Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av camsch
Ni får ursäkta en lite dum fråga :oops: (men om man inte frågar så lär man sig ju inget heller :lol: )

Jag har inte sytt så jättemycket i trikå förut, fast jag har elastiska sömmar på maskinen. Men nu har jag i alla fall köpt sånt där kanintyg och tänkte jag skulle knåpa ihop något till mina tjejer.

Hade tänkt att sy klänningar där man bara viker över kanten och syr och trär i en resår, men se det ville inte stora tjejen utan hon vill ha ett långt linne typ. Och det jag då undrar över är t ex i halsringningen så har många något som ser ut som kantband - finns det att köpa "färdiggjort" eller klipper man till det själv av tex muddväv? Och hur gör man sen, alltså hur får man dit det på tyget?
Vad är lättast att få till snyggt? :mitvit:
Användarens profilbild
Av aspen
du klipper ca 4 cm breda band i trikå/muddväv, nålar dem räta mot räta, syr fast. viker den över kanten, så den hamnar på avigsidan, sen syr du från rätsidan men tvillingnål eller vanlig nål. klipper bort överflödigt på baksidan om det kommer nåt, det fransar sig inte heller, så du vet :-)
Användarens profilbild
Av camsch
Tack!!!! :urule:

Jodå, jag förstod, och det verkar dessutom lättare än jag trodde (tänkte inte på att man kan klippa av överflödigt på baksidan...) :lol:
Användarens profilbild
Av Vida
Tack!!!
Användarens profilbild
Av 4ungar
annelie skrev:du klipper ca 4 cm breda band i trikå/muddväv, nålar dem räta mot räta, syr fast. viker den över kanten, så den hamnar på avigsidan, sen syr du från rätsidan men tvillingnål eller vanlig nål. klipper bort överflödigt på baksidan om det kommer nåt, det fransar sig inte heller, så du vet :-)
så man behöver inte vika in dubbelt på baksidan då :roll: eller
Av Mumskickan
Jag har använt mig av det tyget jag syr av (kanintyget) istället för muddväv, det går också bra. I övrigt håller jag med annelie. Tvillingnålen tycker jag blir snyggast.
Man ska också tänka på att sträcka "kantbandet" lite när man nålar fast det.
Användarens profilbild
Av aspen
4ungar skrev:
annelie skrev:du klipper ca 4 cm breda band i trikå/muddväv, nålar dem räta mot räta, syr fast. viker den över kanten, så den hamnar på avigsidan, sen syr du från rätsidan men tvillingnål eller vanlig nål. klipper bort överflödigt på baksidan om det kommer nåt, det fransar sig inte heller, så du vet :-)
så man behöver inte vika in dubbelt på baksidan då :roll: eller
nix, eftersom trikå inte repar upp sig är det bara att klippa bort överflödigt, eller sy så bra att det blir precis så man klippt tyget/kantbandet ;-)
Användarens profilbild
Av Sedum
Tack för tipset!
Men jag är nog knasig ändå.. Eller, fattade jag det rätt?
För visst syr man genom "mudden" dubbel och klänningstyget och mudden en gång igen?
För man ser väl aldrig den första sömmen räta mot räta för den göms väl innuti mudden?

En tvillingnål ska genast införskaffas! :-) Om det nu inte redan finns en. :-)
Användarens profilbild
Av aspen
KajsaW skrev:Tack för tipset!
Men jag är nog knasig ändå.. Eller, fattade jag det rätt?
För visst syr man genom "mudden" dubbel och klänningstyget och mudden en gång igen?
För man ser väl aldrig den första sömmen räta mot räta för den göms väl innuti mudden?

En tvillingnål ska genast införskaffas! :-) Om det nu inte redan finns en. :-)
ja, 3 lager mudd och ett lager plagg syr man igenom
Användarens profilbild
Av aspen
vänster = räta
rött = plagget
svart = muddväv
Blått = första sömmen
grönt = andra sömmen i detta fallet med tvillingnål

hoppas bilden förstås, jag ritar inte så bra i paint ;-)

Bild
Användarens profilbild
Av Sedum
Åhhh! Du är en ängel! TUSEN TACK! :heart:
Det var så jag tänkte, men det är ju så svårt att beskriva. 8)
Användarens profilbild
Av 4ungar
tackar :D

Jag vet inte om jag kan bidra på någo[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?