Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Jennelii
Ja precis som rubriken..hur blandar man gips? Det står inte på paketet och andra säger "till lagom konsistens" men vad är det? Som fil? Tjockare? Tunnare?

Om jag blandar gips och penslar det på en redan tidigare gipsad yta, spricker det då sen när det torkar? Typ min gipsmage som aldrig verkar bli färdig... Jag har iaf förstärkt kanterna och det är en stor framgång...men det skulle behöva bli lite jämnare. Om man penslar på, slipar lite lätt och sen målar, funkar det eller kommer gipset att spricka eller lossna?
Användarens profilbild
Av Jennelii
Ingen som vet?
Användarens profilbild
Av Beckah82
Man borde kunna välja tjocklek själv för förr eller senare torkar det väl. Alltså...det borde bara vara torktiden som skiljer. men nu gissar jag.
Användarens profilbild
Av a-k
Jag skulle gipsa en krukväxt (plast) med lecakulor så det inte skulle gå att peta loss dom jag gjorde jättetjockt gips det blev väl som mjukglass i konsistensen men så ser det lite konstigt ut i krukan också :lol: har dessutom målat det brunt så det ska se ut som jord men det gör det inte :lol:
Användarens profilbild
Av glis
Om man har mycket pulver i vattnet får man tjock gips som blir massiv när den stelnar. Blandar man lite pulver i vattnet blir det lättare, ibland kan det rent av bli lite mjukt.

Om man vill ha tid på sig att lägga på gipsen på något skall man låta gipsen dra, dvs hälla i pulvret i vattnet och sedan låta det dra in utan att blanda, det kan stå uppåt tio minuter. Sedan blandar man och smetar på det. Blandar man direkt blir gipsen stressad och brinner fortare, jag upplever att den dessutom blir hårdare. Har man väldigt bråttom kan man ha i salt, då brinner gipsen riktigt fort.

Om man vill lägga på mer gips på en gipsgrej skall man blöta den färdiga grejen, annars fäster inte det man lägger på utan lossnar i stora flak. Det är också viktigt att ytan är ren, det får inte finnas fett eller tex diskmedel på, såpa används som släppmedel om man har gjutit i en gipsform.

Vill man bearbeta gips som man lagt på på annan gips skall man sträva efter att blanda lika tjock, annars kommer man att slipa bort mer av den mjukare gipsen och få märkliga effekter.

När jag blandar gips brukar jag ha högst halva blandningskärlet fullt med vatten och sedan ösa i gips tills det blir en liten ö i vattnet. Blandningen får sedan stå tills ön är fuktig. Vill jag lägga på gipsen i tjocka lager blandar jag och låter den tjockna lite, sedan lägger jag på med en lilleman. Jag har inte försökt pensla på, jag är rädd att det skulle fastna för mycket i penseln, skulle hellre försöka bre på tunnt.
Användarens profilbild
Av Jennelii
Ja verkligen, suveränt bra beskrivning!!
Användarens profilbild
Av Hello
glis skrev:Det är faktiskt mitt jobb :oops:
Men blev man nyfiken nu, eller... :wink:
Av FiaLisa
Hello skrev:
Ja. :wink:
Användarens profilbild
Av sirisirius
Hello skrev:
ett gipsblandarjobb, spännande! :D
Användarens profilbild
Av glis
Inte så, fast ganska. Jag är ortopedingenjör, det innebär att jag tar avgjutning i gips på folk som behöver något hjälpmedel, modellerar till och tillverkar hjälpmedlet. I praktiken mest hålfotsinlägg men en hel del andra hjälpmedel också. Och ja, det är kul, men ändå ganska skönt att vara föräldraledig.
Av FiaLisa
glis: Tack! Jag var väldigt nyfiken.

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?