Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag har precis färgat en sjal och det blev inte alls som jag tänkt mig. Sjalen var tänkt att bli i en djupt terrakottaröd färg, men den blev mer i en mesig, blek terrakottafärg som drar åt rosa.

Jag måste färga om den, annars kommer den inte att bli använd. Måste jag då först "avfärga" tyget innan jag färgar igen om jag bestämmer mig för att färga i mörkt brun, eller någon annan mörk färg istället?

Är någon bra på färglära? Om jag vill att sjalen ska bli djupt lila, vilken färg ska jag lägga till då?
Av anna m
Sannasmamma är jätteduktig på färgning! Ropa på henne!
Av eamane
Jag hade ju en röd sjal som fick åka tvättmaskin ihop med en förp. blå färg och som blev snyggt lila. Dock verkar inte din sjal vara lika röd som min var så ev skulle jag tvätta ihop med ett par förpackningar remol och sen färga lila. Antingen det eller så testa med en blå färg och se vilken sorts lila det blir :)
Användarens profilbild
Av Myrten
Tack för båda tipsen!
Av eamane
Ser gärna bilder förresten :)
Användarens profilbild
Av Jolin
Jag skall färga en naturfärgad indio mörklila ikväll har jag tänkt med nitro mörk viol. Det är min första färgning så ja är lite nervös, bra att veta att man kan avfärja om det inte blir bra!
Myrten skrev:Jag har precis färgat en sjal och det blev inte alls som jag tänkt mig. Sjalen var tänkt att bli i en djupt terrakottaröd färg, men den blev mer i en mesig, blek terrakottafärg som drar åt rosa.

Jag måste färga om den, annars kommer den inte att bli använd. Måste jag då först "avfärga" tyget innan jag färgar igen om jag bestämmer mig för att färga i mörkt brun, eller någon annan mörk färg istället?

Är någon bra på färglära? Om jag vill att sjalen ska bli djupt lila, vilken färg ska jag lägga till då?
Om den drar mot terracotta så gissar jag att det är en del gult i. Om man då slänger på lite blått för att få den mer lilaaktig så lär den tyvärr gå mer åt det bruna hållet.

Jag vet inte om jag kan bidra på någo[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?