Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Tiaramoll
Lilltjejen ska döpas på söndag och klänningen är inte klar......
Behöver (måste) sy fast gummiband i ärmarna samt i tossorna.
I sämnadsbeskrivningen står det: "gummibandet sys fast i utsträckt läge med sick-sack". Jag försökte på en test bit igår och blev inte nöjd...
Symaskinen vill ju mata tyget bort från mig och jag drog gummibandet mot mig för att spänna ut det. Resultatet blev att symaskinen stampade på samma ställe.
Prövade att nåla fast gummibandet utsträckt... Fick ingen bra gummieffekt när det satt fast.

Så hur gör man???
Användarens profilbild
Av Hello
Ta tag med båda händerna och dra ut resåren, håll händerna så långt ifrån varandra som det går. När du börjar sy ska vänsterhanden vara så nära bakom pressarfoten som möjligt. Börja sy och låt händerna koncentrera sig på att hålla ut gummibandet och styra, men hejda inte matningen, utan låt maskinen mata på och följ med med händerna. Sy ända tills du har vänsterhanden en bra bit ifrån pressarfoten och högerhanden har kommit ända fram till pressarfoten. Stanna (om du har en maskin där du kan stanna med nålen nere i tyget, så underlättar det, tycker jag, men man får vara lite försiktig när man tar nytt tag, så man inte drar så att man böjer nålen). Ta nu nytt tag med vänsterhanden nära bakom, högerhanden så långt ifrån som det går och sy nästa sträcka. Och så håller du på så tills du sytt klart.

Hur långt tag man kan ta och hur långt man kan sy i taget varierar ju beroende på hur det ser ut. Ibland kan man sy 30 cm i ett svep en annan gång en halv...

Lycka till! Det kommer bli jättesnyggt!
Användarens profilbild
Av McMorrigan
Tycker du det som Hello har skrivit kan du sy en enkel sick-sack och sedan trä in resåren i stygnen. Enklast om man har rund baby-resår.
Av Tiaramoll
Tack Hello, ska pröva! Jag höll ju bara i resåren från ena hållet igår.
Ska bara samla allt mitt mod...

McMorrigan, jag har funderat på att "trä-in" resåren, men det blir inga bra sick-sack stygn i spetstyget.
Användarens profilbild
Av Hello
Oh, du har mod så det räcker - på´t bara!! :)
Av Tiaramoll
Provbiten blev super! Fast det var ju "platt" tyg.
Tossorna och ärmarna är ju "rund sydda" och för smala för att gå runt armen under pressarfoten.
Försöker amma lilltösen till sömns, sen är det dags..... :help:
Användarens profilbild
Av Hello
Hur har det gått? Har du gett dig på det än? Annars skulle en variant kunna vara att sprätta upp ärmsömmen, sy dit resåren och sy ihop ärmen igen.

Kul att du fick till provbiten i alla fall!

Men du, du vet väl att när det är för smalt för att få runt friarmen, ska du vränga det åt andra hållet och inte ha det du inte syr i "neråt" utan "uppåt". Herregud! Jag förklarar ju som en kratta!! Det är ju bara såååå svårt att beskriva i ord, när det är jätteenkelt (om än pilligt) att göra!

If you’ve been diving deep into Helldivers 2[…]

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?