Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Funderar på att sy en MT och vill gärna ha breda svala axelband. Funderar om det skulle gå bra att använda en gås till axelband. Vad tror ni? Sittdelen och midjeremmen skulle vara lite tjockare bomull, men axelbanden en klippt gås. Resten av gåsen borde då räcka till en ringsjal, hmm... är det behagligt för sonen tro? Kanske blir att skära in lite?
Användarens profilbild
Av Sanfora
Jag har iofs aldrig sytt en MT, men använt flera både hemsydda och proffs-sydda och jag har även haft 2 gäss och mitt svar är nej, jag skulle inte använda en gås till axelband. Tänker att det skulle skära in och att den inte är tillräckligt stadig för att bli bra. Jag tror inte man vinner så mycket på att tyget är tunt/svalt, som man förlorar på att det inte är stadigt nog.
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Sanfora skrev:Jag har iofs aldrig sytt en MT, men använt flera både hemsydda och proffs-sydda och jag har även haft 2 gäss och mitt svar är nej, jag skulle inte använda en gås till axelband. Tänker att det skulle skära in och att den inte är tillräckligt stadig för att bli bra. Jag tror inte man vinner så mycket på att tyget är tunt/svalt, som man förlorar på att det inte är stadigt nog.
Nu gillar jag ju gåsen jättemycket som bärsjal till min 2-åring så kanske tycker jag bättre om den än du? :wink: Tvivlar iofs på att använda den till sittdelen samt till ringsjal, men axelbanden känns som att det skulle passa bättre. Någon annan med åsikt?
Användarens profilbild
Av tinaw
Jag är lite rädd att tyget skulle släppa i sömmen eller gå sönder där, att det är tunt och inte tål belastningen riktigt...
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag tror inte heller att det blir så bra. Dels tänker jag som tinaw att det kanske inte håller så bra. Och dels tror jag inte de avlastar så bra när de är så tunna. Jag gillar också gauzen som sjal, men då är den ju dubbelt så bred som om du skulle göra axelband av dem. För jag antar att du inte hade tänkt göra dem på full bredd.
Användarens profilbild
Av Vida
Jag har funderat i samma banor som du. Fast med Gauzetyg från stoff o stil (inte slakta gosig gås!).

När vi var i thailand så sydde vi upp en MT i tunnt bomullstyg och den avlastar faktiskt riktigt bra. Det är lite klurigt att breda ut tyget om man är lite stressad - man behöver ordentliga kanter, gärna i olika färger - och panelen/sittdelen får inte vara för glansig, för då kan man inte breda ut det över rumpan på barnet. Det måste man göra, för annars skär det in i knäna på knytet.

Det är lurigt med hållbarheten med Gauze däremot, det kan jag hålla med om, men jag tycker att det borde gå att ordna med en bra vikning och flera (bra) sömmar.

Ja, självklart med breda axelband, ca 30 cm.
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
tinaw skrev:Jag är lite rädd att tyget skulle släppa i sömmen eller gå sönder där, att det är tunt och inte tål belastningen riktigt...
Det var mest hållbarheten jag funderade över själv också... Sen kanske det blir lite svårt att justera tyget också.

Hmm, det låter som att jag måste skaffa en Amazonas Carry Sling och slakta. : :roll: Får bli något annat just nu, för jag har liksom inte råd. Gåsen låg här hemma och väntade. :wink:
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Knyttet & K skrev:Jag tror inte heller att det blir så bra. Dels tänker jag som tinaw att det kanske inte håller så bra. Och dels tror jag inte de avlastar så bra när de är så tunna. Jag gillar också gauzen som sjal, men då är den ju dubbelt så bred som om du skulle göra axelband av dem. För jag antar att du inte hade tänkt göra dem på full bredd.
Hade tänkt mig halva bredden ungefär. Du har rätt. Jag viker ju tyget över axlarna också.

Tack för input alla! Det är bra med andras tankar ibland när man blir för ivrig! :wink:
Användarens profilbild
Av Elina
Jag vet att jag sett att mimmis sålde en som hon sytt med sitt krinklade tyg på axlarna, det är ju lite samma... :roll:
Av anna m
Elina skrev:Jag vet att jag sett att mimmis sålde en som hon sytt med sitt krinklade tyg på axlarna, det är ju lite samma... :roll:
Jag hade en sån som mimmi hade sytt... Monnis har den nu. Den var jätteskön att bära i :)
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
anna m skrev:
Elina skrev:Jag vet att jag sett att mimmis sålde en som hon sytt med sitt krinklade tyg på axlarna, det är ju lite samma... :roll:
Jag hade en sån som mimmi hade sytt... Monnis har den nu. Den var jätteskön att bära i :)
Åååååhhhh, berätta mer! :D Hur tungt barn bar du i den? Hur var axelbanden fästa?

Nu blir det nog tjockare bomull ändå för min del denna gång för hela familjen ska snart till Egypten och jag blev såååå peppad när min syster bad mig ta med någon extra sjal ifall hennes 5- och 7-åringar behövde vila benen emellanåt. Tänkte att en MT då kanske passar. Till dem behövs nog lite stadigare tyg. Men gåsen är ju kvar och planerna smids. :wink:

Tänk vad fånigt att jag blir så till mig för min syster ber mig ta med sjal på semestern! Jag tycker det är jättespännande och roligt att de vill testa dem och blir så glad. :wink:
Av anna m
Mamma Eli skrev:
anna m skrev:
Åååååhhhh, berätta mer! :D Hur tungt barn bar du i den? Hur var axelbanden fästa?

Nu blir det nog tjockare bomull ändå för min del denna gång för hela familjen ska snart till Egypten och jag blev såååå peppad när min syster bad mig ta med någon extra sjal ifall hennes 5- och 7-åringar behövde vila benen emellanåt. Tänkte att en MT då kanske passar. Till dem behövs nog lite stadigare tyg. Men gåsen är ju kvar och planerna smids. :wink:

Tänk vad fånigt att jag blir så till mig för min syster ber mig ta med sjal på semestern! Jag tycker det är jättespännande och roligt att de vill testa dem och blir så glad. :wink:
Det tyget var stadigare än gåsen. Jag har burit 12 kilo barn utan oroblem.

If you’ve been diving deep into Helldivers 2[…]

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?