Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av doddit
Jag har nu hoppat på junibytet utan att veta något alls om dessa lindisktrasor :oops:
Så nu behöver jag lite tips. Vad ska jag leta efter för garn? Är det bäst med stickade eller virkade? Någon speciell stick-/virkteknik? Vilken storlek på stickor/nålar? Något annat man bör tänka på? Ge mig alla tips ni har :)
Av Emmiez
tass 8)
Användarens profilbild
Av zandrama
Lingarn är det bästa till disktrasor. Jag har köpt garnstudio/drops (återförsäljare hittar du på www.garnstudio.com), men det brukar (tydligen) finnas billigt på secondhandbutiker också.

Jag har stickade och vävda, och de stickade är helt klart bäst, men virkade kan nog också vara riktigt bra, men jag håller på att virka en nu.

Stickor eller nål nr 4-5 brukar funka bra, annars får man prova sig fram till nåt man tycker funkar. Trasan får gärna vara lite luftig när den är färdigstickad eftersom den krymper lite i början. Jag brukar göra dem ungefär 30*30 cm innan tvätt.

Jag har stickat i vanlig rätstickning, så en disktrasa är nog ett välidigt bra nybörjarprojekt, förutom att lingarn är rätt stumt... :roll:
Virkar gör jag med stolpar, men det går nog bra med det mesta, det är bara att testa.

Ett vanligt nystan är på ca 50 g och en disktrasa brukar väga mellan 20 och 30 g ungefär, så ett nystan räcker till ungefär 2 trasor, så då har man lite att prova med.

Lycka till! :tumsup:
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag tycker det ska vara rent lingarn. Överblivet vävgarn brukar finnas billigt i trevliga färger på loppis. Jag har även provat med cottolingarn, men de håller sig inte så luktfria som lingarnstrasorna.

Stickat är luftigast, virkat håller formen bäst tycker jag.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Ett ganska tunt garn är nog bra om man virkar. Jag har virkat en av Yllets lingarn, men jag tror den blev lite för tjock. Har man ett tjockare garn är nog rätstickning bättre. Jag tycker bara det är så svårt för jag stickar löst och lyckas inte lägga upp lika lösa maskor.
Användarens profilbild
Av zandrama
Garnstudio/drops lingarn är väldigt skönt att virka i kan jag bara konstatera nu. 8)
Av Emmiez
zandrama skrev:Garnstudio/drops lingarn är väldigt skönt att virka i kan jag bara konstatera nu. 8)
vilken storlek på virknål passar till det garnet?

jag har köpt sånt garn, virkar med virknål 3 nu, men vet inte alls om det är rätt storlek :) får se hur den blir som klar :D
Användarens profilbild
Av thanisa
Ni som stickat disktrasor, har ni bara använt rätstickning? Hur hade resårstickning eller mosstickning funkat? Jag är lite nyfiken på hur man skulle kunna testa olika tekniker och vilka som faktiskt kan passa.
Användarens profilbild
Av zandrama
Emmiez skrev:
zandrama skrev:Garnstudio/drops lingarn är väldigt skönt att virka i kan jag bara konstatera nu. 8)

jag har köpt sånt garn, virkar med virknål 3 nu, men vet inte alls om det är rätt storlek :) får se hur den blir som klar :D
Jag kör med strl 5, men det fnukar nig med 3 också. :)
thanisa skrev:Ni som stickat disktrasor, har ni bara använt rätstickning? Hur hade resårstickning eller mosstickning funkat? Jag är lite nyfiken på hur man skulle kunna testa olika tekniker och vilka som faktiskt kan passa.
Jag ahr stickat med rätstickning, men helt ärligt så tror jag mosstickning skulle bli bättre.
Användarens profilbild
Av doddit
Tack för alla svar :) Ska bli spännande att få börja när garnet kommer.
Av Emmiez
zandrama skrev:
Emmiez skrev:

okej, men då tar jag nog större virknål till nästa :)
jag vet ju inte ens hur lindisktrasor ser ut :lol:
Användarens profilbild
Av zandrama
Emmiez skrev:
zandrama skrev:
Emmiez skrev:

okej, men då tar jag nog större virknål till nästa :)
jag vet ju inte ens hur lindisktrasor ser ut :lol:
Det som händer med en mindre nål är ju egentligen bara att trasan blir tätare och att det blir mer jobb.

Tycker det låter som att du verkligen beh&ou[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?