Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Nettan
Köpte LENDA-tyg på IKEA igår för att göra en lagom "ryggbärarsjal".

Köpte halva löngden tyg och tänkte skarva på mitten.
Hur får man en så osynlig/tunn skarv som möjligt utan att tumma på säkerheten?
Av Enid
Du syr en "jeanssöm" aka fällsöm.

Jag ska försöka förklara. Du lägger tyget avig mot avig och syr med 1,5-2 cm sömsmån, du pressar isär (stryker) sömmen med båda sömsmånerna åt samma håll. Nu klipper du den undre sömsmånen 0,7-1cm kortare än den övre. Vik in den delen av den övre sömsmånen som är längre än den undre under den undre och pressa (stryk). Sy en söm 1-2 mm in längs kanten på den övre sömsmånen som du vikt in. KLART!

Hoppas du förstod, det finns säkert någon annan som vet var det finns bildinstruktioner på nätet om hur man gör (sysidan.se kanske?).

Tänk på att använda en hållbar tråd! Inte bomullstråd utan 100% polyester och helst en märkestråd, tex Güterman, som håller bra och jämn kvalitet.
Om du ändå känner dig osäker och vill förstärka extra kan du sy varje söm två gånger.

Jag har sytt flera Lenda-sjalar som jag skarvat på det här sättet och de har hållit även för stora barn.
Av Nettan
Tack för beskrivningen. Tror att jag fattar, fick iallafall en bild framför mig hur det skall se ut.

Har du fållat kanterna på sjalen eller bara zikzakat?
Av Enid
Nettan skrev:Tack för beskrivningen. Tror att jag fattar, fick iallafall en bild framför mig hur det skall se ut.

Har du fållat kanterna på sjalen eller bara zikzakat?
Jag sicksackade ingenting, runt kanterna vek jag in två gånger och sydde raksöm. Jag gjorde en ganska bred fåll för att den inte skulle kännas lika tjock, kanske 1,5-2 cm bred. Ändarna snedklippte jag och fållade 2,5-3 cm bred.
Av Nettan
Nu vet jag precis hur det skall sys, bara lite tid som behövs sedan VIPS en röd sjal :D

Tack så mycket för hjälpen.

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?