bild

Men den är rätt smal, så jag tänkte en kant i vitt, och vit baksida. Om det passar in. Annars får jag kika lite mer. Jag har enfärgat vitt och enfärgat beige också. 8)
Det där har jag också! :D

Tyvärr tror jag inte jag hinner vara med..... :( MEn jag håller kol på tråden ifall att! Lycka till TS! :D
Användarens profilbild
Av ClaraochMeja
Zandrama: Det var superfint det tyget :D
Hur brett är mönstret. blir det flera blomrankor på samma kudde eller blir det den delen som syntes på bilden och sedan vitt runt om?
Användarens profilbild
Av zandrama
ClaraochMeja skrev:Zandrama: Det var superfint det tyget :D
Hur brett är mönstret. blir det flera blomrankor på samma kudde eller blir det den delen som syntes på bilden och sedan vitt runt om?
Det blir det på bilden bara. Det är 45 cm brett, vilket iofs innebär att jag kan göra ett 44*55 cm kuddfodral, men då blir blomrankan liggande (precis som bilden), för jag antar att 44-cmkuddarna öär 44 cm på höjden, och itne på bredden.
Användarens profilbild
Av zmurfan
Jag hittade det här först. Men det är precis 44 cm brett. Jag tror jag har mer av det tyget någonstans men just nu hittar jag det inte. Måste städa klädkammaren för att hitta det tror jag. Hade som plan att det skulle vara mitt projekt nästa vecka.
Bild
Enfärgat vitt eller enfärgat brunt blir kanske lite trist i längden?
Eller om man tar ena sidan vit och andra sidan brun?
Bild
Bild
Det här var det enda jag hittade i rosa.
Bild

Du får själv avgöra om något av tygerna passar till din soffa. Om inte så får jag rota vidare lite grann. :)
Användarens profilbild
Av ClaraochMeja
zmurfan: Åh det första var alldeles fantastiskt!!
Skulle jag få väja så skulle jag ju bli överlycklig om du hittade mer av det tyget och det gick att sy 55x55 cm fodral av det.. Framsidan av det och baksidan vit går bra eller samma tyg fram och baksida..

Annars kan jag tänka mig kanske ett mindre fodral, visst finns det innerkuddar som är typ 40x40 cm?
Användarens profilbild
Av zmurfan
ClaraochMeja skrev:zmurfan: Åh det första var alldeles fantastiskt!!
Skulle jag få väja så skulle jag ju bli överlycklig om du hittade mer av det tyget och det gick att sy 55x55 cm fodral av det.. Framsidan av det och baksidan vit går bra eller samma tyg fram och baksida..

Annars kan jag tänka mig kanske ett mindre fodral, visst finns det innerkuddar som är typ 40x40 cm?
Då ska jag snarast möjligt se om jag hade mer av den. Återkommer under dagen.

Tycker det låter som att du verkligen beh&ou[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?