Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag ropade för längesen hem en bok om växtfärgning från Tradera. Jag har bläddrat i den flera månader och tönkt och tänkt... Nu är jag sugen på att prova! Eftersom de flesta växterna är såna som man hittar under vår och sommar, tänkte jag börja med lökskal. Glad i hågen knallade jag till ICA imorse för att rensa deras lökställ från skal :mrgreen: och fick ihop ganska mycket skal av både röd och gul lök. Men totalt blev det bara 20 gram! :shock: Jag ska helst ha 200 gram av varje enligt min bok. Det blir många turer till ICA :floet2:

Någon annan som provat växtfärgning?
Senast redigerad av melon den tis apr 01, 2008 23:10, redigerad totalt 1 gånger.
Av Emmiez
har inte provat men det låter spännande :)
Användarens profilbild
Av linafelicia
Jag har växtfärgat flera gånger och det är jätteroligt!
Man känner sig lite som en häxa när man står och rör i kittlar med pinnar. Extra roligt är att göra det utomhus över öppen eld :lol:
Det kan verkligen bli fantastiska färger och jag tycker att en del av tjusningen är just att man inte vet exakt vilken färg det kommer bli.
Vill du ha mycket lökskal kan du ju alltid be dom i affären samla till dig. Dom tömmer ju den där lökbingen ibland och då kan det bli mycket skal. Annars är ett tips att gå till någon stor restaurang eller skolkök och be dom samla skal åt dig.
Användarens profilbild
Av melon
Linafelicia: Vilket bra tips! Tack! Jo, kan tänka mig att man känner sig lite som en häxa. Min faster sa samma sak, de brukade stå vid en sjö och färga över öppen eld och hänga upp i träden, det låter häftigt.

mamasamueli: Ska bara prova med 40 gram ullgarn så det får bli som det blir. Men sen när våren kommer är jag sugen på att färga mera! Har googlat lite och det verkar som om vissa bara tar en lök till 100 gram garn, så jag kanske inte ska lägga ner mig och leta så mycket, det räcker kanske det jag har :lol:

silent_angel och Emmiez
: Klart ni ska prova också! Jag återkommer med bilder när det är klart! :wink:
Av Emmiez
melon skrev:Linafelicia: Vilket bra tips! Tack! Jo, kan tänka mig att man känner sig lite som en häxa. Min faster sa samma sak, de brukade stå vid en sjö och färga över öppen eld och hänga upp i träden, det låter häftigt.

mamasamueli: Ska bara prova med 40 gram ullgarn så det får bli som det blir. Men sen när våren kommer är jag sugen på att färga mera! Har googlat lite och det verkar som om vissa bara tar en lök till 100 gram garn, så jag kanske inte ska lägga ner mig och leta så mycket, det räcker kanske det jag har :lol:

silent_angel och Emmiez
både före och efter bild :this: :tumup:
Användarens profilbild
Av melon
Emmiez skrev:
melon skrev:Linafelicia: Vilket bra tips! Tack! Jo, kan tänka mig att man känner sig lite som en häxa. Min faster sa samma sak, de brukade stå vid en sjö och färga över öppen eld och hänga upp i träden, det låter häftigt.

silent_angel och Emmiez
OK, men ofärgat ullgarn är inte så värst spännande... :wink: Men ni kanske kan få en häxbild :twisted:
Av Emmiez
melon skrev:
Emmiez skrev:

silent_angel och Emmiez
OK, men ofärgat ullgarn är inte så värst spännande... :wink: Men ni kanske kan få en häxbild :twisted:
Nä men så man ser vilken färg som blev vilket resultat, det blir ju skillnad om det är vitt, grått, eller svart garn du färgar tex ;)
ja gärna häxbilder med :twisted: :lol:
Användarens profilbild
Av melon
Emmiez skrev:
melon skrev:
Emmiez skrev:

silent_angel och Emmiez
Nä men så man ser vilken färg som blev vilket resultat, det blir ju skillnad om det är vitt, grått, eller svart garn du färgar tex ;)
ja gärna häxbilder med :twisted: :lol:
Bara ullvitt garn denna gången, men nästa gång blir det nog grått med! Det ska tydligen bli lite melerat då, det låter snyggt tycker jag.

(Vilken färg kan man färga svart med? :lol: )
Av Emmiez
melon skrev: (Vilken färg kan man färga svart med? :lol: )
ja bra fråga :hellu:
Användarens profilbild
Av melon
Mamasamueli skrev:
Emmiez skrev:
Man tar färdigt svart garn från ett svart får. ;)
Jo men hon tyckte jag skulle fota det svarta garnet innan jag färgade det. Det är svårt att färga över svart garn, eller vet du nåt som inte jag vet? :wink:
Av Emmiez
Mamasamueli skrev:
Emmiez skrev:
Man tar färdigt svart garn från ett svart får. ;)
ja det vet jag :) men jag menade vilken färg man kan färga svart garn så det blir någon annan färg :lol:
Användarens profilbild
Av glis
Om du fastnar för det där så får du komma hit i sommar och färga, vill du kan vi gå till sjön en knapp km bort, annars är det kanske smidigare vid husen? Jag är jättesugen och har odlat vejde för att färga blått. Tyvärr verkar det ganska komplicerat, man skall krama ur det gula färgämnet och jag vet inte allt. Men som sagt, jag är sketasugen och bor på landet där man nästan förväntas elda ute...
Användarens profilbild
Av melon
glis skrev:Om du fastnar för det där så får du komma hit i sommar och färga, vill du kan vi gå till sjön en knapp km bort, annars är det kanske smidigare vid husen? Jag är jättesugen och har odlat vejde för att färga blått. Tyvärr verkar det ganska komplicerat, man skall krama ur det gula färgämnet och jag vet inte allt. Men som sagt, jag är sketasugen och bor på landet där man nästan förväntas elda ute...
Nähä har du odlat vejde? coolt :rock: Nästa pysselträff får vi ha hos dig i sommar! :vågen:
Av Emmiez
glis skrev:Om du fastnar för det där så får du komma hit i sommar och färga, vill du kan vi gå till sjön en knapp km bort, annars är det kanske smidigare vid husen? Jag är jättesugen och har odlat vejde för att färga blått. Tyvärr verkar det ganska komplicerat, man skall krama ur det gula färgämnet och jag vet inte allt. Men som sagt, jag är sketasugen och bor på landet där man nästan förväntas elda ute...
du får ha en växtfärgnings sjalträff hos dig ;)
Användarens profilbild
Av glis
Precis, klart vi skall ha pysselträff, men vejden odlades för kanske sju år sedan så jag har ingen i sommar. Den verkar ge klart mest grönmassa andra året, så om jag tar mig i kragen (och mannen) så kanske jag gräver upp ett nytt grönsaksland, och då kunde ju vejde vara en bra förstagröda...
altså: vejden är dessvärre mer en dröm än verklighet, men jag har goda möjligheter till annnat färgeri. Jag har också en kompis i Falkenberg som är bra på växtfärgning, om hon har tid och råd kanske man kan fråga henne?

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?