Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Jag har börjat sticka ett par fingervantar med högt skaft - alla är ju så korta! Är rätt oerfaren stickerska och skulle behöva lite råd.

Har kommit till tumkilen och börjat öka för tummen och det är dags att sätta tummaskorna på tråd och sticka resten av vanten. Det står då i beskrivningen att jag ska lägga upp tre nya maskor bakom tummen. "När arb mäter 3-4-5 cm sätts de 11-13-15 tum-maskorna på en tråd. Lägg upp 3 nya m bakom tummen = 36-40-46 m, fortsätt med slätst." Min fråga är vad betyder "bakom tummen"?

Jag har gjort tumkilen aningens inåt i handen, dvs. någon maska in i handen. Ska jag fortsätta sticka och lägga upp maskor på varvet efter mellan sidorna, dvs. när jag kommer till tummens maskor och det mellanrum som är "bakom" dem. Svårt att beskriva... Någon stickerfaren som förstår och kan ge råd? Hur lägger jag upp dessa? Det kanske bara finns ett sätt (typ sno runt garnet).

Hela beskrivningen är här. Kommer från garnstudion.
http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... =1&lang=se

VANTAR
Storlek: 2/4 - 5/6 - 7/8 år
Garnåtgång: GARNSTUDIO´s Karisma Superwash, 100% ren ny ull.
50-100-100 gr f.nr 18, ren röd.
Stickor: DROPS Rundst och strumpst nr 2,5 och 3.
Stickfasthet: 23 m x 32 v på st 3 och slätst = 10 x 10 cm. Kom ihåg att st.nr endast är rekommenderad!
Resår: * 1 rm, 1 am *, upprepa från *-*.

Vante: Lägg upp 44-48-54 m på strumpst 2,5 med röd och sticka resår i 10-12-14 cm. Byt till strumpst 3 och fortsätt med slätst - samtidigt minskas 8 m jämnt fördelat på v = 36-40-46 m - härifrån mäts arb vidare! Kontrollera Stickfastheten! När arb mäter 1 cm ökas det för tumkil så här: Sätt i 1 märktråd, öka 1 m genom att sticka 2 rm i nästa m, sticka 1 rm, öka 1 m till genom att sticka 2 rm i nästa m, sätt i 1 märktråd, sticka resten av v. Nu ökas det 1 m på insidan av varje märktråd på vartannat v totalt 3-4-5 gånger = 11-13-15 m innanför märktrådarna = tum-maskor. När arb mäter 3-4-5 cm sätts de 11-13-15 tum-maskorna på en tråd. Lägg upp 3 nya m bakom tummen = 36-40-46 m, fortsätt med slätst. När arb mäter 5-7-9 cm stickas nästa v så här: 14-15-18 m = på handen, sätt 8-10-10 m på en tråd till lillfinger, sticka 14-15-18 m = inuti i handen. Sticka sedan fingrarna på st 2,5.
Lillfinger: Sätt de 8-10-10 m från tråden på st 2,5 och lägg upp 3 nya m mot ringfingret = 11-13-13 m. Sticka slätst i 3-3,5-4 cm. Sedan stickas m ihop 2 och 2, drag en dubbel tråd genom de resterande m och fäst ordentligt.
Ringfinger: Plocka upp 4-5-5 m på handen och 4-4-6 m inuti handen. Plocka upp 3 m mot lillfingret och lägg upp 2 nya mot långfingret = 13-14-16 m. Sticka 5-6-7 cm. Sticka sedan ihop m 2 och 2, drag en dubbel tråd genom de resterande m och fäst ordentligt.
Långfinger: Plocka upp 5-5-6 m på handen och 4-5-6 m inuti handen. Plocka upp 3 m mot ringfingret och lägg upp 2 nya mot pekfingret = 14-15-17 m. Sticka 6-7-8 cm. Sticka sedan ihop m 2 och 2, drag en dubbel tråd genom de resterande m och fäst ordentligt.
Pekfinger: Plocka upp de resterande m = 11-11-13 m. Plocka upp 3 nya m mot långfingret = 14-14-16 m. Sticka 5-6-7 cm. Sticka sedan ihop m 2 och 2, drag en dubbel tråd genom de resterande m och fäst ordentligt.
Tummen: Plocka upp de 11-13-15 tum-maskorna från tråden på st 2,5. Plocka upp 3 m på baksidan av dessa m = 14-16-18 m. Sticka 3-4-5 cm. Sticka sedan ihop m 2 och 2, drag en dubbel tråd genom de resterande m och fäst ordentligt.
Användarens profilbild
Av Helene-Gia
Det var längesen jag stickade vantar, men vad jag kan minnas var det inte så trixigt. Har lagt ut gammal stickbeskrivning på min blogg, du kanske kan bli hjälpt av den - tycker den är rätt tydlig :)
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Helene-Gia skrev:Det var längesen jag stickade vantar, men vad jag kan minnas var det inte så trixigt. Har lagt ut gammal stickbeskrivning på min blogg, du kanske kan bli hjälpt av den - tycker den är rätt tydlig :)
Såg den. Jag har ju börjat lite annorlunda. Undrar just detta med att lägga upp maskorna bakom tummen och sticka med övriga vanten. Blir det inte hål bakom dem då? Ska man sticka i dem från två håll?

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?