Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av sagogrynet
Hur stor bit tyg köper ni när ni handlar tyg?

Alltså, hur stor bit behöver man för att det ska gå att göra något vettigt av det?

Jag tänker situationen när du bara råkar gå in i en tygaffär och hittar ett tyg du bara måste ha, men du vet inte vad du ska sy av det..., bara att du måste ha tyget.

Hur stor bit köper du då?
Användarens profilbild
Av Vida
Hm, det händer allt för sällan (är snål av mig) men om det är ett tyg till dottern så köper jag en meter, och om det är ett tyg till mig så köper jag 2 meter, skulle jag tro.
Användarens profilbild
Av sagogrynet
Aha! :D

Jag planerar att gå på symässan i Malmö 4-6/4 och läste att E-slöjd skulle vara där... då kan det ju bli så att jag råkar handla lite tyg hos dem... men jag vet inte exakt vad jag ska sy.
Funderar på hur stor bit man behöver av varje... Jag blir lätt lite hagalen när det handlar om tyger, vet inte varför. :roll:
Jag vill bara ha och ha och lägger på hög här hemma... sedan har jag aldrig tid att sy något av det... "men det är ju så bra att ha, när jag väl har tid sedan... någongång..." :roll: :lol:
Användarens profilbild
Av Kaja
50 cm räcker till muddbyxa, tröja eller tunika brukar jag räkna, om det ligger på 1,40-bredd. Men, jag köper nästan alltid en meter eller mer ändå... Kanske man vill sy något mer i samma tyg. Eller så vill någon annan ha likadant...

//Kaja
Användarens profilbild
Av sagogrynet
Kaja skrev:50 cm räcker till muddbyxa, tröja eller tunika brukar jag räkna, om det ligger på 1,40-bredd. Men, jag köper nästan alltid en meter eller mer ändå... Kanske man vill sy något mer i samma tyg. Eller så vill någon annan ha likadant...

//Kaja
Tack! :tumsup: precis vad jag ville veta... 50cm räcker alltså till något vettigt. Då kan jag ha råd att köpa några olika färger..
Då ska jag med andra ord köpa (minst) 50cm av varje... :notes:
Av Marine78
Observera dock att E-slöjdstrikån ju bara ligger på ca 85 cm bredd, mot det vanliga 140-180 cm bredd. Så när det gäller E-slöjd köper jag numera aldrig (eller mycket sällan) mindre bitar än 1 meter och allra oftast 2 meter. De har uuuunderbara tyger!
Användarens profilbild
Av sagogrynet
Marine78 skrev:Observera dock att E-slöjdstrikån ju bara ligger på ca 85 cm bredd, mot det vanliga 140-180 cm bredd. Så när det gäller E-slöjd köper jag numera aldrig (eller mycket sällan) mindre bitar än 1 meter och allra oftast 2 meter. De har uuuunderbara tyger!
Det var ett bra tips! Tack så mycket! :tumsup: :)

Tack för att ni hjälper mig!
Som ni märker är jag helt novis på området och tar tacksamt emot alla tips jag kan få!

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?