Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#1245337
Vad är smartast?
1 Sy ena axelsömmen på tröjan, sedan sätta dig halsringningens mudd, sy andra axelsömmen.

eller

2 Sy bägge axelsömmarna och därefter sy fast halsmudden som man då sytt ihop till en ring i förväg


För- och nackdelar som ni ha rupptäckt med de bägge metoderna?
Jag testar mig fram men vill gärna veta vad ni tycker.
:wink:
Senast redigerad av Anso den ons apr 09, 2008 17:39, redigerad totalt 1 gånger.
Av Marine78
#1245365
Har aldrig använt någon annan metod än nummer 2 ;-) och tänker inte byta heller eftersom det är det snyggaste alternativet i mitt tycke ;-) i alla fall om man inte skall ha axelknäppning eller annan detalj.
Ser bara fördelar med den metoden *skratt*. Med metod nummer 1 får du ju en ganska otrevlig söm mot axeln uppe vid halsen kan jag tänka mig.
Användarens profilbild
Av zingo
#1245384
2:an har jag använt!
Användarens profilbild
Av Sockertopp
#1245390
1an är väl 'konfektionsmetod' och 2an närmre ateljemetod typ. De flesta köpeplagg har väl metod 1 mao. Går antagligen snabbast men du får ju en söm ända upp sas. Den kan ju stickas ner längst upp så syns den inte så mycket.

(Har inte sytt nån halsmudd än men funderat på det.....)
Användarens profilbild
Av Hello
#1245623
florin skrev:Det varierar beroende på tyg och mudd kvalité. Fast jag gillar metod två bäst.
Samma här!
Användarens profilbild
Av Anso
#1246489
Jag har kört efter metod 2 hittills men har nu provat nr 1 också, måste ju jämföra. Man får nog som sagt göra en liten stickning på den andra axelsömmen så att det ligger platt, framför allt nu när jag sydde i lite kraftigare trikå. (Har sett att köpetröjorna också har en liten stickning för att hålla ner sömmen).

Tack tack, bara att öva på alltså?

Nästa fråga. När ni syr efter metod två, var sätter ni halsmuddens mitt/där den är ihopsydd till en ring? Mitt bak, bredvid en axelsöm?
Av Marine78
#1246511
Nästa fråga. När ni syr efter metod två, var sätter ni halsmuddens mitt/där den är ihopsydd till en ring? Mitt bak, bredvid en axelsöm?
Oftast mitt bak, men det kan variera, men till 90% så ;-)
Användarens profilbild
Av Hello
#1246802
Marine78 skrev:
Nästa fråga. När ni syr efter metod två, var sätter ni halsmuddens mitt/där den är ihopsydd till en ring? Mitt bak, bredvid en axelsöm?
Oftast mitt bak, men det kan variera, men till 90% så ;-)
Raglan=vid en av de bakre sömmarna.
Vanlig=mitt bak
Av Enid
#1247810
På alla storlekar stora nog att komma runt med pressarfoten har jag använt metod 2, på riktigt pyttiga plagg syr jag dock efter metod 1 och syr sedan ner sömsmånen med en stickning och overlockens trådar insydda i vikningskanten. Samma sak med mudd i ärm- och benslut.
Användarens profilbild
Av Anso
#1251736
Ny fråga.
Halsringningen har tendens till att bli för oelastisk- vad tu-an gör jag för fel?

Jag syr först fast mudden och själva tröjan räta mot räta, syr fast med 4-trådig overlock - fel/rätt????
Viker sedan mudden så som den ska se ut, gärna med dold traskant även på tröjans insida dvs då blir det totalt 4 lager mudd och 1 lager tröjtyg att sy igenom. Syr detta med smal täcksöm med stygnlängd ca 2 mm. Drar liiiiite i tyget medans jag syr.


Hjälp :help: - hur lyckas jag oftare med bra halsmuddar? Hur gör ni, vilka sömmar använder ni er av?
Användarens profilbild
Av linafelicia
#1251822
Anso skrev:Ny fråga.
Halsringningen har tendens till att bli för oelastisk- vad tu-an gör jag för fel?

Jag syr först fast mudden och själva tröjan räta mot räta, syr fast med 4-trådig overlock - fel/rätt????
Viker sedan mudden så som den ska se ut, gärna med dold traskant även på tröjans insida dvs då blir det totalt 4 lager mudd och 1 lager tröjtyg att sy igenom. Syr detta med smal täcksöm med stygnlängd ca 2 mm. Drar liiiiite i tyget medans jag syr.


Hjälp :help: - hur lyckas jag oftare med bra halsmuddar? Hur gör ni, vilka sömmar använder ni er av?
Att sy med 4-trådig overlock låter helt rätt men jag syr aldrig den där sista täcksömmen som du beskriver. Har mudden rätt längd så ligger den snyggt endå.
Det jag ibland gör fel när jag får för oelastisk halsmudd är att jag använt för kort mudd, sen är det ju skillnad på olika muddväv hur elastiska dom är också. :roll:
Användarens profilbild
Av linafelicia
#1251824
Kom på en sak till som kan göra den lite oelastisk och det är om den är för smal. Till barnkläder som man inte vill ha för stor halsringning i är det bättre att klippa halsringningen ganska stor och sen ha en bred mudd, den blir då mer elastisk än en smal.
Användarens profilbild
Av Anso
#1252156
linafelicia skrev:Kom på en sak till som kan göra den lite oelastisk och det är om den är för smal. Till barnkläder som man inte vill ha för stor halsringning i är det bättre att klippa halsringningen ganska stor och sen ha en bred mudd, den blir då mer elastisk än en smal.
Tack tack!!! Kanske är det för smala halsmuddar helt enkelt. det var ju det jag ville ha egentligen.....
Jag kanske var lite otydlig när jag beskrev hur jag sydde fast mudden, jag vill alltså ha den som en vanlig bomulllsnedslå fast i trikå. Det innebär att jag overlockar fast en räta mot räta fast med enkelt muddtyg och sedan viker jag runt kanten och så måste jag ju fästa fast med någon söm och då blir det täcksöm. Jag vill alltså ha en fin, sluten kant även på tröjans insida. Jag kanske är helt ute och cyklar, det är kanske inte för vanliga dödliga att göra så????

Men jag ska absolut testa igen med att overlocka fast en dubbelvikt mudd räta mot räta mot tröjtyget och se om det blir bättra vad gäller elasticitet.

Här är förresten en bra länk till hur man kan sy fast halsmudd, fick tips via Sysidan:
http://www.taunton.com/threads/pages/tvt044.asp
Användarens profilbild
Av linafelicia
#1252803
Anso skrev:
linafelicia skrev:Kom på en sak till som kan göra den lite oelastisk och det är om den är för smal. Till barnkläder som man inte vill ha för stor halsringning i är det bättre att klippa halsringningen ganska stor och sen ha en bred mudd, den blir då mer elastisk än en smal.
Tack tack!!! Kanske är det för smala halsmuddar helt enkelt. det var ju det jag ville ha egentligen.....
Jag kanske var lite otydlig när jag beskrev hur jag sydde fast mudden, jag vill alltså ha den som en vanlig bomulllsnedslå fast i trikå. Det innebär att jag overlockar fast en räta mot räta fast med enkelt muddtyg och sedan viker jag runt kanten och så måste jag ju fästa fast med någon söm och då blir det täcksöm. Jag vill alltså ha en fin, sluten kant även på tröjans insida. Jag kanske är helt ute och cyklar, det är kanske inte för vanliga dödliga att göra så????

Men jag ska absolut testa igen med att overlocka fast en dubbelvikt mudd räta mot räta mot tröjtyget och se om det blir bättra vad gäller elasticitet.

Här är förresten en bra länk till hur man kan sy fast halsmudd, fick tips via Sysidan:
http://www.taunton.com/threads/pages/tvt044.asp
Aha! Det är ju en helt annan sak. En sån blir inte alls lika elastisk som en dubbelvikt vanlig mudd.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?