Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av puh
Sitter med min vackra gröna Huskvarna från 60-talet (tror jag) och den fungerar ju jättebra till gardiner, väskor, näsduksfodral, blöjfodral (ja, jag har följt bloggarna och blir som de andra inspirerad :)) och annat av stadigt tyg.

Men nu vill jag sy en mössa till lillskruttan i trikå. Är det kört? Måste jag köpa en ny maskin eller finns det något knep? :roll:
Av puh
"lätta lite på pressarfotstrycket" :notes:

Tack, ska testa i nåt billigt tyg så får vi se hur det går :D
Användarens profilbild
Av erisara
Jag har i och för sig en nyare maskin men ingen overlock och jag syr alla trikåtyger med en smal zick-zack. Det blir en lite lagom töjbar söm tycker jag och hittills så har det funkat bra i det jag sytt.
Av puh
erisara skrev:Jag har i och för sig en nyare maskin men ingen overlock och jag syr alla trikåtyger med en smal zick-zack. Det blir en lite lagom töjbar söm tycker jag och hittills så har det funkat bra i det jag sytt.
Smal zick-zack... :notes: Ska testas ikväll!
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
puh skrev:
erisara skrev:Jag har i och för sig en nyare maskin men ingen overlock och jag syr alla trikåtyger med en smal zick-zack. Det blir en lite lagom töjbar söm tycker jag och hittills så har det funkat bra i det jag sytt.
Smal zick-zack... :notes: Ska testas ikväll!
och en trikånål!!
Användarens profilbild
Av Sanfora
Jag kör nästan allt i trikå med raksöm och det funkar (men visst, någon gång har sömmen gått upp, men det är lätt åtgärdat) Ska testa att sy med smal zigzag, om jag tycker att det blir snyggt vill säga. trikånål har jag nyss köpt och det underlättade en massa, fast jag vet inte vad det är som gör det egentligen :roll:
Användarens profilbild
Av Sanfora
Aha, hajjar - trikånålen liksom puttar undan maskorna istället... :D
Av puh
Vilket bra forum det här är och tack för alla bra tips! :eld:

- Lätta lite på pressarfotstrycket
- Smal zick-zack..
- Köp trikånål!
:notes:
Användarens profilbild
Av Fryle
Ett annat alternativ är att sy raksöm med tvillingnål.
Användarens profilbild
Av lotti
På min Husquarna 2000 från -67 finns en sorts overlocksöm som jag använder till trikå! :D
Av puh
Nu har jag köpt tvillingnål, samt enkelnål för trikå så nu ska det testas :) Hoppas jag får tid imorgon! *Ber snällt till lilla S*

Dessutom hittade jag lite roliga stuvar á 10 kr metern på Ohlssons :)
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
sofiaengvall skrev:Hmm... jag har en husquarna 2000 (modell 6020) från 69... Vad är det för söm, kanske har jag också den?

Tack! :)
Det är en söm som ser ut lite liknande så här: _/_/_/_/_/_/_/_/_/_
Kan finnas lite olika varianter men principen är en raksöm där typ var annat stygn går ut och kastar kanten
Användarens profilbild
Av Sanfora
Tvillingnål, ja - det måste jag leta efter! Ska man tänka likadant med velour? Sydde med smal zigzag igår i velour och visst, det blir bra, men tjockt tyckte jag...
Av Nettan
Ni zkriver att ni använder zmal zikzak när ni zyr. Hur zmal och vad för zteglängd?

Är det ingen som kan ge mig några ord p[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?